ضرورت مبارزه با مگس ها در دامداری

اهمیت و ضرورت مبارزه با مگس ها در دامداری

مبارزه با مگس ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از بیماری های عفونی مانند: عفونت های چشمی، خونی، در اثر دخالت عوامل مستقیم محیطی به وجود می آیند. وجود مشکلات بهداشتی و عدم مدیریت صحیح رعایت کردن بهداشت، می تواند سبب ایجاد بیماری در انسان و دام های زنده شود. حشره ها یکی از عوامل انتقال دهنده این عوامل بیمای زا  به بدن دام های زنده می باشند. در این میان مگس ها یکی از عوامل اصلی انتقال عفونت به دام های بالغ و جوان محسوب می شوند. وجود مگس ها در محیط زندگی دام ها می تواند سبب اختلال در آرامش دام ها شود.

تاثیرات مگس ها روی دام ها

وجود استرس در دام های زنده، اثرات نامطلوبی را بر جای می گذارد. به طوری که باعث کاهش شیردهی تا 10 درصد از آن را کاهش می دهد. در فصل گرما میزان مگس های مهاجر کننده به سمت محل زندگی گاوها افزایش می یابدو این می تواند اثرات نامطلوب زیادی را بعث شود. عدم مبارزه با مگس ها، سبب افزایش خطرات  ناشی از انتقال بیماریهای مشترک و عفونی به انسان می شود.

  • برای کنترل و مبارزه با مگس ها در محیط های باز گاوداری می توان از تله سطلی مگس استفاده کرد. با این روش به راحتی می توان از شر مگس ها خلاص شد و محیطی آرام و بدون استرس برای دام ها فراهم کرد.

سطل

بنا به دلایل ذکر شده،گاوداری و دامداری های صنعتی  باید مراحل  مبارزه با مگس ها را  انجام دهند. انجام ندادن این مراحل می تواند ضررهای اقتصادی زیادی را بر جای بگذارد. باید بدانیم یکی دیگر از روش های مبارزه سمپاشی کردن می باشد که سموم آلفا سایپرمترین، امروزه کاربرد ویژه در نابودی حشرات به ویژه مگس ها را دارد.

  • یکی دیگر از محصولاتی که در این زمینه می توان استفاده کرد کنسانتره آلفاکیل می باشد که به خوبی پشه ها و مگس ها را در محیط مورد نظر شما کنترل می کند.

تغذیه مگس ها

مروری داشته باشیم بر اقدامات سمپاشی

  • بهترین وقت سمپاشی، شب هنگام است. زیرا در شب تجمع مگس ها بیشتر می شود.
  • اکثرا محل تجمع مگس ها در زیر سقف ها و روی پاهای دام ها می باشد.
  • دقت کنید هنگام سمپاشی کردن، تمام جایگاه دام ، روی آخورها، انبارهای علوفه و اطراف سیلوهای علوفه سمپاشی می شود.
  • باید مراقب باشید تا مواد سمی وارد منابع غذایی دام ها نشود. خوردن مواد سمی می تواند باعث مرگ آن ها بشود.
  • هنگامی که سم وارد بدن و اجزای گوارشی می شود، از آن جا به کبد رفته و می تواند از طریق شیر دهی دفع شود. بنابراین تمامی شیرهای مصرفی مسموم باشند.

منبع

Effects of Flies on Dairy Cattle Welfare and Productivity | West Central Research and Outreach Center (umn.edu)

دیدگاه های این مقاله بسته است.