عقرب مشکی

شناخت انواع عقرب ها، مخفیگاه آنها و مقابله با ورود عقرب به خانه

عقرب ها جز عنکبوتیان هستند و حشره نمی باشند. حشره ها 3 جفت یعنی 6 عدد پا دارند در حالی که عقرب ها 4 جفت یعنی 8 عدد پا دارند. عقرب ها در ارتباط ژنتیکی نزدیک با  عنکبوت ها، کنه های دامی و کنه های گیاهی هستند. تقریباً 1300 گونه عقرب در سراسر جهان وجود دارد. عقرب ها  بدن دراز و دم قطعه قطعه دارند که در نوک آن نیش وجود دارد. عقرب ها مخفیگاه های مشخصی در خانه دارند که با شناخت آنها میتوانیم با ورود آنها به خانه مقابله کنیم.

دم عقرب

اگرچه عقرب ها بیشتر در بیابان ها و مناطق گرم و خشک زندگی می کنند، اما در بسیاری از زیستگاه های دیگر نیز یافت می شوند. این زیستگاه های مختلف عبارتند از علفزارها و دشت ها، جنگل های برگ ریز، جنگل های کاج، جنگل های بارانی و غارها.

عقرب ها شب فعال هستند. برای جفت گیری و پیدا کردن غذا شب ها از لانه و مخفیگاه خود بیرون می آیند (شب ها شکار می کنند).

عقرب ها انواع مختلفی دارند برخی از آن ها غیر سمی بوده و برخی بسیار سمی و خطر ناک هستند. در صورت دیدن عقرب ها معمولا فرض کنید آن ها سمی هستند تا آسیبی به شما وارد نشود.

  • نکته : عقرب هایی که چنگال های بزرگی دارند معمولا غیر سمی هستند و برعکس عقرب هایی که چنگال های کوچک و دم درشت تری دارند سمی تر می باشند. سمی و غیر سمی بودن عقرب ها هیچ ارتباطی با رنگ آن ها ندارد!!!

پیشگیری و جلوگیری و حذف عقرب ها

عقرب ها ممکن است به سازه ها حمله کنند و زیر هر جسمی که از آن ها محافظت کند، بمانند. از آنجایی که شکاف های اطراف درها ورودی اصلی این مهاجمان است، شکاف های داخل خانه را آب بندی کنید. برخی از عقرب‌های به قدری کوچک هستند که می توانند از کوچکترین درز ها و شکاف ها نیز عبور کنند. شکاف های اطراف سیم ها و لوله ها را آب بندی کنید.

هر گونه به هم ریختگی داخل داخل خانه را مرتب کنید. تا هر گونه مخفیگاه احتمالی برای عقرب ها را از بین برده باشید. از جمله این به هم ریختگی ها می توان به روزنامه های روی زمین و پارکینگ غیر مرتب اشاره کرد که زمینه را برای استقرار عقرب ها فراهم می کند. عقرب ها نمی توانند از روی شیشه های تمیز بالا بروند پس سعی کنید شیشه ها را تمیز نگه دارید و از شکستگی آن ها جلوگیری کنید. در صورت داشتن شکستگی آن ها را تعمیر کنید.

عقرب چنگال بزرگ

راهکارهایی برای پیشگیری حضور عقرب ها

  • پناهگاه های بیرون خانه به عنوان مثال: زباله، سنگ، تخته، هیزم روی زمین و الوارها را بردارید و در حد امکان آن ها را مرتب کنید.
  • درختچه ها و علف های سطح باغچه را هرس کنید تا تنه و زمین اطراف درختان  نمایان شود.
  • برگ های ریخته شده روی زمین و علف های خشک شده و سایر زباله های آلی را حذف کنید.
  • نقاط ورود به ساختمان ها، به عنوان مثال: پنجره ها، درها، لوله ها و سیم ها باید آب بندی شوند.
  • از درز گیر های درب و پنجره محکم استفاده کنید.
  • کولرهای گازی نشتی دار و سوراخ را تعمیر کنید.

اگر در محیط خانه و یا باغچه خود عقرب ها را مشاهده کردید، برای کنترل آن ها می توانید از کنسانتره آلفاکیل تهیه و در دوز توصیه شده استفاده کنید و از شر آن ها خلاص شوید. حتی می توانید این کنسانتره را برای پیشگیری نیز استفاده کنید.

مقابله با ورود عقرب به خانه

منبع

tailless whip scorpion | arachnid | Britannica

دیدگاه های این مقاله بسته است.