تفاوت سوسری با سوسک

شناخت سوسری آلمانی در ایران و تفاوت سوسری با سوسک

سوسری ها که در عموم به اشتباه از آنها به عنوان سوسک یاد می شود. سوسری ها جز راسته Blattaria بوده و در زبان انگلیسی به آنها Cockroach می گویند. ولی سوسک ها جز راسته Coleoptera بوده وبه آنها Beetle می گویند. در سوسری ها با توجه به اینکه به ندرت پرواز می کنند هر دو جفت بال در پرواز نقش دارند ولی در سوسک ها جفت اول بال ها (بالهای رویی) نقشی در پرواز نداشته و فقط به عنوان محافظ برای جفت بال زیرین می باشند. سوسری ها دارای گونه های متنوع و با پراکندگی جهانی در کل دنیا می باشند. ما در اینجا به بررسی سوسری آلمانی شناسایی شده و موجود در ایران می پردازیم.

سوسري آلمانی Blattella germanica:

این سوسري‌ها از غالب ترین سوسري خانگی محسوب می شوند. به همین خاطر کنترل آنها دشوار می باشد. در ایران نیز این حشره از پراکنش زیادي برخوردار است. این حشره مقاوم ترین گونه در بین سوسري ‌هاست به همین خاطر است که به عنوان خطرناك ترین آفت در سطح جهانی معرفی شده است.

سوسری آلمانی

ریخت شناسی :

سوسری آلمانی با رنگ طلایی کوچکترین سوسري خانگی با طولی در حدود 10 تا 16 میلیمتر و سري کشیده که درپشت پیش گرده  کمی برآمده میباشد و داراي دونوار قهوه اي عریض طولی است که به کناره پسین و پیشین پیش گرده نمی رسند. بالپوش ها یکرنگ (قهوه اي متمایل به زرد) و بالهاي زیرین ، نسبتاً کم عرض هستند . شکم داراي لک ههایی در سطح پشتی، شکمی و پهلوها میباشد و سرسی  بلند و یکرنگ می باشد.

زیست شناسی و چرخه زندگی:

بطور معمول 7 تا 10 روز پس از رسیدن به سن بلوغ جفت گیري انجام می شود. نگهداري تخم توسط جنس ماده 15 تا 40 روز  طول میکشد. پس از این مدت کپسول تخم توسط حشره ماده انداخته میشود. این کپسول، نسبت به اندازه بدن حشره بسیار بزرگ به نظر رسیده و با 15 تا 23 اتاقک تخم، داراي سطح صاف و براق می باشد.

پس از طی دوره کمون که بسیار کوتاه (سه تا چهار هفته) است،پوره ها از تخم خارج می شوند. طول آنها 2/ 0 تا 3 / 0 سانتیمتر و به رنگ سیاه متمایل به خرمایی (تیره تر از جنس بالغ) می‌باشد. آنها در مدت30 تا 60 روز، 5 تا 7 بار پوست اندازي کرده و به حشره بالغ تبدیل می شوند.

سوسري آلمانی بالغ در طول عمرخود 4 تا 8 کپسول تخم تولید می کند و از هر کپسول به طور متوسط 28 پوره خارج می شود. البته این تعداد ممکن است بالاي 350 کپسول حاوي 48 تخم نیز برسد. طول عمر حشره بالغ 6 تا 10 ماه است که آن هم میتواند تحت شرایط محیطی  تغییر کند. هر سوسري ماده آلمانی و پوره هایش می توانند در یک سال 30000 حشره جدید به وجود آورند.

چرخه زندگی سوسری

بوم شناسی:

براي زیست سوسری آلمانی درشرایط مطلوب و بهینه وجود غذا، حرارت و رطوبت مناسب می باشد. بطور معمول در نزدیکی منابع آب تجمع می یابند و به خاطر وابستگی به رطوبت زیاد در آشپزخانه و حمام یافت میشوند. مناسب ترین درجه حرارت براي آنها 30 درجه سانتیگراد است. البته سوسر ي آلمانی قادر است در شرایط بسیار نامساعد محیطی به زندگی خود ادامه دهد و طوري که در سرماي بسیار سخت در توده هاي زباله اي که در خارج از اماکن حفاظت شده قرار دارند به خوبی به زندگی خود ادامه می دهند.

برای مبارزه با این نوع سوسری که به عنوان سوسری های ریز کابینت نیز شناخته می شوند استفاده از ژل خوراکی فیبروکیل بسیار موثر بوده و جمعیت این سوسری را به صورت قابل توجهی پایین می آورد.

دیدگاه های این مقاله بسته است.