حشره خون آشام

حشره خون آشامی به نام پشه و شناخت ویژگی آنها

پشه! شاید اولین چیزی که با شنیدن این کلمه در ذهن شما می‌آید صدای وز وز گوش خراش پشه‌ها در شب باشد. درست همان لحظه‌ای که در خواب شیرین هستید و ناگهان با یک سیلی که خودتان در گوشتان می‌زنید بیدار می‌شوید. امروز میخواهیم چندتا از ویژگی پشه ها را بشناسیم.

ویژگی پشه ها

پشه‌ها دارای ویژگی‌های بسیار جالبی هستند. در برخی از موارد به نظر نمی‌رسد که دنیای این موجودات کوچک به این اندازه بزرگ باشد. یک پشه بالغ می‌تواند برای پنج ماه زندگی کند. البته برای اینکه به سن بلوغ برسد باید چند ماهی صبر کند. همچنین تخم‌های این حشره می‌توانند تا چندین سال در هوای سرد باقی بمانند. یک پشه بالغ می‌تواند وزنی به اندازه تنها ۲ میلی گرم داشته باشد.

یکی از کار‌های پشه‌ها که مارا بسیار اذیت می‌کند مکیدن خون است. اما آیا می‌دانید که یک پشه تنها پنج میلینیوم از یک لیتر خون شما را در هر وعده می‌مکد؟

اما مهمترین دلیلی که ما از پشه‌ها متنفر هستیم شاید صدای مزاحم بال زدن آن‌ها باشد که بیشتر شب‌ها خواب را از چشمان ما می‌گیرد. این موجودات ریز می‌توانند بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ بار در ثانیه بال‌های خود را تکان دهند.

پشه خندان

یک پشه با توجه به اینکه در ثانیه ۳۰۰ تا ۶۰۰ بار بال می‌زند می‌تواند مسافت یک کیلومتری را در دو یا سه ساعت طی کند. بیشتر پشه‌ها زیاد از محل زندگیشان دور نمی‌شوند. اما برخی از گونه‌ها در طول عمرشان بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مسافرت می‌کنند. پشه‌ها می‌توانند بوی دی اکسید کربنی که شما تنفس می‌کنید را از فاصله ۲۰ تا ۳۰ متری تشخیص دهند.

نیش زدن پشه

برخی از افراد بیشتر پشه‌ها را به خودشان جذب می‌کنند. دلیل این امر تا به حال مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد به علت مواد شیمیایی باشد که بر روی پوست ترشح می‌شود. محققان در یک تحقیق به این نتیجه رسیدند که اگر در هر دقیقه ۹ هزار پشه انسان را نیش بزند، بدن انسان نیمی از خونش را در دو ساعت از دست می‌دهد.

پشه‌ها روز‌ها کجا می‌روند؟

این سوال حتما برای شما هم همواره مطرح بوده که پشه‌ها صبح‌ها کجا می‌روند که شب‌ها فقط دست به اذیت و بیدار کردن آدم از خواب می‌زنند!

پشه‌ها و سوسری‌ها جزو منفورترین موجودات بر روی زمین محسوب می‌شوند. اما مزاحمت پشه‌ها برای انسان بسیار بیشتر از سوسری‌ها است. چرا که این حشرات کوچک، از زمانی که توانایی پرواز کردن پیدا می‌کنند، تنها بدنبال نیش زدن و مکیدن خون انسان هستند.

حقیقت این است که شانس گزیده شدن توسط پشه در تاریکی شب، بسیار بیشتر از روز است. بنابراین پشه‌ها ترجیح می‌دهند که در طول روز «بخوابند».

از سوی دیگر، فعالیت در طول روز و در گرمای هوا می‌تواند برای این حشره کوچک، مرگبار باشد. از همین رو پشه‌ها ترجیح می‌دهند که بعد از غروب خورشید و در خنکی و تاریکی هوا فعالیت خود را آغاز کنند.

حال باید راهی برای رهایی از این حشرات خون آشام وجود داشته باشد. بهترین راه برای رهایی از این موجودات استفاده از چراغ های سایلنت جذب حشرات می باشد. بدون هرگونه ماده شیمیایی می توانید پشه ها را کنترل کرده و از شر نیش زدن آن ها در امان باشد.

منبع

Where Do Mosquitoes Go During Daytime? » Science ABC

دیدگاه های این مقاله بسته است.