سوسری

Dead cockroach, The problem in the house because of cockroaches living in the kitchen. Cockroach eating whole wheat bread on wood cutting board background. Cockroaches are carriers of the disease.


شناخت سوسری،یک حشره موذی و بیماری هایی که منتقل می کند.

نقش بسیاری ازحشرات درانتقال عوامل بیماریزا به انسان شناخته شده است. ازجمله این حشرات سوسری ها هستند که نقش زیادی در انتقال بیماری دارند و بهداشت انسانی را همواره تحت تاثیر قرار می دهند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سوسری ها حدود ۳۶۰ میلیون سال است که روی زمین زندگی می کنند. تا کنون حدود ۴۰۰۰ گونه سوسری شناسایی شده است که کمتر از ۱ درصد از آنها جز آفات خانگی محسوب میشوند. به طور کلی امروزه کمتر مکانی را می توان یافت که از حضور سوسری ها در امان باشد.

این حشرات درتمام نقاط دنیا مخصوصا مناطق گرمسیری ونیمه گرمسیری انتشار دارند. اهمیت پزشکی سوسری ها به علت بالا آوردن بخشی از غذای خورده شده و مدفوع در محل های مختلف و ایجاد بوی بد بویژه در سوسری های آمریکایی و همچنین تولید ترکیباتی که از مشتقات تریپتوفان بوده وآلرژی زا و سرطان زا میباشند. وجود آنها درخانه، مغازه، انبار موادغذایی، آشپزخانه ها و بیمارستانها از یک سو وحضور آنها در فاضلابها و سطلهای زباله ازسوی دیگر می باشد. این رفتار آنها را قادر به انتقال مکانیکی عوامل بیماریزا از یک محل به محل دیگر می سازد.

سوسری ها میتوانند پناهگاهی برای باکتری های بیماری زا و میزبان واسطه ای برای کرمهای روده ای بیماری زا باشند. اگرچه اثبات دخالت مستقیم سوسری ها (Blattaria) در انتقال عوامل بیماری زا به انسان دشواراست، ولی نمی توان نقش آنها را در انتقال میکرواورگانیزم های موثر در عفونتهای بیمارستانی و محیط زیست رد کرد. سوسری ها تقریبا با ۱۵۰گونه باکتری،۶۰ گونه قارچ،۶ گونه مخمر، ۹۰گونه پروتوزوئر و ۴۵ گونه از کرمهای حلقوی بیماریزا و تعدادی از کرمهای قلابدار و شلاقی دارای ارتباط همزیستی هستند.

خطرات سوسری های آلمانی

سوسری آلمانی از منابع مهم آلرژن‎ در داخل اماکن به شمار می‎رود. بطوریکه در ایجاد و تشدید بیماریهای آلرژی و آسم نقش بسزایی دارد. سوسری آلمانی یکی ازآفات مهم خانگی است که دارای انتشاروسیعی در سطح جهان می باشد. به دلیل داشتن تمایلات زیستی داخلی اغلب در اماکنی مانند بیمار ستانها، هتل ها، انبارهای موادغذایی، آشپزخانه، حمام ها و سایر اماکن مشابه زندگی می کند.

سوسری آلمانی همه چیزخواراست و به همین دلیل نقش عمده ای درانتقال مکانیکی بسیاری از عوامل بیماریزا به عهده دارد. سوسری ها بخصوص سوسری آلمانی دارای فعالیت شبانه میباشند بنابراین حضور آنها در بخشی از روند انتقال بیماری غیر قابل تشخیص است.

توانایی دویدن و جابجایی سریع سوسری ها قابلیت آنها را برای فرار از روش های کنترل و در نتیجه انتقال عوامل بیماری زا افزایش می دهد. مدفوع آنها و همچنین آلودگی خارجی بدن آنها می تواند مواد غذایی، تجهیزات بیمارستان و اماکن انسانی را آلوده کند. از این رو آنها می توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند. به همین دلیل وجود سوسریها در هر مکانی برای سلامت و بهداشت جامعه خطرناک است لذا می توان آنها را تهدیدی برای محیط زیست انسان دانست.

 

do cockroaches biteاهمیت پزشکی وبهداشتی :

امروزه برخی از گونه های سوسری ها به عنوان مهم ترین و متداول ترین آفات مناطق مسکونی ، اماکن عمومی و بیمارستان ها محسوب می شوند. به سبب اینکه به منبع غذایی خاصی جهت تغذیه نیازمند نیستند و همچنین در حال رفت و آمد در محیط‌هایی نظیر فاضلاب و یا توالت‌ها هستند براحتی می‌توانند عوامل مختلف بیماری‌زایی را از این منابع گرفته و به محیط‌های انسانی منتقل کنند. اینها به دلایل زیر می‌توانند عامل بیماریزا را منتقل کنند :

  • از طریق قطعات دهانی
  • توسط استفراغ مواد غذایی خورده شده
  • مدفوع
  • پاها و سایر قسمت‌های بدن

بنابراین می‌توانند ناقل مکانیکی عوامل بیماریزایی باکتریایی مثل جذام ، طاعون خیارکی ، اسهال شیگلایی خونی ، اسهال کودکان ، عفونت مجاری ادراری ، عفونت‌های استافیلوکوکی و سالمونلایی ،مسمومیت‌های غذایی باشند.

روش های کنترل

  • جمع آوری و نگهداری مواد غذایی در ظروف درپوشدار در کابینت و یخچال،
  • استفاده از زباله دان های دردار و قابل شستشو و استفاده از کیسه زباله،
  • شستشو و پاک کردن کلیه سطوح، وسایل، ظروف و سطل های زباله، ابتدا با مواد پاک کننده مانند پودر و مایع ظرفشویی (بمنظور حذف چربی و سایر مواد آلی که منبع تغذیه حشرات می باشند). سپس ضدعفونی آنها با مواد ضدعفونی کننده مانند پودرپرکلرین و وایتکس (جهت از بین بردن میکروب ها).
  • استفاده از انبارها و زیرزمین های فاقد رطوبت و آب.
  • بررسی بسته بندی ها، شانه های تخم مرغ، کارتن ها و نیز السبه شسته شده و مبلمان قبل از ورود به ساختمان.
  • مسدود کردن شکاف های کف اتاق ها، چهارچوب درها و کانل های عبور لوله های آب، فاضلاب و کابل های برق

برای رهایی همیشگی و موثر از شر سوسری ها کافی است فقط از ژل خوراکی فیبروکیل استفاده کنید. با طعمه گذاری صحیح در مکان های مناسب از شر سوسری ها در خانه و یا محل کارتان خلاص شوید.

دیدگاه های این مقاله بسته است.