مرگ موش

کنترل جمعیت موش با مرگ یا بدون مرگ موش

مرگ موش استفاده کنیم یا نه ؟

کنترل جوندگان از جمله موش در محیط های صنعتی و شهری همیشه دغدغه ای بزرگ برای بهداشت محیطی تلقی شده است.

موش ها، این جوندگان کوچک جثه بیشتر اوقات شبانه اقدام به جست و جوی غذا می کنند و سوراخ و شکاف های کناره دیوار ها، گوشه کنار انبار ها و حتی داکت های سقف های کاذب نیز می تواند پناهگاه ایمنی برای موش ها باشد.

چندین روش و متد برای کنترل جمعیت موش ها نسبت به گونه موش هدف و محیط پیرامونی وجود دارد که در این مقاله نگاهی کوتاه به مرگ موش ها یا موش کش ها خواهیم داشت.

موش در حال جویدن لوله پلیکا

موش در حال جویدن لوله پلیکا

 داستان جویدن اجسام توسط موش

علاوه بر مسایل بهداشتی که حضور موش در خانه شما ایجاد می کند یکی از آزار دهنده ترین اتفاقات جویده شدن فرش و کتاب و هرچه که دست موش باشد، است

بیایید نگاهی علمی به این اتفاق داشته باشیم. آیا موش برای تغذیه، فرش یا دیگر اشیا منزل را می جود؟

دو دندان جلویی موش در طول عمر این جوندگان همواره در حال رشد می باشد و این جونده برای کنترل رشد این دندان ها مجبور است همیشه در حال ساییدن دندان های خود باشد و این دلیل اصلی جویدن اشیا توسط موش هاست این نکته را در نظر داشته باشید که موش ها علاوه بر تغذیه گاهی نیز برای رفع این نیاز خود اقدام به جویدن می کنند.

بررسی دلایل وجود موش

موش ها در فصول سرما به دنبال مکان هایی گرم برای زندگی و زاد و ولد خود می گردند و خانه ها و کارخانجات می توانند محلی عالی برای این جوندگان به حساب بیایند وجود وسایل تلنبار شده یا انبار های بزرگ که گوشه کنار آن از دید نظافتی دور می مانند دقیقا دعوتنامه ای به موش ها هستند تا محیط شما را به آلودگی بکشند.

خانواده موشها

در ادامه مطلب کنترل جمعیت موش بخوانیم در مورد استفاده از مرگ موش یا محصولات دیگر و کدام بهتر است.

بنابراین قبل از هر اقدامی در مورد کنترل جمعیت موش باید دو مورد زیر را بصورت کامل بررسی کنید

1.بهسازی: اولین قدم برای کنترل جمعیت موش مسدود کردن ورودی آنهاست. با بهسازی دیواره ها و کنترل ورودی ها و دیگر مکان های حساس، شما اولین گام کنترل جمعیت موش را برمی دارید ولی لازم به ذکر است که این مورد به تنهایی یک مقاله جداگانه می طلبد و اینجا تنها به این پاراگراف بسنده می کنیم و توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی بهسازی را بصورت کامل انجام دهید که در غیر این صورت هیچ روش کنترلی یا مرگ موشی برای شما کارساز نخواهد بود.

2.نظافت: مورد دومی که باید بخصوص در کارخانجات و محیط های صنعتی در نظر گرفته شود نظافت و جلوگیری از تلنبار زباله یا کارتن هاست. بهداشت محیط و شست و شوی پیوسته محیط به سادگی غذا های در دسترس موش ها را کاسته و محیط زندگیشان را نیز نا امن می کند.

رعایت نظافت پیوسته، علاوه پیشگیری از ورود موش ها، پس از آن نیز حایز اهمیت است.

 

موش در حال جویدن سیم شارژر

موش در حال جویدن سیم شارژر

معرفی دو متد کنترل جمعیت موش

دو متد رایج و شایع برای کنترل جمعیت موش در حال حاضر وجود دارد که مختصرا بر این دو مورد نگاهی خواهیم داشت.

موش ها زندگی کاملا اجتماعی و نقش محوری دارند موش ها نه تنها جامعه خود بلکه جایگاه های اجتماعی خود را دارند و کنترل جمعیت موش ها بدون مطالعه و تحقیق در مورد این جوندگان اصلا قابل اجرا نخواهد بود.

این موجودات زندگی اجتماعی خود را بر پایه هوش به شدت بالای خود طراحی کرده اند و تمامی فعالیت موش ها توسط دیگر اعضای گروه رصد می شود و حقیقا گیر انداختن این موجودات کار آسانی تلقی نمی شود.

تله های چسبی، تله موش ها و زنده گیر ها مانند محصولات دیگر که هدف آن ها به گیر انداختن (زنده یا مرده) موش هاست مناسب محل هایی هستند که موش ها نمی توانند در آن زندگی کنند برای مثال خط تولید کارخانجات صنایع غذایی طبق استاندارد های وزارت بهداشت باید تماما کاشی باشند و همیشه درحال شست و شو و نظافت هستند پس عملا هیچ موشی نمی تواند در این شرایط خانه ای تدارک دیده و به زندگی خود بپردازد.

