پشه ها و بیماری ها

پشه ها و بیماری ها ! خطراتی که میتوانند برای انسان و حیوانات ایجاد کنند

برخلاف تصورات بیشتر افراد پشه ها بیش از هر موجود دیگری در دنیا جان انسان ها را می گیرند. هر سال بیش از هشت صد هزار نفر در سراسر دنیا بخاطر بیماری هایی که توسط پشه ها منتقل می شوند جانشان را از دست می دهند. میکروب ها و انگل های منتقل شده از پشه، نه تنها انسان ها بلکه بسیاری از حیوانات را نیز بیمار می کنند. اغلب حیوانات اهلی به نسبت سایر حیوانات، در برابر بیماری های منتقل شده از پشه ها بسیار آسیب پذیرتر هستند. در میان حیوانات اهلی نیز، سگ ها و اسب ها بسیار سریعتر از سایر حیوانات از طریق پشه ها بیمار می شوند.

برخی از مهمترین بیماری هایی که توسط این حشرات منتقل می شود عبارتند از:

  1. کرم قلب سگ
  2. ویروس نیل غربی
  3. ویروس انسفالیت اسبی شرقی

مشکلات ناشی از نیش پشه:

آلرژی

واکنش های آلرژیک در نتیجه حساسیت به بزاق پشه ایجاد و به خارش شدید پوست، ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ و عفونت های ثانویه پوستی در محل گزیدگی منجر می شود.

بیماری هایی با عامل انگلی

این حشرات حامل موجودات تک سلولی هستند که بیماری های خطرناکی مثل مالاریا را بوجود می آورند. بیماری های فیلاریایی نیز از موارد خطرناکی هستند که از طریق پشه منتقل می شوند. کرم قلب سگ یکی از انواع بیماری های فیلاریایی است که توسط کرم های انگلی که در خون و بافت های ماهیچه ای مهره داران زندگی می کنند، ایجاد می شود.

بیماری هایی با عامل ویروسی

ویروس ها نیز از جمله عوامل بیماری زایی هستند که با نیش پشه منتقل می شوند. بیماری هایی مانند دنگی، انسفالیت و تب زرد از جمله بیماری های ویروسی منتقل شده از پشه ها هستند. این دسته از بیماری های پشه بسیار خطرناک هستند و افرادی که قصد سفر به مقاصدی دارند که آمار این بیماری های در آنجا بالاست باید مسأله را جدی بگیرند.

مهمترین بیماری ناشی از پشه:

مالاریا

انگل ایجاد کننده مالاریا، پلاسمودیوم نام دارد. این انگل از طریق پشه های آنوفل ماده منتقل می شود.
حدود ۴۰% جمعیت جهان در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند! این افراد اکثراً متشکل از ساکنین نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشند.

در طی قرن ۲۰ با ظهور DDT و سایر حشره کش ها کنترل کننده پشه مثل ترکیبات ارگانوکلره و ارگانوفسفره، بیماری مالاریا در نواحی معتدل جهان تا حد زیادی ریشه کن شد. هنوز هم در جهان، نزدیک به ۱ میلیون مورد فوتی و ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد ابتلا سالانه به مالاریا گزارش می شود.بر اساس گزارشات، هر ۴۰ ثانیه یک کودک در اثر ابتلاء به بیماری مالاریا جانش را از دست می دهد.

بیش از ۵۰ سال است که داروهای ضد مالاریا در دسترس افراد قرار دارد.اخیراً رمزگشایی ژنوم انگل مالاریا توسط دانشمندان بریتانیایی و آمریکایی، سبب پیشرفت چشمگیری در زمیته تقویت اقدامات کنونی بر علیه بیماری مالاریا شده است.

انتقال مالاریا از پشه

با توجه به مطالب گفته شده باید پشه ها را کنترل کنیم. پشه ها هم باید در محیط های مسکونی و هم محیط های تولیدی کنترل شوند زیرا این حشرات خطرناک در خطوط تولید مشکلات فراوانی را به بار می آورند. یکی اغز بهترین روش ها برای کنترل پشه در خط تولید استفاده از چراغ سایلنت های جذب حشرات می باشد. این دستگاه ها از بهترین گزینه ها برای کنترل حشرات پرنده از جمله پشه ها می باشند.

منبع

Diseases that can be Transmitted by Mosquitoes – Minnesota Dept. of Health (state.mn.us)

دیدگاه های این مقاله بسته است.