کنه مرغی

کنه مرغی چیست؟ محل زندگیش کجاست؟ و باعث چه بیماریهایی می شود؟

کنه ی مرغی و یا کنه ی مرغ و خروس خانگی

کنه مرغی یک کنه ای زیان بار با بدنی صاف و نرم است که بیشتر در مکان هایی که خروس، جوجه، مرغ ، اردک و غاز وجود داشته باشد، حضور دارد. این کنه اولین بار توسط لورنز اوکن در سال 1818 در بخش میانی ایران کشف شد و ابتدا به نام Rhynochoprion persicum ثبت شد. بعد ها به نام Argas persicus تغییر یافت.

کنه مرغی

زمانی که در قحطی و گرسنگی قرار بگیرد و تغذیه ای نداشته باشد به رنگ قهوه ای دیده می شود و زمانی که کاملا از مرغ و خروس یا هر میزبان دیگری کاملا تغذیه کرده باشد به رنگ آبی متمایل می شود. البته تنها با رنگ کنه نمی توان به راحتی به  آن را شناخت زیرا در شرایط مختلف ممکن است این رنگ تغییر کرده و به چشم ما به رنگ دیگری نمایان شود و باعث اشتباه در تشخیص ما گردد.

کنه مرغی سیاهکنه مرغی زرد

این کنه ها را می توان  بر روی میزبان های جانوری و شکاف های دیوار، اطراف در و پنجره ها و… یافت. این کنه همچنین می تواند باکتری  Spirochete Borrelia anserina را به میزبان خود منتقل کند که باعث بیماری اسپيروکتوز یکی از شدیدترین بیماری های مربوط به صنعت طیور می باشد.

این کنه علاوه بر مرغ خانگی ممکن است بر روی انسان هم دیده شود حتی اگر نکات بهداشتی فردی را نیز رعایت کنید.

پراکندگی

کنه ی مرغی همه جازی می باشد و در سراسر دنیا یافت می شود .آب و هوای گرم و شرجی را ترجیح می دهد بنابراین در مناطقی در ایران که چنین آب وهوایی دارد بیشتر حضور دارد.

  • در مرغداری ها به دلیل مناسب بودن دما و رطوبت، این کنه به آسانی رشد و تکثیر می یابد و مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.

کنه مرغی روی مرغ

چرخه ی زندگی

این کنه ها یک چرخه طول عمر چند جانبه دارند، به این معنی است که دو یا چند مراحل پورگی دارند که که به وعده غذایی خون نیاز دارند. جفت گیری و تخم گذاری در محلی مانند لانه ی پرنده صورت میگیرد.

و لاروهای 6 پای ، تازه از تخم خارج شده به میزبان مناسب نزدیک خود حمله کرده و با تغذیه از آن به مدت چند ساعت تا چند روز به این کار ادامه می دهند. لارو پس از تغذیه در این مرحله میزبان را رها کرده و به پناهگاه  می رود و در این مکان به پوره سن 1 تبدیل می شود.  پس از مرحله پوره یک، کنه به سوی میزبان جدید حرکت می کند تا با تغذیه به پوره سن 2 تبدیل شود این میزبان ممکن است همان گونه ی ابتدایی باشد و یا یک گونه دیگر باشد.

این سنین پورگی ممکن است تا 7 سن نیز برسد و در صورت بالغ شدن کنه، این تغذیه همچنان تکرار می شود و کنه های ماده بعد از هر تغذیه معمولا اقدام به تخم گذاری در شیارها و پناهگاه های خود می کنند.

چرخه زندگی کنه مرغی

اگر در محیط مرغداری خود با مشکل کنه مرغ روبرو بودید می توانید با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید و یا از محصول آلفاکیل استفاده کنید و به طور کلی از شر کنه ها خلاص شوید.

External Mite and Insect Parasites of Backyard Chickens | Entomology (uky.edu)

دیدگاه های این مقاله بسته است.