اما ممکن است کارخانه های مجاور یا درب های ورودی یا محیط شهرک صنعتی آلوده به موش باشد و این موش ها بتوانند گاهی وارد محیط و سالن های تولید شوند و از آنجایی که استفاده از طعمه در این سالن ها کاملا ممنوع می باشد تنها گزینه استفاده از زنده گیر ها یا تله های چسبی و کتابی است.

برخی از این محصولات همراه طعمه استفاده می شوند و برخی به شکل لانه و درز و شکاف هستند ولی در مجموع عملکرد یکسانی دارند و در شرایط خاصی توسط کارشناسان HSE  توصیه و استفاده می شوند.

اما همانطور که اشاره کردیم موش ها زندگی دسته جمعی دارند و هیچگاه تنها نیستند و گرفتن یک موش هیچ وقت نمی تواند خیال شما را از وجود موش در محیط کار یا زندگی آسوده کند و این مورد را هم فراموش نکنیم که وقتی یک موش در همچین تله ای گیر میکند احتمال گیر افتادن خانواده و گروه همان موش در این تله ها بسیار کاهش می یابد چون موش ها شاهد این اتفاق بوده اند و دیگر دم به تله شما نخواهند داد.

تله موش فلزی

و اما روش دوم که بهتر است حساب شده و با همراهی متخصصین  HSEانجام شود طعمه گذاری و استفاده از سموم و مرگ موش هاست اما در نظر داشته باشید در این مورد هم موش ها به شدت با احتیاط و هوش زیاد در مقابل ما قرار دارند.

اگر ماده ای ناشناخته برای اولین بار در محدوده حرکتی موش ها قرار بگیرد آنها با چندین کار از این خوراکی و شاید مرگ موش اطمینان حاصل می کنند. ابتدا این نکته را باید در نظر داشته باشید که موش ها هیچ تمایلی به تست خوراکی ناشناخته ندارند و این طعمه باید عطر و بویی آشنا برای موش ها داشته باشد. برای این مورد مثالی بزنیم:

فرض کنید در یک کارگاه تولید فرآورده های گوشتی یک گروه موش وجود دارد این جوندگان چندین نسل از فراورده های گوشتی یا استخوان های ریز تغذیه کرده اند حال شما نمی توانید این موش ها را با طعم آجیل فریب دهید همین نکته در مورد طعمه های ماهیگیری نیز صادق است و ماهیگیر ها همیشه از طعمه های طبیعی بستر همان رودخانه ای استفاده می کنند که میخواهند درآن ماهیگیری کنند پس طعمه باید آشنا باشد.

همین موضوع دلیل اصلی وجود دو برند معتبر بین محصولات آسازیست است. طعمه هایی بر پایه فرآورده های آجیلی و همچین طعمه هایی بر اساس فرآورده های گوشتی. دو برند معتبر دفارین و بدکت به سادگی این موضوع را حل کرده اند و هر کدام دو نوع طعمه بر اساس میزان سفتی و نرمی ارایه داده اند.

موش در کابینت

حال اگر طعمه ما بوی آشنایی برای موش داشت و اعتماد اولیه توسط جوندگان جلب شد چه اتفاقی می افتد؟ پیر ترین و ضعیف ترین عضو خانواده داوطلب تست کردن این طعمه می شود و اگر بلافاصله بعد از خوردن این طعمه بمیرد آن محل و آن طعمه به روش خاصی توسط دیگر اعضای گروه علامت گذاری می شود و شما دیگر نمی توانید برای آن دسته از موش ها از آن طعمه استفاده کنید همین موضوعات موجب می شود که مرگ موش ها یا سم موش ها و موش کش ها از یکدیگر تفکیک شوند.

بر خلاف باور عمومی طعمه خوب طعمه ای است که همان لحظه موش را نکشد تا دیگر اعضای گروه نیز از آن طعمه بخورند.

طعمه های برند بدکت و دفارین با فرمولاسیون خاص خود بعد از گذشت 24 الی ۴۸ ساعت تاثیرات خود در بدن موش را نشان می دهند و این رمز موفقیت این طعمه هاست که در آینده به معرفی کامل این دو برند خواهیم پرداخت.

طعمه گذاری و استفاده بجا از مرگ موش ها و سم های موش کش می تواند نتایج مطلوبی را حاصل کند ولی هیچ گاه از تاثیر بهسازی و رعایت بهداشت محیط هم نباید صرف نظر کنیم.

 

نتیجه گیری:

موش ها زندگی گروهی دارند و این زندگی وقتی با هوش و کار تیمی این جوندگان همراه می شود، کنترل جمعیت موش را به کاری سخت و تخصصی بدل می سازد که برای این موضوع در محیط های مختلف باید از کارشناسان مجرب این حوزه مشاوره گرفت. مرگ موش های متعددی در بازار وجود دارد که مجال معرفی تک تک آن ها در این مقاله فراهم نبود اما بهسازی قبل از طعمه گذاری و استفاده از طعمه های موش معتبر در کنار جعبه های زنده گیر و تله های چسبی همگی در کنار هم می تواند محیط های شهری یا صنعتی را از این جوندگان مصون دارد.

 

محصولات مرتبط با این مقاله :

دیدگاه های این مقاله بسته است.