بید لباس

بید لباس در چه محیط و شرایطی زندگی می کند؟

بید لباس

بید لباس (نام علمی: Tineola bisselliella) موجودی است به رنگ زرد که طول بدن آن معمولاً ۱۲-۹ میلی‌متر است. پروانه‌های ماده در طول ۳-۲ هفته از عمر خود در حدود صد تخم در محل تاخوردگی‌های فرش یا سایر منسوجات پشمی می‌گذارند. تخم‌های این تبدیل به لارو می شوند. اگر خسارات حاصل از بید روی پشم باشد و متوجه شویم خسارات توسط بید بالغ صورت نگرفته، بلکه توسط نوزاد یعنی لارو آن است که برای رشد خود از پروتئین موجود در پشم تغذیه نموده و با تنیدن تار بر روی پشم و حفر دالان‌هایی در داخل الیاف به آن صدمه می‌زنند و پس از تبدیل شدن به بید، دوباره تخم‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب، تعداد لاروها افزایش می‌یابد.

بید لباس

یک بید قادر است پس از چهل نسل، در حدود ۴۲ کیلوگرم پشم را نابود کند و در نتیجه میزان تخریب فرش نیز زیاد می‌شود.

چرا لاروهای بید لباس الیاف طبیعی می خورند؟

لاروهای بید لباس برای رشد و شفیره شدن نیاز به انرژی دارند. پروانه های بالغ بید لباس نمی توانند غذا بخورند. آنها صرفاً با هدف تولید مثل عمر بسیار کوتاهی دارند.

پشم ، ترمه و ابریشم از الیاف طبیعی حیوانی هستند که از پروتئینی کراتین تشکیل شده است. این کراتین فقط در الیاف حیوانات وجود دارد که تنها غذای لارو بید بحساب می آید. کراتین همچنین در مو و پوست انسان وجود دارد.

محیط های مناسب برای هجوم بید لباس

کمد تاریک ، زیر میز ، زیر تخت خواب و لا به لای لباس های الیاف طبیعی است. غالباً کمد های اتاق خواب و اتاق زیر شیروانی، مکان های اصلی تکثیر و تولید مثل بید لباس است.

همچنین برای لارو پروانه بید لباس، رطوبت حتی مقادیر بسیار کم که از تعریق در لباس هایی که اخیراً پوشیده شده و دوباره در کمد قرار گرفته اند بسیار جذب کننده می باشد. بوی انسان، نوشیدنی هایی که روی لباس ریخته شده و غیره، همه از جذابیت های پروانه لباس می باشد که در آن محل تخم ریزی کنند.

بید روی لباس

لاروهای شب پره لباس چه مدت زندگی می کنند؟

طول عمر لاروهای شب پره لباس قبل از شفیره شدن و تبدیل شدن به حشره بالغ بسته به شرایطی که پس از بیرون آمدن از تخم های با آن روبرو می شوند متفاوت است. شرایط ایده آل دما در محیط، حدود 21 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی بین 75 تا 80٪ است.  در چنین شرایطی ، آنها می توانند در طی کمتر از یک ماه از مرحله تخم به حشره بالغ تبدیل شوند.اگر شرایط خنک تر و یا رطوبت کمتری باشد ، سرعت رشد کند می شود. لاروهای پروانه در صورت عدم مزاحمت و قرار گرفتن در منبع غذایی مناسب (یعنی لباس بافتنی نرم مورد علاقه شما) می توانند برای مدت دو سال یا بیشتر در مرحله لارو بمانند.

اگر بر روی لباس های خود لارو های این آفت را دیدید و یا پروانه های در حال پریدن در اتاق مشاهده کردید ، این یک هشدار جدی بوده و این آفت را باید از بین ببرید. برای این کار می توانید با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاه های این مقاله بسته است.