اگر مگس ها منقرض شوند چه اتفاقی می افتد؟

اگر مگس ها منقرض شوند چه اتفاقی می افتد؟

مگس ها برای اکوسیستم جهان ضروری هستند. آنها طیف وسیعی از عملکردهای ضروری را انجام می دهند که سیاره ما را سالم نگه می دارد. اساسی ترین آنها پاکسازی مواد آلی پوسیده از جمله گوشت، مدفوع و پوسیدگی است. پس اگر مگس ها منقرض شوند چه اتفاقی می افتد؟ ما باید با حجم وسیعی از زباله های آلی در حال پوسیدگی کنار بیاییم.

اینجاست که باید از خودمان بپرسیم چرا مگس ها بسیار مهم هستند؟

مگس دمنده

مگس دمنده (مگس سبز)

مگس چیست؟

مگس ها حشراتی که متعلق به راسته Diptera هستند. دیپترا در یونان باستان به معنای دی (دو) و پترون (بال) است. آنها دو بال برای پرواز دارند، اما مجموعه دومی از بال ها نیز دارند که به عنوان سکان چرخشی عمل می کنند. بال های سوم و چهارم به آنها اجازه انجام حرکات آکروباتیک را می دهد به همین دلیل است که گرفتن آنها بسیار دشوار است.

مگس ها در فسیل های مربوط به 250 میلیون سال پیش یافت می شوند.در ابتدا 300 میلیون سال پیش حشراتی که آنها را به نام سوسکها میشناسیم ، سپس مگس ها، سپس زنبورها و پروانه ها در 150 میلیون سال پیش به وجود آمدند. آنها خیلی قبل از ما اینجا بوده اند!

مگس ها از انقراض دسته جمعی دایناسورها و تغییرات آب و هوایی که جانوران بزرگ را در آخرین عصر یخبندان از بین بردند جان سالم به در برده اند. ممکن است تعجب کنیم که اگر مگس ها منقرض شوند چه اتفاقی می افتد، اما به نظر می رسد که آنها اینجا هستند و خواهند ماند.

تخمین زده می شود که یک میلیون گونه مگس از راسته دوپترا وجود دارد که از مگس های خانگی گرفته تا مگس های شناور و همه چیز بین آنها را شامل می شود. گونه های مگس شامل مگس خانگی و مگس معمولی است. اینها مگس هایی هستند که وارد خانه شما می شوند و روی غذای گربه تخم می گذارند!

هر دو گونه در سراسر جهان وجود دارند و به دنبال پوسیدگی و مردار مجودات زنده هستند. مگس‌های خانگی روی هر چیزی که پوسیده باشد، از جمله پوشش گیاهی، می‌خورند و تخم گذاری می کنند، اما مگس‌های دمنده (مگسهای بطری) آزادی انتخاب دارند. آنها مردار یا حتی حیوانات زنده با زخم های باز را انتخاب می کنند. اگر تعداد زیادی مگس دمنده را مشاهده کردید، به این معنی است که موجودی مرده یا مجروح در این نزدیکی دارید.

در هر دو گونه، زمانی که لاروها از تخم بیرون می‌آیند، آنچه در زیر آنها است می‌خورند.

مگس ها برای دنیا چه می کنند؟

مگس ها غذای بسیاری از گونه ها از جمله عنکبوت ها، ماهی ها، دوزیستان، مارمولک ها و پرندگان هستند.

مگس ها علاوه بر خوردن لاشه های پوسیده و فضولات، گیاهان را گرده افشانی می کنند و گونه های انگلی، تعداد کرم های محصول خوار را در مزارع کاهش می دهند.

بزرگترین خانواده مگس های انگلی تاچینیدها هستند. آنها روی آفاتی تخم می گذارند که به لارو تبدیل می شوند و میزبان را می خورند. شبیه داستانی ترسناک به نظر می رسد، اما نیاز به مواد شیمیایی که گرده افشان ها را می کشند را کاهش می دهد.
مگس ها همچنین منبع غذایی بسیاری از حیوانات مانند عنکبوت، قورباغه، پرندگان، خزندگان و حتی ماهی ها هستند!

اگر مگس ها منقرض شوند چه اتفاقی می افتد؟

اگر مگس ها منقرض می شدند، سیاره از فضولات و گوشت های پوسیده پر می شد. اگر مگس ها منقرض می شدند، جهان پر از زباله های آلی پوسیده می شد. به این دلیل که مگس ها کمپوست کننده هستند. آنها در کنار ایزوپودهایی که روی حیوانات مرده، فضولات، چوب خشک و هر چیزی که در حال پوسیدن است، می خورند و تخم می گذارند، به عنوان لاشخور عمل می کنند. آنها همچنین گرده افشان های عالی هستند و بعد از زنبورها در رتبه دوم قرار دارند.

ممکن است دوست نداشته باشیم که آنها روی غذای ما فرود بیایند یا در خانه وزوز کنند، اما مگس ها بسیار مهم هستند و ما به آنها نیاز داریم. اگر ناپدید می شدند، ما زیر سونامی لاشه های پوسیده و کثیفی غرق می شدیم. واقعاً مایه شرمساری است که مگس ها نمی توانند با زباله های پلاستیکی به همان شیوه برخورد کنند، پلاستیک اختراعی است که بشر با آن تیشه به ریشه طبیعت زد.

با گذشت زمان، باکتری‌ها و سایر حشراتی که مواد آلی را تجزیه می‌کنند، احتمالاً تکامل می‌یابند و جمعیت آنها رو به فزونی می رود، اما این کار خیلی زمان بر است.

