موریانه ها از کدام انواع چوب ها تغذیه می کنند

موریانه ها از کدام انواع چوب ها تغذیه می کنند

از مطالب قبلی دریافتیم که موریانه ها فقط در جستجوی سلولز هستند که عمدتاً در چوب یافت می شود. اما آیا تمام انواع چوب برای موریانه ها یکسان می باشند؟

در این مطلب با بررسی تمایل موریانه ها نسبت به خوردن انواع چوب ها را بررسی می کنیم .

موریانه و چوب چوب و موریانه

 

آیا موریانه ها سرو را خواهند خورد؟

سرو نوعی چوب است که به طور طبیعی در برابر موریانه ها مقاوم است. این آفات در ابتدا از سرو دور می مانند، اما همیشه اینطور نخواهد بود و با گذشت زمان، وقتی چوب سرو شروع به شکستن کند و پوسیدگی صمغی آن برای موریانه ها جذاب خواهد بود.

سرو و موریانه موریانه و سرو

آیا موریانه ها بامبو می خورند؟

در حالی که بامبو اغلب توسط آفات خورده می شود، موریانه ها آن را نمی خورند. رایج ترین حشره ای که از این نوع چوب منحصر به فرد تغذیه می کند، سوسک Bostrichid powerpost  (سوسک چوبخوار) است که از انواع مختلف چوب های سخت و نرم تغذیه می کند.

بامبو و موریانه

 

آیا موریانه ها از چوب سرخ (سکویا) تغذیه می کنند؟

چوب سرخ نیز نوع دیگری از چوب ها است که یک عامل بازدارنده طبیعی برای موریانه ها است.در طبیعت، چوب سرخ مانند چوب محکم شده در دفع موریانه های کارگری که به دنبال غذا برای کلنی هستند، عمل می کند. با این حال، با گذشت زمان، چوب فرسوده می شود. رزین (ضمغ) آن به داخل زمین نفوذ می کند و موریانه ها را به سمت خود جذب می کند.

چوب سرخ و موریانه سکویا و موریانه

آیا موریانه ها چوب تحت فشار را می خورند؟

پاسخ به این سوال یک نه محکم است. عملیات فشار که روی الوار با مواد شیمیایی انجام می شود اولین قدم علیه موریانه ها است. این کار چوب را از پوسیدگی حفظ کرده و چوب را با یک ترکیب شیمیایی پر می کند که در برابر موریانه ها به عنوان محافظ عمل می کند. به طور معمول وقتی که موریانه ها با الوار برخورد می کنند، درست از کنار آن عبور می کنند.

موریانه و الوار الوارها

آیا موریانه ها تخته سه لا را خواهند خورد؟

این پاسخ به این بستگی دارد که تخته سه لا تحت فشار قرار گرفته باشد یا خیر. تخته سه لا از چند برش چوب به هم چسبیده تشکیل شده است که حاوی سلولز است. به طور معمول، موریانه ها این سلولز را در تخته سه لا پیدا می کنند، بنابراین آن را می خورند. با این حال، با تحت فشار قرار دادن آن، موریانه ها دیگر نمی توانند بوی غذای مورد علاقه خود را از تخته سه لا تحت فشار دریافت کنند.

تخته سه لای و موریانه تخته سه لای

آیا موریانه ها OSB (نئوپان) را خواهند خورد؟

نئوپان از چوب ساخته شده است، اما برای دوام بیشتر با سیمان چسبانده شده است. به همین دلیل، موریانه‌ها احتمالاً آن را نمی‌خورند. وجود سیمان باعث می شود موریانه ها از سلولز موجود در تراشه های چوبی که تخته را تشکیل می دهند، جلوگیری کند، این سیمان از پوسیدگی نئوپان نیز جلوگیری می کند.

تخته OSB نئوپان و موریانه

آیا موریانه ها شیتراک (دیوار خشک) را خواهند خورد؟

کاغذی که جلوی دیوارخشک را می پوشاند از سلولز تشکیل شده است، بنابراین غذای خوبی برای موریانه ها است. اما موریانه ها دوست ندارند خود ورقه گچی دیوار را بخورند بنابراین شروع به خوردن لایه بیرونی می کنند . همچنین اگر دیوارهای پشت لایه ورقه ای در یک خانه یا از چوب ساخته شده باشند بنابراین بعید نیست که موریانه مستقیماً از طریق این دیوار خشک برای یافتن سلولز بیشتر ادامه دهد.

دیوار خشک و موریانه شیتراک

از بین بردن موریانه ها

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید موریانه ها موجوداتی مزاحم و به شدت خسارت زا هستند. مهم ترین موضوع در مورد موریانه ها این است که شما زمانی متوجه حضور آن ها می شوید که دیگر خسارت وارد شده است. بنابراین می توانید مطلب نشانه های آلودگی محیط به موریانه ها  را مطالعه کنید. اگر احساس کردید که در محیطتان مشکل موریانه دارید می توانید با کارشناسان آسازیست تماس بگیرد و یا کنسانتره آلفاکیل را تهیه کنید و با دوز مربوط به موریانه استفاده کنید.

منبع

https://www.peststrategies.com/pest-guides/termite-guides/will-a-termite-eat-it/#tab-con-8

دیدگاه های این مقاله بسته است.