موش خانگی

موش های خانگی و ویژگی های رفتاری آنها

موش های خانگی

موش های خانگی که به house mouse معروف هستند، شامل کلیه گونه ها و نژاد های جغرافیایی و کروموزومی موش هایی هستند که در خانه ها وجود دارند یا در خانه ها نگهداری می شود. این گونه ها تاثیر بسیار زیادی در پیشبرد علم و تکنولوژی داشته اند، از آنجا که پوشش خارجی با رنگ روشن دارند می توانند در سایر آزمایش های کوچک و بزرگ از زمان های گذشته تا به امروز استفاده شوند. در اروپا و آسیا این گونه به همین منظور پرورش داده می شوند. با توجه به این نکته می توان گفت ویژگی های زیادی در مورد بسیاری از جنبه های زیست شناسی در آنها وجود دارد.

موش و گربه

اما همه مردم و چه بسا بیشتر مردم از این موش ها ترس دارند و به هنگام دیدنشان در اطراف خود دچار وحشت می شوند.

موش ترسناک

موش خانگی یکی از پستانداران کوچک است که گوش های تقریبا گرد و دم بلند و پشمی دارد. یکی از فراوان ترین گونه های  موش های خانگی است. این نوع موش، در تمام طول سال فعال بوده به گونه‌ای که هر زمان که مایل بودید می توانید آنها را به خانه یا محیط کار خود حمل کنید.

ظاهر موش خانگی

اندازه: 7 تا 9 سانتی متر طول بدن با دمی تقریبا به همان اندازه.

وزن: از 11 تا 30 گرم

پاهای بسیار کوچک آنها در کنار گوش های گرد و رنگ پوشش خارجی آنها را از موش های قهوه‌ای متمایز می کنند.

چرخه زندگی: 4 تا 16 سال

دوره بارداری حدودا 3 هفته

8 تا 12 هفته از زمان تولد تا بلوغ جنسی

عادات

این نوع موش معمولا در زیر زمین برای خود لانه درست می کنند ولی اغلب اوقات در حال بالا رفتن به سمت روی زمین هستند. ترجیح می دهند وعده های غذایی آنها حاوی غلات باشد. معمولا در طول روز حدود 28 گرم غذا مصرف می کنند و این مقدار غذا را بدون نوشیدن آب میل می کنند. علارغم چیز هایی که در کارتون ها نشون می دهد، پنیر غذای مورد علاقه آنها نیست و به غلاق علاقه بیشتری دارند.

موش های خانگی و ویژگی های رفتاری آنها

ویژگی های رفتاری

موشی به رنگ قهوه‌ای از نوک دماغ تا انتهای دم. از مشخصات معمول برای شناسایی این موش می توان به داشتن پاهای کوچک، چشم و گوش بزرگ با پوزه‌ی تیز اشاره کرد. دم موش خانگی در این نوع بدون مو است و تقریبا بلند تر و ضخیم تر سایر موش های خانگی در نظر گرفته می شود. این نکته قابل ذکر است که بوی بسیار شدید و زیادی دارد که باید برای نگهداری آن در منزل به این خصوصیت بسیار توجه شود.

موش ها و افراد خانه

موش های خانگی و انسان ها در طول تاریخ تا به امروز همواره به یکدیگر مرتبط بوده اند. این نوع موش ها برای دسترسی آسان به غذا و سرپناه همواره از خانه ها و شهر های مختلف موجود استفاده کرده اند. رابطه ما انسان ها با موش های خانگی همراه خیلی سنگین بوده است. به دلیل نقش زیاد آنها در انتقال بیماری و آلوده کردن منابع غذایی، از اعتبار خیلی کمی برخوردار خواهند بود.

بنابراین بهتر است این موش ها را قبل از اینکه جمعیتشان بیشتر شود و به صورت ظغیانی در بیاید کنترل کنیم. بهترین راه برای کنترل این موش ها استفاده از  پاستای BadCat ویژه موش های خانگی می باشد.

منبع

What Are House Mice? House Mice Identification & Control (pestworld.org)

دیدگاه های این مقاله بسته است.