شناسایی ماهی نقره ای

شناسایی ماهی نقره ای (بید کاغذی) و روش های مبارزه با آن

احتمالا خیلی از ما این حشره را در قسمت های مرطوب مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی منازل و … دیده باشیم ولی بیشتر ما اسم این آفت بهداشتی را نمی دانیم. در این متن به توضیح مختصری درباره مشخصات این آفات و نحوه کنترل و مبارزه آن می پردازیم.

مشخصات

این حشره به علت رنگ بدن نقره ای فلزی، داشتن شکم باریک و کشیده و حرکات ماهی مانند به اسم ماهی نقره ای  شناخته می شوند. سه زایده بلند دم مانند مویی در انتهای بدن وجود دارد و به همین علت نیز به نام دم مویی نیز شناخته میشوند.. دو شاخک دراز مویی شکل دارند ولی هیچگونه بالی ندارند اما می دوند و حرکات سریعی دارند .

بید کاغذ حشره‌ ای است از راسته دم‌ ریشک داران (Thysanura). اسم دیگر آن نقره ماهی (Silver fish) است که از حرکت ماهی مانند و همچنین رنگ آبی-خاکستری این جانور گرفته شده، در حالی که اسم علمی (Lepisma saccharina) آن نشان دهنده طرز تغذیه جانور است که بیشتر آن را کربوهیدرات‌هایی مانند شکر و نشاسته تشکیل می دهد.

silverfish

محل های استراحت

ماهی نقره ای معمولا در محیط های مرطوب خانه مثل حمام، زیرزمین، اتاق زیر شیروانی و … دیده میشود.

ماهی نقره ای خوردن در

خسارت

این حشره یک آفت مزاحم می باشد. در داخل خانه با جویدن خود سوراخ هایی را در لباس ها، رو تختی ها و کالاهای کاغذی مانند کاغذ دیواری و کتاب می تواند به اموال آسیب برساند . بنابراین باید با این آفت مبارزه صورت گیرد.

چون این آفت از کاغذ نیز تغذیه می کند به همین دلیل گاهی به اسم بید کاغذی هم گفته می شود.

silverfish eat book

دیدگاه های این مقاله بسته است.