شب پره هندی

شب پره هندی مخرب ترین پروانه (بید) خانگی است

مخرب ترین پروانه (بید) خانگی  (پروانه ریز آشپزخانه)

نام فارسی : شب پره هندی

نام انگلیسی : Indian meal moth

نام علمی : Plodia interpunctella

اسامی دیگر از قبیل شب پره گنجه( Pantry moth ) ، شب پره کرم غذا( Meal – worm moth ) ، کرم هلو( Peach worm) ، شب پره سبزیجات خشک شده (Compressed-vegetable moth) را به این شب پره داده اند ولی در حال حاضر اسمی که مورد قبول همگی است همان شب پره هندی است.

شب پره هندی در انواع اقلیم ها در سراسر جهان یافت می شود. این بید می تواند از انواع مواد غذایی خشک مانند: غلات ، دانه ها ، بقولات ، بخصوص خشكبار و میوه های خشک مانند گردو، قیصی خشک، بادام و پسته و دانه هاي روغني، غذای سگ و ادویه ها تغذیه کند. مهم ترین خسارت  شب پره هندی که به محصولات انباری می زند تنیدن مقدار زیادی تار توسط پروانه ها می باشد. خسارت به محصولات ذخیره شده در اثر این آلودگی بیش از مقدار غذایی است که توسط حشرات خورده می شود.

لارو شب پرهبید هندی

در انبار ها و فروشگاه های بزرگ ، تغذیه لارو ها بیشتر به سطح غلات و دانه ها محدود می شود و لارو ها در دانه ها زیاد سوراخ ایجاد نمی کنند. هم چنین وجود گلوله های مدفوع ، پوسته های لاروی و پوسته تخم در داخل مواد غذایی می تواند از خسارات این آفات باشد.

 

لارو پروانه شب پره در مواد غذایی

شب پره هندی از آسیا نشأت گرفته است اما هم اکنون در محصولات انباری و میوه های در سراسر جهان یافت می شود.

آمار شب پره ها در جهان

بيولوژي:

حشره ماده سه روز پس از ظهور جفت گيري كرده و بطور متوسط تا 150 عدد تخم مي گذارد البته اين تعداد گاهي كمتر و گاهي بيشتر تا 300 عدد ميرسد. در شرايط مساعد تخم ها پس از 3 روز تفريخ شده، لاروها خارج ميگردند.

طول دوره لاروي برحسب درجه حرارت محيط و نوع غذا متغير و در شرايط مساعد 25 تا 30 روز است. پس از اين مدت لارو پيله ابريشمي نازك تشكيل داده در آن به شفيره تبديل ميشود. دوره شفيرگي از 4 روزتا 4 هفته متغير بوده پس از آن حشره كامل ظاهر مي گردد. در شرايط كاملاً مساعد طول دوره تكاملي از تخم تا حشره كامل 40 روز طول مي كشد. اين حشره در سال 2 تا 5 نسل مي تواند ايجاد نمايد.

بیولوژی شب پره

شب پره هندی یکی از مخرب ترین آفات انباری است و لاروهای آن روی مواد غذائی متعددی تغذیه می نمایند. از غذاهای مختلفی که لاروهای این شب پره در حال تغذیه روی آنها گزارش شده از قبیل دارو ،کتاب های کهنه، حشرات و گیاهان خشک شده ، ژله، ادویه جات ، آرد ، خمیر مایه ، بذور سبزیجات، غلات ، شکلات، بیسکویت ، انواع مواد خشکبار و غیره را می توان نام برد. آلودگی توسط این شب پره سبب خسارات زیادی به خشکبار و سایر موادانباری می شود.

شب پره ها در ایالات متحده امریکا

در ایالات متحده آمریکا صدمات این حشره به غلات و فرآورده های آنها، مواد انباری و خشکبار متداول است ، آلودگی کندوهای زنبور عسل و قاب هایی که عسل آنها استخراج شده نیز در این کشور گزارش داده شده ولی شدت آن زیاد نیست. این حشره در بعضی از کشورهای آفریقایی خسارت زیادی به میوه های خشک ، ذرت و بادام زمینی وارد می آورد. در سایر کشور ها نظیر ایران و ترکیه این آفت به خشکبار و محصولات دیگر ؛ در استرالیا به میوه های خشک ؛ در کانادا و ایتالیا به غلات انبارشده، همه ساله صدمات زیادی وارد می آورد .

لاروهای شب پره هندی به گیاهک برنج، غلات و مغز سایر دانه ها خسارات فراوانی وارد می آورند. این آفت به شدت محصول را با فضولات دوره لاروی، پوسته تخم و پوستهای سنین لاروی و شفیرگی آلوده می کنند. این خسارت گاهی اوقات از خسارت کمی آفت بیشتر است.

مبارزه با شب پره هندی

 1) مدیریت و بهداشت کامل انبارها

به طور کلی در انبارهای به‌منظور حفظ سلامت بهداشت مصرف کنندگان و همچنین جلوگیری از زیان های اقتصادی ناشی از عدم مراقبت یا فعالیت آفات لازم است نکات زیر رعایت شود:

1-  قبل از انبار کردن محصول جدید باقی مانده محصول قبلی از درون انبار حذف شود.

2- سطح دیوارهای داخلی و سقف انبار معمولاً باید به رنگ سفید باشد.

3- از پذیرش محصولات انباری که رطوبت آنها بیش از اندازه است، باید پرهیز شود .

4- از چیدن گونی و بسته ها در کنار دیوار خودداری شود و فاصله محصولات انباری تا کف نباید کمتر از ۵۰ سانتیمتر باشد.

5- کلیه پنجره ها، درها و سیستم های تهویه را باید به گونه ای طراحی کرد که امکان نفوذ آفات وجود نداشته باشد.

6- ساختمان انبار باید قابلیت نگهداری گاز را داشته باشد.

7- ساختمان انبار باید نسبت به رطوبت و گرما نفوذ ناپذیر باشد.

2) تله های فرمونی

برای مبارزه و کنترل جمعیت این آفت می‌توان از تله‌های چسبنده فرمونی استفاده کرد.

منبع

https://keys.lucidcentral.org/keys/v3/eafrinet/maize_pests/key/maize_pests/Media/Html/Plodia_interpunctella_(Hubner_1813)_-_Indian_Meal_Moth.htm

http://versasanat.com/post-133

 

 

 

دیدگاه های این مقاله بسته است.