تله مگس سطلی

تله مگس و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

در سال 1552، اولین تزار روسیه، با نام مستعار ایوان مخوف، ظاهراً یک جایزه برای هر کسی که راهی برای خلاص شدن از شر “شیاطین هوا” یا همان مگس ابداع کند در نظر گرفت. متأسفانه نه رعایای تزار و نه هیچ کس دیگری برای 379 سال آینده موفق به ابداع چنین چیزی نشد.

خاستگاه

تاریخچه تله حشراتتاریخچه تله حشرات

اگر فیلمی را تماشا کرده باشید که اسطوره‌شناسی یا پادشاهان باستانی را به تصویر می‌کشد، احتمالاً با این تصویر آشنا هستید. برای مدت طولانی، احتمالاً فکر می‌کردید که شخص در تصویر یک از اطرافیان پادشاه است. در حالی که در این مورد چیزی که در تصویر دست فرد است یک عصای دم اسبی است تا مگس های مزاحم را دور کند.

اولین نمونه مگس کش هااولین نمونه مگس کش ها

این احتمالاً اولین نمونه ثبت شده از یک محصول کنترل حشرات است.

مگس کش قدیمیتاریخچه

1. مگس کش دستی

ردپای اولین فروش محصول تجاری ثبت شده مگس کش را در سال 1900 می توان یافت. رابرت آر مونتگومری، مخترعی که آن را مگس کش نامید. بعداً توسط ساموئل کرومبین، دبیر هیئت بهداشت کانزاس در آن زمان به «fly-swatter» تغییر نام داد.

تکامل
پیدایش مگس کش راه را برای بسیاری از دستگاه‌های کنترل مگس خانگی و در نهایت تجاری هموار کرد.

2. تفنگ مگس کش

تفنگ مگس کش درست بعد از مگس کش ساخته شد که یک مگس کش مکانیکی ساده است.

تفنگ مگس کشتفنگ مگس کش

2. بطری مگس گیر

بطری مگس کش یا تله مگس شیشه ای برای اولین بار در اواسط دهه 1800 ساخته شد، یک لیوان پیازی شکل و دست ساز که دهانه آن باریک بود و برای جذب مگس ها و زنبورها با مایع شیرینی پر شده بود. در سایر نقاط جهان از گوشت به عنوان طعمه استفاده می شد. نور فتوتاکسی مثبت متساعد شده از نوع رنگ شیشه باعث سخت تر شدن دید مگس ها در هنگام خروج از دهانه باریک تله بود و این عامل باعث به دام افتادن و نهایتا نابودی آنها می شد.

بطری مگس گیربطری مگس گیر

3. بطری مگس گیر کشاورزی

بطری های مگس برای استفاده در مقیاس بزرگ در مزارع کشاورزی در دهه 1930 تکامل یافتند، تا جایی که برای آویزان شدن از درختان طراحی شده بودند.

بطری مگس گیر کشاورزیتله مگس کشاورزی نوین

امروزه این تله ها با استفاده از پلاستیک اصلاح و ساخته شده اند و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های تله سطلی مگستله مگس پلاستیکی نوین

4. چسب مگس گیر

کاغذهای مگس گیر کاغذ بسیار چسبناکی هستند که با مواد شیرین و معطر پوشانده شده اند تا مگس ها را جذب کنند در بعضی موارد ماده ای سمی دارند و آنهایی که به دام افتاده اند را می کشد. کاغذ مگس در دوران گاری‌های اسب‌ ، زمانی که مگس‌ها به وفور یافت می‌شد، به وجود آمد.در آن زمان آنها در داروخانه های محلی به صورت دست ساز بودند.

کاغذ مگس گیر که به آن فلای ریبون یا نوار مگس نیز می گویند، به راحتی در دسترس و یکبار مصرف بود. آنها پایه و اساس کارت زرد مگس را به گونه ای که ما می شناسیم ایجاد کردند.

نوار تله مگسنوار تله مگس

5. حشره کش های برقی

اولین حشره کش برقی جهان

bug zapper ویلیام فولمر و هریسون چاپین

در سال 1911، مجله Popular Mechanics قطعه ای را به نمایش گذاشت که بسیار شبیه به حشره کش های برقی امروزی است و آنها آن را “تله حشرات” نامیدند. دو مرد ناشناس از دنور برای طراحی این حشره کش برقی اعتبار گرفتند.

ویلیام فولمر و هریسون چاپین در سال 1931 برای ثبت اختراعی با نام تجاری “bug zapper” ثبت نام کردند. در سال 1934 حق ثبت اختراع به آنها اعطا شد و این دو مرد چندین پیشرفت در طراحی خود ایجاد کردند. تا به امروز، تغییرات زیادی از نظر ساختاری در حشره کش های برقی ایجاد نشده است.

همانطور که صنعتی شدن تمدن را متحول کرد و آگاهی در مورد نیاز به بهداشت گسترش یافت، نیاز به کنترل مگس های خانگی کاهش یافت. با این حال، نیاز به راه حل های قوی و جامع کنترل حشرات، درآمدی 19.1 میلیارد دلاری را برای بازار جهانی کنترل آفات ایجاد کرده است.