تجمع مگس گرد شیرینی

تجمع مگسها روی شیرینی

فواید جهان عاری از مگس چیست؟

در حالی که مگس‌ها تجزیه‌کننده‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما جنبه‌های منفی قابل توجهی دارند (احتمالاً به همین دلیل است که از خود می‌پرسید که آیا اکوسیستم بدون آنها باقی می ماند!). مگس ها ده ها میلیارد خسارت اقتصادی به خصوص به صنایعی مانند کشاورزی وارد می کنند زیرا نه تنها به گیاهان بلکه به دام ها نیز آسیب می رسانند. مگس ها بیماری را منتشر می کنند (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم).

آنها همچنین مسئول نیش های دردناک و سایر مزاحمت ها هستند.

آیا مگس ها باعث شیوع بیماری می شوند؟

بله، مگس ها طیف وسیعی از بیماری ها را منتشر می کنند. به این دلیل است که عادت آنها به فرود آمدن روی مدفوع و پوسیدگی اشیا به این معنی است که باکتری ها به پاهای آنها می چسبند. هنگامی که آنها روی ما یا غذای ما فرود می آیند می توانند سالمونلا، E.coli، اسهال و عفونت ایجاد کنند.

مگس برای انتشار بیماری مجبور نیست روی پوست یا غذای شما فرود بیاید، آنها می توانند آنها را از طریق سطوح، ظروف پخت و پز و هر چیزی که لمس کنید، پخش کنند.

در مورد پشه ها چطور؟ آیا پشه ها نوعی مگس هستند؟

پشه مگس نیست، اما پشه ها متعلق به همان خانواده دوپتراها است. تفاوت اصلی در نحوه تغزیه آنهاست.

مگس های خانگی غذای بالقوه خود را با پاهای خود می چشند. آنها شیره گوارشی را بالا می آورند و مایع را از طریق یک لوله دهانی اسفنجی می مکند. پشه ها از پروبوسیس سوزنی مانند برای نفوذ به پوست و مکیدن مایعاتی مانند خون استفاده می کنند. آنها همچنین غذاهای “زنده” می خورند در حالی که مگس ها مواد آلی مرده و پوسیده را می خورند.

چرا گرفتن مگس خیلی سخت است؟

اگر تا به حال تمام انرژی خود را صرف تعقیب مگس در خانه خود کرده باشید، این سوال را به خوبی درک خواهید کرد!

گرفتن مگس ها سخت است زیرا آنها دید 360 درجه دارند. آنها برای دیدن همه چیز نیازی به حرکت چشمان خود ندارند زیرا چشمان آنها کروی هستند. این توانایی «همه چیز دیدن» همراه با بال‌های ثانویه آن‌ها که امکان تغییر جهت کامل در هوا را فراهم می‌کند، باعث می شود که گرفتن آنها سخت باشد.

مگس در دام عنکبوت

مگس در دام عنکبوت

اما این تمام مسئله نیست. مگس ها سریعتر از ما تصاویر را پردازش می کنند. به آن «فرکانس همجوشی سوسو زدن» می گویند و گونه های کوچکتر معمولا پردازنده های سریع تری دارند. کارشناسان کشف کرده اند که برخی از گونه های مگس شش برابر سریعتر از ما حرکت می کنند. سریع ترین پردازنده متعلق به Coenosia the ‘killer fly’ است. این مگس اروپایی آنقدر سریع است که مگس های دیگر را در هوا می گیرد. مقاله ای از مجله تحقیقاتی PNAS نحوه انجام این کار را توضیح می دهد.

تا اینجا می دانیم که مگس ها عامل اصلی انتشار بیماریها و به شدت آزاردهنده هستند.

اما باید بدانیم که جهان بدون توانایی‌های بی‌نظیر پاک‌سازی، مهارت‌های گرده‌افشانی و کار حذف انگل‌ها برای مقابله با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. هر گونه ای نقشی در اکوسیستم دارد، حتی اگر ما از آن متنفر باشیم.

آیا خوردن غذایی که مگس روی آن فرود آمده است خوب است؟

شکی نیست که مگس ها نجس هستند. آنها روی کثیفی فرود می آیند و آن را در اطراف پخش می کنند، اما یک بار لمس روی غذا (یا پوست شما) شما را راهی اورژانس نمی کند. شما هنوز هم می توانید غذا را بخورید و نیازی به آنتی باکتریال برای پوستتان نیست. با این حال، اگر غذا بدون مراقبت رها شده باشد، مگس ها وقت این را دارند که غذا را بخورند یا روی آن تخم بگذارند (اگر دقت کنید، ممکن است تخمهای سفید کوچک را ببینید) این نشانه ای است که غذای خود را دور بریزید. همین امر در مورد غذای حیوان خانگی شما نیز صدق می کند.

اگر غذا را فوراً نمی‌خورید، ایده خوبی است که غذا را در مکانی امن مانند یخچال یا کمد قرار دهید.

آیا سنجاقک یک نوع مگس است؟

پاسخ این سوال خیر است، سنجاقک گونه ای از مگس نیست. این حشره از خانواده Odonata است. آنها دو بال، شش پا، یک سر، قفسه سینه و شکم دارند. سنجاقک ها شکارچیانی زیبا و وحشی هستند و اکثر گونه های مگس دوپترا را می خورند.
مگس چگونه وارونه راه می رود؟

مگس می تواند وارونه راه برود زیرا روی پاهایش پدهای چسبناکی دارد!

پدهای پای آنها دارای موهای ریز به نام پولویلی است. Pulvilli مایع چسبنده ای را دفع می کند و چنین محیط چسبناکی را فراهم می کند، اما به اندازه کافی قوی نیست که مگس را نگهدارد. مگس ها به لطف پاهای چسبناکشان می توانند تقریبا روی هر چیزی راه بروند.

منبع:
https://a-z-animals.com/blog/what-would-happen-if-flies-went-extinct/

دیدگاه های این مقاله بسته است.