بید فرش کوچک

نشانه های وجود بید فرش در خانه و راهکارهای خلاص شدن از دست آنها

بیدهای فرش از جمله مخرب‌ترین حشرات هستند که در صورت عدم مراقبت می‌توانند آسیب‌های شدیدی به ملافه‌ها، لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه داخلی وارد کنند. در این مقاله میخواهیم به هر آن چیزی که لازم است در مورد بیدهای فرش بدانید، از جمله ظاهر، تخم ها و نشانه های هجوم بیدهای فرش اشاره کنیم.

بید فرش چیست؟

بیدهای فرش حشرات کوچکی هستند که در صورت عدم کنترل می توانند در خانه به آفت تبدیل شوند. بیدها و لاروهای فرش جوان از الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم و چرم و همچنین محصولات حیوانی از جمله موهای حیوانات خانگی تغذیه می کنند. بیدهای فرش بالغ از گرده، گیاهان و گل ها تغذیه می کنند.

بیدهای فرش چه شکلی هستند؟

طول بیدهای فرش در بزرگسالی تا 4 میلی متر می رسد. بدن آنها بیضی شکل با پوسته راه راه سیاه، سفید و زرد یا نارنجی است.

وجود بید فرش در خانه

تخم و لارو بیدهای فرش چه شکلی است؟

بیدهای فرش تخم هایی می گذارند که به رنگ سفید یا کرمی هستند و طول آنها کمتر از 1 میلی متر است. بیدهای فرش بالغ بیش از 100 تخم می گذارند که بین 10 روز تا یک ماه طول می کشد تا تخم شوند.

لاروها که به عنوان “خرس پشمی” نیز شناخته می شوند، بزرگتر از بید بالغ هستند. طول آنها 2.5 سانتی متر است و به رنگ قهوه ای روشن یا سیاه هستند. روی سرشان موهای تیره دارند البته به جز سه تار طلایی روی شکم.

لاروی بیدفرش

بیدهای فرش چگونه به خانه وارد میشوند؟

سوسک‌های فرش می‌توانند از طریق یک در یا پنجره باز یا روی وسایلی که از قبل آلوده شده‌اند وارد خانه شوند – مانند مبلمان یا یک گیاه. حیوانات تاکسیدرمی نیز یک کانون محبوب برای سوسک های فرش هستند.

بیدهای بالغ پارچه و محصولات حیوانی را دوست دارند بنابراین می توانند از پنجره های باز به داخل پرواز کنند و لاروها را روی مبلمان، لباس ها، قالیچه ها یا فرش بگذارند. اگر به حال خود رها شود و منطقه تمیز و ضد عفونی نشود، سوسک های فرش به راحتی در خانه رشد می کنند.

مشکل بیدهای فرش چقدر میتواند جدی باشد؟

لارو بید فرش می تواند در حین تغذیه به الیاف طبیعی آسیب برساند و سوراخ هایی در لباس ها ایجاد کند. اگر به لباس بچسبد، موهای پرزدار نیز می توانند پوست انسان را تحریک کنند. به غیر از تحریک پوست، برای انسان مضر نیستند.

در بیشتر موارد به خود خانه آسیب نمی رسانند بلکه بیشتر به اشیاء داخل آن مانند ملافه، فرش و مبلمان آسیب می رسانند. اگر آنها را رها کنید تا تولید مثل کنند، مشکل می تواند بدتر شود.

علائم آلودگی به بید فرش

دیدن بیدهای فرش بالغ در خانه می تواند نشان دهد که لاروها در جایی پنهان شده اند. بیدهای فرش بالغ جذب نور می شوند، بنابراین احتمالاً آنها را در اطراف لامپ ها و پنجره ها پیدا خواهید کرد.

علائم لاروها شامل آسیب و سوراخ در وسایل پارچه ای است.

بیدهای فرش کجا تخم می گذارند؟

حشرات بالغ احتمالاً تخم های خود را در جایی می گذارند که غذای کافی برای بچه هایشان وجود دارد، بنابراین به دنبال آن نقاط باشید. آنها همچنین مناطق دور از نور مستقیم خورشید را ترجیح می دهند – مانند گوشه های سایه دار.

چگونه از شر بیدهای فرش خلاص شویم؟

مرتباً خانه را جارو بکشید – لاروهای بید فرش دوست دارند از زباله های موجود در فرش تغذیه کنند، از جمله پوست مرده، حشرات مرده و مو (اعم از انسان و حیوان خانگی). جارو کشیدن منظم فرش ها به این معنی است که بیدهای فرش کمتر میتوانند از آنها تغذیه می‌کنند. شما همچنین می توانید لاروها و تخم ها را از بین ببرید.

تمیز کردن با بخار – مانند جاروبرقی، کارشناسان توصیه می کنند سطوح سخت را بخارشویی کنید. گرما و رطوبت باقیمانده سوسک ها و تخم مرغ ها را از بین می برد.

پاک کردن سطوح با سرکه – نکته دیگر برای خلاص شدن از شر بیدهای فرش این است که سطوح، طاقچه ها، قفسه ها، کشوها و آویزها را با مخلوط سرکه پاک کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که هر گونه کثیفی یا باقیمانده مواد غذایی به طور مرتب تمیز می شود.

پاک کردن سطوح با سرکه

مناطق آلوده را کاملاً تمیز کنید – مطمئن شوید که لاروها و هر گونه زباله را پاک کرده اید. اطمینان حاصل کنید که سطوح، مبلمان و اثاثیه نرم به طور مرتب پاک یا شسته می شوند. در استفاده از آفت کش ها مراقب باشید زیرا این سموم می توانند سمی باشند و سازگار با محیط زیست نیستند. آنها همچنین می توانند برای حیوانات خانگی مضر باشند.

گیاهان را بررسی کنید – زمانی که به گل‌ها و گیاهان آپارتمانی خود آب می‌دهید و برگ‌ها را پاک می‌کنید، مرتباً آنها را کنترل کنید. این امر به ویژه هنگامی که برای اولین بار آنها را به داخل خانه می آورید بسیار مهم است.

درزگیری درها و پنجره ها – مطمئن شوید که شکاف ها و درزهای اطراف درها و پنجره ها مهر و موم شده و ایمن هستند.

علاوه بر این راهکار ها اگر در خانه خود این بید را که مشخصات ظاهری آن در بالا ذکر شد را مشاهده کردید، با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید و یا فرمون جذب بید را تهیه کنید و با روشی کاملا ارگانیک و بدون سم از شر بید فرش خلاص شوید.

منبع:

Carpet beetles: Signs You Have An Infestation & How To Get Rid (countryliving.com)

دیدگاه های این مقاله بسته است.