چرا داشتن تله مگس ضروری است؟

مگس ها با وزوز مداوم، پرواز بالای سرتان و توانایی خراب کردن یک روز آرامش بخش، عامل مهمی برای ایجاد مزاحمت هستند. آنها موجوداتی قوی هستند که می توانند در دمای 10 تا 45 درجه سانتیگراد (50 تا 113 درجه فارنهایت) زنده بمانند. با این حال، آنها در مناطقی با دمای بین 20 تا 23 درجه سانتیگراد (68 تا 73 درجه فارنهایت) رشد می کنند. این بدان معناست که مگس ها در اکثر نقاط جهان یافت می شوند.

مگس خانگی

مگس خانگی

مگس های خانگی معمولی می توانند تا 100 نوع پاتوژن مختلف را حمل کنند. تخمین زده می شود که یک مگس خانگی می تواند تا 1.9 میلیون باکتری را در بدن خود و تا 33 میلیون را در روده خود حمل کند. برخی از این پاتوژن ها باعث ایجاد بیماری هایی مانند اسهال خونی، سالمونلا، اسهال و فلج اطفال در انسان می شوند.

مگس ها تخم های خود را در مواد آلی مانند ضایعات مواد غذایی مرطوب، کود دامی، گوشت و سبزیجات می گذارند. یک مگس ماده بالغ می تواند در طول عمر 2 هفته ای خود حدود 650 تخم بگذارد. مکان های متداول پرورش مگس ها شامل مناطق آماده سازی غذا، انبارهای مواد غذایی، کشتارگاه ها، کارخانه های فرآوری مواد غذایی، زباله ها، زهکش های بدون سرپوش، گاوداری ها و مرغداری ها می باشد.

تخم ریزی مگستخم ریزی مگس

دیدید که چگونه سطح جمعیت مگس ها اگر کنترل نشود می تواند به سرعت از کنترل خارج شود، ولی کنترل رشد این حشره موذی کار دشواری نیست. عدم رسیدگی و جلوگیری از آلودگی به مگس ها می تواند بر سلامت عمومی، فروش، ارزش سهام و شهرت برند نیز تأثیری منفی بگذارد. بنابراین سالانه میلیاردها دلار صرف اقدامات حفاظتی در صنایع غذایی می شود.

مگس ها روی انبه

تجمع مگس ها روی انبه ی شیرین

مگس ها جذب نور به خصوص نور UVA می شوند. چشم‌های مرکب آن‌ها حاوی گیرنده‌های نوری حساس به UV است، که فرض بر این است که رفلکس‌های عصبی را ایجاد می‌کنند که آنها را به سمت منبع نور می‌کشاند. مطالعات نشان داده اند که یک مدار منحصر به فرد در مغز مگس وجود دارد که به طور خاص آنها را به سمت نور UV هدایت می کند. دانشمندان و محققان از این جنبه از رفتار مگس برای ایجاد تله های نوری حشرات استفاده کرده اند.

انواع حشره کشهای برقی

1. حشره کش برقی ولتاژ بالا

تله مگس افعی 30تله مگس  های ولتاژ وایپر 30

حشره کش های برقی از نور ماوراء بنفش برای جذب مگس ها به شبکه سیمی ولتاژ بالا استفاده می کنند که در تماس با این سیمکشی آنها را برق می گیرد و از هم می پاشد. این معمولاً با صدای زاپینگ همراه است برای همین آنها را در انگلیسی به fly-zappers نامگذاری می کند. به طور کلی حشره کشهای برقی مجهز به یک سینی برای نگهداری بقایای حشرات هستند.

2. حشره کش های برقی مبتنی بر تله چسبی ( تله مگس تخته چسبی)

مناسب برای از بین بردن انواع حشراتتله مگس برقی مجهز به تله چسبی

برخلاف زاپرها، این تله‌ها مگس‌ها را به یک تله چسبی جذب می‌کنند و در آنجا به دام می‌افتند. این دستگاه ها برای استفاده در مناطق نگهداری مواد غذایی بسیار ایمن تر هستند، زیرا مگس ها دست نخورده به دام می افتند. تله چسبی مگس و حشرات بسته به شدت فعالیت مگس نیاز به تعویض یک بار در ماه یا بیشتر دارند.

خطوط شطرنجی جهت محاسبه میانگین حشرات موجود

خطوط شطرنجی جهت محاسبه میانگین حشرات موجود

ویژگی‌های اضافی روی تله چسبی مانند شبکه‌های علامت‌گذاری شده برای شناسایی و شمارش مگس، جداسازی راحت کاغذ قبلی ، فرمول یکپارچه فرمون روی چسب، چسب خاصی که با نور فرابنفش خشک نمی شود،عملکرد بهتر و نظارت بر فعالیت حشرات را بهبود می‌بخشد.

