دستگاه های دفع حشرات التراسونیک

آیا دستگاه های دفع حشرات التراسونیک موثر هستند ؟

 یکی از روش های معمول دفع حشرات و جوندگان استفاده از دستگاه های فراصوت می باشد.

برای آشنایی بهتر با این دستگاه ها و عملکرد آنها ابتدا میبایست با چگونگی سیستم شنوایی حشرات و جوندگان آشنا شویم. در مجموع سیستم شنوایی موجودات در مقایسه با شنوایی انسان به سه دسته تقسیم می شوند که این سه دسته به گروه اول: فراصوت (فرکانس بیشتر از محدوده شنوایی انسان) گروه دوم: صوت (که به محدوده شنوایی انسان گفته می شود) و گروه سوم : فروصوت ( به بازه شنوایی با فرکانس کمتر از محدوده شنوایی انسان اطلاق میگردد).

حشرات و جوندگان جزو گروه اول یعنی فراصوت ها می باشند و محدوده شنوایی با فرکانس بالایی را دارند.

حال به دستگاه های فراصوت یا التراسونیک می پردازیم، اصول کار این دستگاه ها بسیار ساده است! با صدایی دلخراش در محدوده فراصوت، حیوانات و هر موجودی که این محدوده فرکانسی را می شنود دور می کنند.

سوال اصلی اینجاست که دستگاه های دور کننده یا دستگاه های دفع حشرات می توانند به درستی در همین حدی که معرفی شدند کارا و موثر باشند؟

این دستگاه ها غالبا دستور نصب و شرایط نگه داری یکسانی دارند. اما باید دوباره بپرسیم آیا دستگاه های فراصوت، حشرات را دفع می کنند؟ و یا اینگونه سوال کرد که بهترین راه دفع حشرات چیست؟ و علاوه بر تاثیر بر روی حشرات آیا دستگاه های فراصوت دارای مجوز های وزارت بهداشت می باشند؟ آیا این امواج فرا صوت برای انسان مضرر هستند؟

ابتدا این موضوع را اعلام کنم که شما می توانید برای استعلام این مورد ها با شماره 190 وزارت بهداشت تماس بگیرید اما بعد از تماس متوجه خواهید شد که این دستگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان نیستند و هیچ تضمینی در عدم مضر بودن آن ها هم وجود ندارد حتی بعد از کمی استفاده هم متوجه خواهید شد علاوه بر افت کیفیت در گذر زمان، این دستگاه ها هیچ وقت در حد و اندازه ادعای شرکت های فروشنده خود ظاهر نمی شوند.

5e8da1c5d0ecfc2640da6588 large

تاثیر امواج فراصوت بر روی انسان

حال اینکه ما صدای محدوده فراصوت را نمی شنویم می تواند دلیلی بر بی خطری این امواج باشد؟

و حضور دایم این امواج در محل زندگی یا محل کار ممکن است روی ما تاثیراتی منفی در بر داشته باشد؟

گفتنی است نشنیدن این امواج هیچگاه دلیلی بر بی خطری نیست همانطور که طول موج های سنوگرافی و پرتو های گاما نیز برای ما قابل درک نمی باشد ولی تاثیرات منفی زیادی در بر دارند ممکن است این امواج نیز تاثیرات ناشناخته ای برای انسان داشته باشد.

مقاله های علمی در این زمینه می تواند پاسخ مناسبی برایمان داشته باشند که شما بعد از تحقیق و جست و جو در میان مقالات به این نتیجه خواهید رسید که این دستگاه های دفع حشرات در زمینه سلامت و ایمنی برای انسان نیز نمی توانند نمره قابل قبولی کسب کنند و علاوه بر عوامل اثبات شده، عواملی ناشناخته نیز می تواند در پس این امواج وجود داشته باشد و توصیه می شود هیچ گاه در مجاورت این امواج بصورت دایمی قرار نگیرید نه خودتان و نه خانواده تان.

2 1

دستگاه التراسونیک دارای تنظیم فرکانس

چرا دستگاه های دفع حشرات التراسونیک موثر نیستند ؟

دستگاه دفع حشرات بخریم یا نخریم؟

برای این سوال چندین مطلب باید بررسی گردد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جزو اولین مواردی که باید بررسی گردد حشره یا موجود هدف این دستگاه است. آیا فرکانس دفع سوسک که یک حشره در تنوع بالاست با فرکانس دفع موش که یک جونده گاهی درشت هیکل است یکسان است؟ آیا صدایی که مار را فراری می دهد می تواند روی مورچه نیز موثر باشد؟

بنابراین هنگام خرید این دستگاه باید از شرکت فروشنده در این مورد سوال کنیم.کدام فرکانس؟ بر روی کدام حشره یا جونده؟ باید بدانیم دستگاهی که ما می خریم در چه بازه ای از فراصوت کار می کند حال اینکه برای راستی آزمایی عدد اعلامی شرکت فروشنده هم کار چندان ساده ای نداریم.

دومین موردی که باید بررسی کنیم این است که آیا فرکانس دستگاه ما ثابت است؟ و این وسیله در طول عمر خود تنها یک فرکانس ثابت را ایجاد خواهد کرد؟ که اگر جواب این دو سوال مثبت باشد باید بگویم شما بعد از نصب این وسیله حداکثر تا چند ماه در امان خواهید بود. چرا؟ چون حیوانات به این صدا عادت خواهند کرد و خیلی ساده با آن کنار می آیند.

وجود آی سی تغییر فرکانس تولیدی در این دستگاه ها از نان شب واجب تر است.

در پایان این بخش…

اگر از آسیب به انسان چشم پوشی کنیم باز هم دلایل نخریدن این وسیله بیشتر از مزایای آن است. ادعا و شعار های پیرامون این وسیله همیشه جذاب بوده است و از عواطف عمومی با کلمات کلیدی طبیعت دوستی و عدم آسیب به حشرات و غیره سو استفاده شده است که در این مجال کوتاه تلاش کردیم این موضوع را کمی عاقلانه بررسی کرده و خدمت شما ارایه کنیم.

شرکت آسازیست تولید کننده دستگاههای جذب حشرات و نابود کننده دایمی آنها نه صرفا دور کننده در محیط ، آماده ارائه محصولات و خدمات خود به منازل، کارخانجات، ادارات و همچنین صنایع است.

 

محصولات مرتبط با این مقاله :

دیدگاه های این مقاله بسته است.