اجتماع موریانه های چوب خشک

شناخت انواع موریانه ها و محل زندگی آنها

آشنایی با انواع موریانه

موریانه ها تنها  گروهی از  برون بالان هستند که زندگی اجتماعی حقیقی در آنها تکامل یافته است. این حشرات اجتماعی با اندازه کوچک تا متوسط در تمام مناطق دنیا انتشار دارند و دارای گونه های مهمی هستند که دارای اهمیت اقتصادی می باشند و سالانه خسارت های زیادی را به سازه های چوبی ، کارگاه های صنایع چوب، خانه های مسکونی ، کارخانجات و ….. وارد می کنند. در ادامه این مطلب به 3 نوع از انواع موریانه ها که به عنوان آفت شناخته می شوند می پردازیم.

انواع موریانه ها و محل زندگی آنها

1. موریانه های زیر زمینی (Subterranean termites) :

این نوع موریانه ها معمولا در خاک زندگی می کنند و تمایل دارند بزرگترین لانه ها را که با درختان و چوب های ساختمانی مرتبط هستند، بسازند . این موریانه ها در سراسر جهان  یافت می شوند. از نظر ظاهری  اغلب دراز ، باریک و بیضی شکل هستند و می توانند از رنگ کرم سفید تا قهوه ای یا سیاه و سفید متفاوت باشند.

موریانه زیرزمینی سفیدموریانه زیرزمینی سیاه

2. موریانه های چوب مرطوب (Dampwood termites) :

بیشتر در چوب های مرده که تا حدی  رطوبت دارند زندگی و از آنها تغذیه می کند. آفت مهم درخت پسته که از استان سیستان و بلوچستان معرفی شده است از موریانه ها این گروه می باشد. این نوع موریانه معمولا در جنگل های بسیار مرطوب در تنه های درختان یافت می شوند.

موریانه چوب مرطوبانواع موریانه چوب مرطوب

3. موریانه های چوب خشک (termites Drywood) :

موریانه های چوب خشک نیازی به تماس فیزیکی با خاک ندارند. چرا که آنها اغلب در زیر و یا داخل چوب های خشک زندگی می کنند . این نوع موریانه های مسئول اسیب رساندن به خانه ها هستند.

تقریباً تمام حشرات این خانواده چوبخوار و  مضر هستند. این موریانه ها،  تونل های خاکی در سطح زمین می سازند و معمولاً به طور دائمی در داخل دالان هایی که در ایجاد کردند زندگی می کنم حتی گاهی دیده شده است که به ریشه درختان مرده نیز حمله می‌کنند.

موریانه چوب خشکاجتماع موریانه های چوب خشک

موریانه ها اغلب به وسایل چوبی در خانه ها صدمه وارد می کنند و برای اینکه مطمئن شوید که هیچ مشکلی برای وسایل چوبی شما اتفاق نیوفتاده است می تواند هر هفته وسایل چوبی تان را بررسی نمایید تا ببینید که مشکلی پیش نیامده باشد و اگر پیش آمده باشد در سدد حذف آنها بپردازید.

اگر بررسی وسایل خانگی تان حاکی از آن بود که موریانه ها در خانه شما حضور دارند می توانید با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید.

در صورت دیدن خود  موریانه ها و یا مشاهده هر گونه نشانه وجود موریانه در خانه تان ، از محصول کنسانتره آلفاکیل استفاده نمایید تا به راحتی و بدون دردسر و به طور قطعی از شر موریانه ها خلاص شوید.

منبع

Types of Termites (orkin.com)

دیدگاه های این مقاله بسته است.