پشه-روی-پوست

دفع پشه ها با مصرف ویتامین ها و سایر مکمل های خوراکی

یک باور قدیمی پزشکی نشان می دهد که مصرف ویتامین B1 که به نام تیامین نیز شناخته می شود، می تواند از بدن شما در مقابل پشه ها دفاع کند. علاوه بر تیامین، سایر داروهای دافع پشه خوراکی شامل مخمر آبجو که حاوی تیامین است و سیر، دافع این خون آشام افسانه ای است. اگر دافع های خوراکی خیلی خوب به نظر می رسند، به این دلیل است که واقعا هستند.

اما اجماع علمی به صراحت بر این است که دافع های خوراکی وجود ندارند. علیرغم جستجوهای گسترده، هیچ غذا، مکمل، دارو یا روشی تا به حال ثابت نشده است که از بدن افراد در مقابل پشه ها محافظت کند . افراد مبتلا به کمبود ویتامین B1 نیز پشه های بیشتری را جذب نمی کنند.

پس این افسانه که پشه ها از ویتامین ها متنفرند از کجا آمده است و چرا از بین بردن آن اینقدر سخت است؟

محصولات مرتبط با این مقاله

ساختن یک باور غلط

در سال 1943، دبلیو ری شانون، متخصص اطفال مینه سوتا، به 10 بیمار دوزهای متفاوتی از تیامین داد. آنها گزارش دادند که این وتامین خارش را تسکین می دهد و از نیش بیشتر پشه جلوگیری می کند. در سال 1945، هاوارد ادر، متخصص اطفال کالیفرنیا ادعا کرد که 10 میلی گرم دوز می تواند از افراد در برابر کک محافظت کند. در دهه 1950 در اروپا، دکتر دیتر موتینگ ادعا کرد که دوزهای 200 میلی گرمی روزانه او را در تعطیلات در فنلاند بدون نیش زدگی نگه می دارد.

این یافته ها توجه سریع را به خود جلب کرد و تقریباً فوراً رد شد. موسسه تحقیقات پزشکی نیروی دریایی ایالات متحده تلاش کرد تا یافته های شانون را تکرار کند، اما موفق نشد. در سال 1949، کالیفرنیایی‌ها که از تیامین برای دفع کک‌های سگ‌ها استفاده می‌کردند، آن را «کاملاً بی‌ارزش» گزارش می‌کردند. اولین کارآزمایی بالینی در سال 1969 به طور قطعی به این نتیجه رسید که “ویتامین B1 یک دافع سیستمیک پشه در انسان نیست” و از آن زمان همه مطالعات کنترل شده همین را برای تیامین، مخمر آبجو، سیر و سایر جایگزین ها نشان می دهد.

شواهد به قدری قاطع بود که در سال 1985، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرد که همه داروهای دافع حشرات خوراکی “به طور کلی ایمن و موثر شناخته نمی شوند و تقلبی هستند.”

دفع پشه ها با مصرف ویتامین ها و سایر مکمل های خوراکی

هیچ مکانیسم پزشکی وجود ندارد

امروزه دانشمندان بیش از هر زمان دیگری در مورد پشه ها و ویتامین ها می دانند.

ویتامین B1 در بدن تجزیه نمی شود و هیچ اثر شناخته شده ای روی پوست ندارد. بدن مقدار آن را در بدن تنظیم می کند، تیامین مصرف شده را تا 5 میلی گرم اول جذب می کند و هر مقدار اضافی را به سرعت از طریق ادرار دفع می کند، بنابراین این ویتامین انباشته نمی شود. پس مصرف بیش از حد آن تقریبا غیرممکن است.

مانند انسان، تیامین یک ماده مغذی ضروری برای پشه ها است. هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها از آن بترسند یا سعی کنند از آن اجتناب کنند. همچنین شواهدی وجود ندارد که آنها می توانند آن را بو کنند. بهترین منابع تیامین غلات کامل، لوبیا، گوشت، مرغ و تخم مرغ است.

پس چه چیزی گزارش های اولیه را توجیه میکند؟ در کنار طراحی آزمایشی نامرغوب، بسیاری از گفته های بیماران نسبت به گزیدگی کمتر این نتیجه گیری را کردند که راه خوبی برای دریافت تصویر دقیق از آنچه در حال وقوع است نیست.

نیش پشه با دو واکنش همراه است: یک واکنش فوری که سریع شروع می شود و ساعت ها طول می کشد و یک واکنش تاخیری که چند روز طول می کشد. وجود و شدت این واکنش ها به پشه بستگی ندارد، بلکه به آشنایی سیستم ایمنی بدن شما با بزاق آن گونه خاص بستگی دارد. با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض مداوم، بدن از عدم واکنش، فقط به واکنش تاخیری، سپس به هر دو، و پس از آن فقط به واکنش فوری و در نهایت بدون واکنش پیش می‌رود.

چیزی که شانون و دیگران فکر می‌کردند دافعه بود، می‌توانست حساسیت زدایی باشد:یعنی بیماران هنوز گاز گرفته می‌شدند، اما علائم را نشان نمی‌دادند.

استفاده-از-دفع-کننده-پشه

بنابراین، مشکل چیست؟

علیرغم اجماع علمی، یک نظرسنجی در سال 2020 از داروسازان در استرالیا نشان داد که 27٪ هنوز تیامین را به عنوان یک ماده دافع به بیمارانی که به خارج از کشور سفر می کنند توصیه می کنند: یک توصیه غیر قابل قبول. علاوه بر هدر دادن پول، افرادی که به ویتامین‌ها به عنوان محافظت در برابر پشه‌ها متکی هستند، همچنان ممکن است گزیده شوند و به طور بالقوه آنها را در معرض خطر بیماری‌هایی مانند نیل غربی و مالاریا قرار دهند.

برای دور زدن ممنوعیت آمریکا و اجماع علمی مورد توافق گسترده در مورد داروهای دافع خوراکی، برخی از فروشندگان بی‌وجدان اقدام به ساخت تکه‌های تیامین یا حتی تزریق می‌کنند. متأسفانه، در حالی که تیامین در صورت بلعیدن بی خطر است، اما در صورت مصرف از راه های دیگر می تواند باعث واکنش های آلرژیک شدید شود. بنابراین این محصولات نه تنها بی ارزش هستند، بلکه بالقوه خطرناک نیز هستند.

اما برای مقابله با پشه ها راه های بهتر و موثرتری وجود دارد و آن استفاده از محصول بی همتای شرکت آسازیست، چراغ سایلنت جذب حشرات می باشد که بدون ایجاد هرگونه صدا و بو شما را از شر حشرات پرنده مثل مگس و پشه و… خلاص می کند.

همچنین جهت مشاوره رایگان می توانید با تلفن های شرکت در تماس باشید.

 

منبع

Mosquitoes are not repelled by vitamins and other oral supplements you might take (theconversation.com)

دیدگاه های این مقاله بسته است.