خوردن سوسک توسط انسان ها

افزودنی پروتئینی یا به خطر انداختن سلامتی؟

خوردن سوسک توسط انسان ها

مقدمه:

در قرون مختلف، تصور خوردن سوسک‌ها ممکن است برای بسیاری از مردم دنیا، یک انگیزه‌ی ناخوشایند از تنفر و نفرت برانگیزد. با این حال، با توجه به رشد جمعیت جهانی و فشاری که به منابع پروتئینی سنتی وارد می‌شود، چرخه‌ سنتی غذایی ما در حال تغییر است. در برخی فرهنگ‌ها، خوردن حشرات، شامل سوسک‌ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه محسوب می‌شود باز گفتنی است این موضوع در برخی فرهنگ ها بصورت محدود اتفاق می افتد. این مقاله به بررسی دلایل، مزایا و خطرات احتمالی مرتبط با مصرف سوسک توسط انسان می‌پردازد و نگاهی دارد به اینکه آیا این عمل می‌تواند در آینده جزئی عادی از رژیم غذایی جهانی شود یا خیر؟

بخش ۱: خوردن حشرات در فرهنگ‌های مختلف

تاریخچه‌ی مصرف حشرات، به ویژه در فرهنگ‌های آسیایی و آفریقایی، طولانی است. سوسک‌ها یک منبع غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. در برخی از کشورها این حشرات را برای طعم‌دهی به غذاها و یا به عنوان یک مکمل غذایی اضافه می‌کنند. برای مثال، در تایلند و کامبوج، سوسک‌ها به صورت سرخ شده و به عنوان تنقلات محبوب هستند ولی این مورد را در نظر داشته باشید که خوردن سوسک گاهی جنبه نمایشی و جذب توریست دارد و نمیتوان این حشرات را جزوی از غذای روزمره دانست.

untitled 3بخش ۲: مزایای غذایی خوردن سوسک

سوسک‌ها دارای پروتئین بالایی به همراه اسیدهای چرب ضروری، فیبر و میکرونوترینت‌هایی مانند آهن و روی هستند. توجه به این موضوع اهمیت دارد که با کاهش منابع پروتئین حیوانی و تاثیر آن‌ها بر محیط زیست، حشرات به عنوان یک گزینه پایدار مطرح می‌شوند که باز جای بحث در مورد محیط رشد و تغذیه این حشرات بسیار است که در ادامه به این موارد نیز خواهیم پرداخت.

بخش ۳: چالش‌های موجود و نگرانی‌های بهداشتی

با وجود مزایای تغذیه‌ای، بسیاری از مردم در مورد خطرات بهداشتی ناشی از خوردن سوسک‌ها نگران هستند. سوسک‌ها ممکن است میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا حمل کنند یا آلوده به مواد شیمیایی باشند که در کنترل آفت استفاده می‌شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود سوسک‌ها را فقط از منابع قابل اعتماد و تحت شرایط کنترل شده استفاده کرد.در کشور های آسیایی فارم های تخصصی رشد و پرورش سوسک و دیگر حشرات خوراکی وجود دارد که با بهره گیری از پرتوکل های علمی و بهداشتی این حشرات را مناسب تغذیه انسان تولید میکنند.

فروش حشرات خوردنی در تایلندبخش ۴: چشم‌انداز آینده و ظرفیت بازار

با افزایش آگاهی از پایداری محیط زیست و تغییر ترجیحات غذایی، بازار گزینه‌های غذایی حشره‌ای در حال رشد است. شرکت‌ها باید به دنبال راه‌هایی برای معرفی این محصولات به بازار در شکل‌ها و طعم‌هایی باشند که برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر است ولی از طرفی قشر بزرگی از مردم جهان هیچ تمایلی به این گونه غذا ها حتی به عنوان افزودنی یا تنقلات ندارند و در اصل میتوان مشکل اصلی این فرضیه را فرهنگ دانست، نه بهداشت!

بخش 5: جنبه توریستی و جذب مخاطب

خوردن سوسک را میتوان از زاویه ای دیگر بررسی کرد،جذب توریست در دنیای واقعی و گاهی جذب فالور و مخاطب در دنیای مجازی میتواند انگیزه ای برای این پدیده دانست.

در یکی از خیابان های معروف پکن شما میتوانید دور تا دور مغازه ها و غرفه های حشره فروشی را ببینید و از هر حشره ای که تا امروز بشر خورده است تغذیه کنید،از ستاره دریایی و اسب دریایی گرفته تا عقرب و سوسک اما نکته اصلی آنجایی نمایان میشود که شما مشتری ها یا بهتر بگوییم بازدید کننده این غرفه ها را تماشا میکنید و متوجه این موضوع میشوید که اغلب این افراد توریست ها و تماشاگران هستند.

نتیجه‌گیری:

خوردن سوسک‌ها می‌تواند به عنوان راهی برای مقابله با کمبود پروتئین جهانی و فشارهای زیست محیطی مطرح باشد. با این حال، پذیرش این عمل توسط توده‌ها به تحقیقات بیشتر و فرهنگ‌سازی نیاز دارد تا مردم بتوانند مزایا و خطرات احتمالی را تشخیص بدهند.

دیدگاه های این مقاله بسته است.