اگر موش ها نبودند چه میشد؟

اگر موش ها نبودند چه میشد؟

پادکست مطلب :

اگر همه موش های روی زمین بمیرند چه اتفاقی می افتد؟

این موضوع را با افراد زیادی مطرح کنید و آنها می گویند که از شنیدن دنیایی بدون موش خوشحال خواهند شد. واقعیت این است که اگر تمام موش‌های این سیاره بمیرند، زندگی در این سیاره به‌طور قابل توجهی تغییر می‌کند. اثر خالص چنین اتفاقی پیامدهایی خواهد داشت که احتمالاً اکثر مردم به آن فکر نمی کردند.

اگر موش ها نبودند چه میشد؟

مرگ دسته جمعی موشهای صحرایی

تحقیقات پزشکی در جهانی بدون موش

شاید سریعترین تأثیر آن بر انسان در دنیای بدون موش، مربوط به تحقیقات پزشکی باشد. واقعیت این است که موش ها در تحقیقات پزشکی نقش حیاتی ایفا می کنند.

به گفته بنیاد تحقیقات زیست پزشکی آمریکا، 95 درصد از تمام حیوانات آزمایشگاهی جوندگان هستند. موش ها در همه انواع تحقیقات پزشکی، از توسعه داروهای جدید سرطان گرفته تا مکمل های غذایی و تقریباً هر چیز دیگری در این بین، مورد استفاده قرار می گیرند.

دلیل اصلی اینکه چرا پزشکان به موش‌ها برای تحقیقات پزشکی بسیار اعتماد می‌کنند این است که آرایش این جوندگان بسیار شبیه به انسان است. به گفته دانشمندان، موش ها و انسان ها اشتراکات زیادی دارند، از جمله:

• ژنتیک
• خصوصیات بیولوژیکی
• ویژگی های رفتاری

علاوه بر این، دانشمندان قادر به پرورش موش هایی هستند که از نظر ژنتیکی تغییر یافته اند. اینها از نظر فنی به عنوان “موش تراریخته” شناخته می شوند. این موش‌ها حامل ژن‌هایی هستند که مشابه ژن‌هایی هستند که باعث ایجاد برخی بیماری‌های انسانی می‌شوند.
همچنین به ‌دلیل آنچه که محققان عموماً سهولت دسترسی به این جاندار را در نظر می‌گیرند، به طور گسترده ای در تحقیقات پزشکی از آن استفاده می کنند. مهمترین دلیل استفاده از موشها :

• کوچک هستند
• به راحتی جابجا می شوند
• دارای طول عمر کوتاه (دو تا سه سال) هستند
• شیوع بیماری در موش به مانند انسان

نقاشی شیوع طاعون و مرگ انسان و حیوانات

نقاشی شیوع طاعون و مرگ انسان و حیوانات

از بین بردن کامل موش ها در این سیاره، نحوه بروز برخی بیماری ها را در بین انسان ها تغییر می دهد. موش ها مسئول انتشار برخی ویروس ها و باکتری ها هستند که برخی از آنها باعث بیماری های جدی و حتی کشنده می شوند.
در این بین میتوان ازهانتا ویروس نام برد، اینکه چگونه کمبود موش در این سیاره به طور بالقوه می تواند گسترش هانتا ویروس را بسیار کند، کُنَد. ویروس هانتا از طریق مدفوع موش منتقل می شود. مساله بسیار ساده است : بدون موش، بدون مدفوع موش، بدون توانایی انتقال هانتا ویروس از موش یا از طریق مدفوع موش.

با این حال، این معادله تنها بخشی از این داستان است. در سالهای اخیر ویروس ها نشان داده اند که پاتوژن های بسیار سازگاری هستند. بارها و بارها، هنگامی که یک ویروس راه انتقال را از دست می دهد، ویروس به شیوه ای جهش می یابد و مسیرهای دیگر عفونت را امکان پذیر می کند. اگر همه موش‌ها از زمین حذف شوند، می‌توان انتظار داشت که چنین اتفاقی بیفتد.

علاوه بر این، در اینجا این سوال مطرح می‌شود که اگر موش‌ها حذف شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ پرسشی که جواب پیش‌فرض آن این است که موش‌ها همچنان وجود خواهند داشت. اکثر ویروس هایی که توسط موش ها منتقل می شوند، صرفاً توسط موش منتقل شوند.
همچنین این امکان هست بجای کاهش جمعیت موش به صفر، احتمال افزایش جمعیت موش بوجود بیاید. ویروس هایی که شاید زمانی بیشتر از طریق موش ها منتقل می شدند، به عنوان میزبان اصلی به موش ها مهاجرت می کردند.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر موش ها نبودند چه میشد؟

سیستم اکولوژیکی از کار افتاده است

اگر همه موش‌های روی کره زمین به طور ناگهانی بمیرند، سیستم اکولوژیکی در بسیاری از نقاط جهان از کار می افتد. به عنوان مثال، جمعیت موجودات زنده ای که موش ها برای زنده ماندن آنها را شکار می کنند، به دلیل فقدان یک شکارچی طبیعی، تعداد آنها افزایش می یابد. از سوی دیگر، حیواناتی که موش‌ها را شکار می‌کنند، بدون منبع غذایی خواهند بود. به طور خلاصه، زنجیره غذایی اکوسیستم حداقل برای یک دوره زمانی در حالت اختلال قرار می گیرد و شاید حتی موجوداتی نیز در این بین منقرض شوند.

علاوه بر مختل کردن زنجیره غذایی اکوسیستم، اگر تمام موش‌های این سیاره بمیرند، (فلور) یا تمام گیاهان در سراسر جهان با مشکل جدی روبرو می‌شوند. موش ها در توزیع بذر نقش دارند. موش‌ها مواد حاوی دانه را می‌خورند، سپس بسیاری از دانه‌ها از طریق مدفوع موش‌ها دست نخورده از بدنشان خارج می‌شوند.

کتاب راهنمای دکتر طاعون

کتاب راهنمای دکتر طاعون

عواقب غیر منتظره و ناخواسته

در تحلیل نهایی، وقتی صادقانه به این سوال می پردازیم که اگر همه موش های روی زمین بمیرند چه اتفاقی می افتد؟ ما به سادگی نمی دانیم. بله، برخی عواقب وجود دارد که می توان به طور منطقی پیش بینی کرد – خوب یا بد؛ با این حال، اگر همه موش‌های روی این سیاره از بین بروند، هم عواقب غیرمنتظره و هم عواقب ناخواسته (پیامدهای ناخواسته به این معنی است که نوعی تلاش هماهنگ برای ریشه ‌کن کردن موش‌ها بوجود بیاید).

در مقاطع مختلف تاریخ، تلاش‌هایی برای ریشه‌کن کردن جمعیت موش‌ها انجام شد. به عنوان مثال، در دوران مرگ سیاه یا طاعون بوبونیک، تلاشی هماهنگ برای انجام این کار در اروپا انجام شد. مسائل بهداشتی فوری ممکن است نیاز به ریشه کنی موش ها داشته باشد. با این حال، حذف کامل گونه به خوبی ممکن است پیامدهای غیرمنتظره و ناخواسته بسیار منفی داشته باشد.

منبع :

https://ecobear.co/knowledge-center/if-all-rats-earth-die/

دیدگاه های این مقاله بسته است.