سوسک نان

سوسک نان، اهداف مورد علاقه برای حمله آنها و مقابله با آنها

سوسک نان

این آفت با نام های سوسک داروخانه و یا سوسک نان یا سوسک بیسکویت نیز شناخته می شود ، یک سوسک قهوه ای ریز است که می تواند طیف گسترده ای از محصولات گیاهی خشک را آلوده کند.

سوسک نان 2.25 تا 3.5 میلی متر اندازه دارد. بدن کشیده به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای مایل به قرمز است. بالپوش ها نسبتاً روشنی داشته و به رنگ حنایی دیده می شود.

اندازه سوسک نان

اهداف مورد علاقه سوسک نان

طیف وسیعی از مواد انباری و کلکسیونی مورد حمله این آفت قرار میگیرند. این آفت می تواند از چوب و کاغذ تغذیه نماید با این حال با توجه به تغییر ذائقه غذایی امروزه اغلب در انبارها طیف وسیعی از ترکیبات مختلف را مورد حمله قرار می دهد .

آسیب-های سوسک نان

چوب در درجه دوم ترجیح غذایی این آفت وجود دارد. این حشره یکی از آفات مهم کاغذ و کتاب است که در شرایط مناسب خسارت جبران ناپذیری را وارد می نماید. این آفت با ایجاد دالان در بین ورقه های مختلف کتاب و کاغذ را از بین می برد. علاوه بر این ها، ترکیبات گیاهی به ویژه آنهایی که از نظر نشاسته غنی هستند را مورد حمله قرار می دهد به این علت آرد، سبوس، ماکارونی ، میوه های خشک ، ادویه و گیاهان خشک ازحمله گیاهان کلکسیون مورد حمله این آفت قرار می گیرند.

عالوه بر این آفت از مواد غیر غذایی مانند مو، پشم، پر ،شاخ و نمونههای موزه نیزتغذیه می نماید. چنانچه از نام این آفت پیداست یکی از مواردی که مورد حمله قرار میدهد انواع داروهاست. این آفت در هنگام شکار و جستجوی زیستگاه پرواز می کند و روی غذای مورد نظر خود نشسته و تغذیه می کنند .

سوسک روی نان

تخم ها

کوچک و بیضی شکل که یک طرف صاف و طرف دیگر بع علت وجود نقاط برجسته ناهموار که رنگش در ابتدا شفاف و روشن و رفته رفته تیره می شود.

لارو ها

لارو های سوسک داروخانه کوچک و سفید هستند که با موهای کوتاه تر آنها را می توان از الرو ها سوسک توتون تشخیص داد. ماده می تواند به طور همزمان 75 تخم بگذارد. لارو ها مسئول بیشترین خسارتهایی هستند که این گونه می تواند وارد کند

لارو ها و تخم های این آفت به قدری کوچک می باشد که دیدن آن ها را مشکل می سازد.

لارو سوسک نان

علائم آلودگی مانند سوراخ های شلیک شده توسط گلوله است البنه کوچک که در خارج مواد بسته بندی شده و روی مواد غذایی جامد می باشد. و در کیسه ها و بسته بندی های مواد خوراکی مانند ماکارونی و … . سوسک های بالغ جویدن مواد غذایی و ایجاد حفره ها ماهر هستند.

سوراخ نانتغذیه سوسک نان

اگر شاهد چنین سوراخ ها و حفره هایی بر روی مواد غذایی مثل نان و بیسکوئیت و یا دارو ها  بودید می توانید از کنسانتره آلفاکیل با دوز مشخص برای نابودی این آفت استفاده کنید.

منبع:

How To Prevent and Get Rid of Biscuit Beetles | Pest Defence

دیدگاه های این مقاله بسته است.