تله چسبی deltrap

تله چسبی دلترپ

چسبندگی مداوم تله چسبیتله چسبی مگس و حشرات

زمینه های کاربردی

هر ساله میلیاردها دلار برای اقدامات حفاظت از صنایع غذایی هزینه می شود. اگرچه پیشرفت‌های علمی و فناوری کارایی تله‌های مگس را تا حد زیادی بهبود بخشیده است، اما حفظ یک محیط بهداشتی و عاری از آفات یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت غذا و بهداشت است.

برای تحت کنترل نگه داشتن جمعیت مگس ها، محدود کردن مکان هایی که می توانند در آنجا تولید مثل کنند بسیار مهم است. روش‌های بهداشتی مداوم و تله‌های مناسب مگس کمک زیادی به جلوگیری از فعالیت مگس‌ها می‌کند.

1- حشره کش های برقی ولتاژ بالا یا زاپرها

مطالعات نشان داده است که مگس در اثر برق گرفتگی به قطعات ریز متلاشی می شود. قسمت های بدن می توانند در هوا معلق شوند و تا فاصله 1.5 متری از تله فرود بیایند.

به همین دلیل، واحدهای zapper نباید در و اطراف مناطق حمل غذا استفاده شوند. با این حال، آنها انتخاب مناسبی برای اسکله های بارگیری و مکان های دفع زباله هستند که خطر آلودگی مواد غذایی در آنها حداقل است.

کنترل حشرات در محیطکنترل حشرات در محیط

2- تله های نوری مبتنی بر تله چسبی

تله های چسبی مبتنی بر نور UVA حشرات پرنده را کاملاً دست نخورده به دام می اندازند. به همین دلیل، تخته‌های چسب برای مکان‌هایی که غذا در آنجا جابجا می‌شود، مانند آشپزخانه‌ها، واحدهای فرآوری مواد غذایی، صنایع لبنی و انبارها مناسب تر هستند.

تله‌های کارت زرد نیز برای قسمت‌های جلوی خانه مانند سوپرمارکت‌ها، لابی هتل‌ها و رستوران‌ها ایده‌آل هستند. با این حال، مگس ها و تله های مگس برای مشتریان جذاب نیستند و ممکن است با جذابیت زیبایی شناختی رستوران همخوانی نداشته باشند. تله‌های مگس دکوراتیو که به عنوان وسایل روشنایی معمولی ظاهر می‌شوند و به خوبی با محیط ترکیب می‌شوند، انتخاب مناسبی در مناطق ذکر شده در بالا هستند.

حشره کش برقی مجهز به تله چسبی تیپ دیواری دکراتیو DP160

حشره کش برقی مجهز به تله چسبی تیپ دیواری دکراتیو DP160

حشره کش برقی مجهز به تله چسبی تیپ دیواری دکوراتیو DP160 به گونه ای طراحی شده است که ظاهری زیبا داشته باشد و با هر دکوراسیون خانه ای یکپارچه به نظر برسد. این محصول زیبایی کلی محیط را افزایش می دهد و در عین حال ایمنی مواد غذایی را بهبود می بخشد. فعلا رنگ مشکی این محصول موجود می باشد ولی می توان بسته به سلیقه مشتری طرح مورد نظر مشتری را روی آن پیاده نمود.

نتیجه:

حفظ ایمنی مواد غذایی مستلزم برنامه ریزی و استراتژی دقیق در مورد قرار دادن تله مگس و نوع تله مگس مورد استفاده است. دانستن اینکه از کدام تله مگس در هر موقعیتی استفاده کنید، برای بررسی انتقال بیماری ها و نظارت موثر بر هجوم مگس ها ضروری است.
مطالعات نشان داده است که مگس‌ها در مناطق تمیز نسبت به مگس‌هایی که در مکان‌هایی با شرایط غیربهداشتی یافت می‌شوند، پاتوژن‌های بسیار کمتری را حمل می‌کنند. بنابراین، اهمیت حفظ بهداشت مناسب برای ایمنی مواد غذایی هرگز نباید دست کم گرفته شود.

کنترل حشرات واقعاً مؤثر یک تمرین مداوم است که به هوشیاری مداوم و یک رویکرد بسیار سیستماتیک نیاز دارد. این ترکیب اقدامات پیشگیرانه مانند مدیریت صحیح صنایع غذایی از لحاظ HSE، دفع زباله و بهداشت با استفاده از تله مگس و حشره کش ها است. در حالی که یک روال پیشگیرانه به خوبی اجرا شده می تواند فشار بر اقدامات اصلاحی را کاهش دهد، ضروری است که همه اقدامات پیشگیرانه را در محل خود داشته باشند.

ما نمی‌توانیم نحوه مدیریت کارآمد سرویس‌های بهداشتی در محل کسب‌وکارتان را کنترل کنیم، اما تله‌های مگس با کیفیت بالا و پایداری ارائه می‌دهیم که به طور موثر جمعیت مگس‌ها را کنترل می‌کنند. آسازیست به عنوان پایدارترین و موثرترین تولید کننده تله نوری حشرات نامی برای خود در صنایع غذایی ایجاد کرده است.

دیدگاه های این مقاله بسته است.