شناخت مارمولک و معرفی سم مارمولک کش قوی

شناخت مارمولک و معرفی سم مارمولک کش قوی

مارمولک ها را بیشتر بشناسیم

خزندگانی گوشت خوار و سرسخت که در بیشتر نقاط کره زمین به جز قطب ها می توان در گوشه کنار ها یا لابلای علفزار ها پیدایش کرد. گونه های مختلفی از این خزنده وجود دارد که از نظر تغذیه می توان به دو دسته بزرگ جثه و کوچک جثه تقسیم شان کرد.
مارمولک هایی با جثه های کوچک که طول بدنشان از سه سانتی متر شروع می شود، از حشرات محیط زندگی خود تغذیه می کنند و بسیار جانوران چابک و سریعی هستند.

اما در طرف مقابل این تقسیم بندی، مارمولک هایی با جثه های بزرگ تر وجود دارد که تا 3 متر نیز گاهی رشد می کنند. متعاقبا سرعت عکس العمل این گونه بسیار پایین تر از گونه های هم نوع و کوچک تر خود هست اما قدرت و میزان ترسناکی این خزندگان به میزان قابل توجهی بالاست و تغذیه خزندگان بزرگ جثه از پرندگان و پستانداران است بطوری که اژدهای کومودو گاهی آهو و گوزن نیز شکار می کند.

قاتل مارمولک

مارمولک ها درکل تنوع بسیاری دارند ولی اغلب چهاردست و پا دارند که بیشتر اوقات روی دو دست و دو پای خود میخزند اما این موضوع همیشه صادق نیست بطوری که برخی از مارمولک ها شکل بدنی بسیار مشابهی به مار دارند و خبری از دو دست نیست و حرکتشان بر پایه دو پای کوچک در انتهای بدنشان طراحی شده است،یا برخی از مارمولک ها می پرند که طول این پرش ها تا 60 متر نیز می رسد!! یا گونه ای نیز می توانند روی آب بدوند!!

در مورد سمی بودن یا نبودن مارمولک ها شبهات زیادی وجود دارد ولی گفتنی است بیشتر مارمولک ها هیچ سمی در بدن خود تولید نمی کنند و عملاَ بی خطرند ولی ظاهر خشن این خزنده همیشه باعث رعب و ترس بوده است و در طول تاریخ انسان ترجیح داده است مارمولک را دور از خود نگه دارد، تا امروز 9 گونه مارمولک شناسایی شده اند که سمی مشترک با مار ها دارند! پس آنچنان هم احساس امنیت در مقابل مارمولک ها عقلانی به نظر نمی رسد.

مارمولک ها در گونه های مختلف روش های متفاوتی برای دور کردن دشمن های خود دارند. برای مثال گونه های زیادی می توانند رنگ پوستشان را تغییر دهند،گونه هایی وجود دارند که می توانند خار های بدن خود را در زاویه های مختلفی حرکت دهند یا گونه هایی که غالبا در اطراف خانه باغ های خود مشاهده می کنیم وجود دارند که با رها کردن دم خود سعی در فرار از شرایط خطرناک دارند ولی عموما (بجز گونه های بزرگ جثه) در مقابل انسان سعی در فرار خواهند داشت.

نکته حائز اهمیت در مورد مارمولک ها این است که حتی مارمولک های فاقد غدد سمی نیز می توانند پوست شما را گاز بگیرند، این موضوع در مرحله اول با توجه به اندازه بسیار کوچک دندان های مارمولک بی اهمیت بنظر می رسد ولی گفتنی است که همین نیش ساده میتواند ناقل بیماری و آلودگی باشد.

گونه های درشت جثه سمی تر و خطرناک تر هستند تا حدی که اژدهای کومودو در دهان خود دو غده تولید سم دارد و آب دهان این خزنده هم سمی است! کاهش فشار خون و عدم انعقاد خون در محل گزش که در نهایت منتهی به بی هوشی خواهد شد از نشانه های سم مارمولک های سمی است.

مارمولک قهوه ای

قاتل مارمولک چیست ؟

کنترل جمعیت مارمولک به علت حس بویایی پر قدرت این خزنده جزو کار های دشوار این حیطه بشمار می آید زندگی در گوشه کنار و مکان های کم نور با سرعت قابل توجه در هنگام فرار، مشخصه های اصلی مارمولک هایی است که بیشتر اوقات ما می خواهیم از خانه هایمان بیرونشان کنیم.

بویایی قدرتمند مارمولک باعث می شود از فواصل دور نیز جزئیات بوی خانه شما را آنالیز کنند. همین توانایی مارمولک می تواند به ما کمک کند که این موجود را از خانه خود دور نگه داریم.

سیر، پیاز، فلفل و میخک همیشه برای بیشتر حشرات و خزندگان ناخوش آیند بشمار می آیندکه خوشبختانه مارمولک ها نیز از این داستان مستثنا نمی باشد اما به یاد داشته باشید که این موارد و استفاده از روش های این چنینی تنها در جلوگیری از ورود مارمولک موثر خواهد بود و اگر مارمولک ها داخل خانه، انبار یا پارکینگ شما خانه کرده اند نمی توانید با سیر و پیاز بیرونشان کنید و در این حالت تنها کاری که می توانید انجام دهید سمپاشی محیط و کنترل جمعیت مارمولک هاست.

مارمولک ها حس لامسه بسیار حساسی دارند که گیرنده های این حس در کف دست و پایشان قرار گرفته است، از طرفی حرکت دور از چشم انسان در زیر وسایل تلنبار شده، دسترسی و گرفتن مارمولک را بسیار سخت می کند. بنابراین برای مارمولک ها سمی لازم است که علاوه بر تاثیر تماسی، ماندگاری بالایی نیز داشته باشد و در عین حال بوی سم باید به گونه ای باشد که مارمولک متوجه عمل سمپاشی در محیط نشود.

معرفی سم مارمولک کش قوی

آلفاکیل و پرموکیل دو سم مارمولک بسیار قوی و موثر هستند که پیشنهاد شرکت آسازیست نیز همین دو محصول بی نظیر است. طریقه مصرف و دوز های مناسب سم مارمولک را می توانید از مشاوران ما سوال کنید.

دیدگاه های این مقاله بسته است.