میوه و سم

سموم و خطرات آن (بخش دوم)

آیا تا به حال به این فکر کردید که سموم سالانه جان چند نفر را میگیرد؟

پاسخ این سوال را نمی توان به درستی داد زیرا سموم علاوه بر سمیت حاد، سمیت مزمن نیز ایجاد می کنند. در سمیت حاد سم در مدت زمان کوتاهی  حیات فردی را که در معرض سم بوده را می گیرد. ولی در سمیت مزمن فردی که در معرض سم قرار گرفته بدون اینکه علائمی از خود نشان دهد، بعد از مدت طولانی متاسفانه اعمال حیاتی اش دچار اختلال شده و جان خود را از دست می دهد.

البته میزان دز وارد شده از سموم می تواند در اثرات آن تاثیر داشته باشد. بنابراین حتی اگر از سموم استفاده می کنید دز درج شده بر روی محصول را حتما رعایت کنید تا آسیبی به محیط زیست و خود و دیگران وارد نکنید.

سموم کشاورزی حشره کش

آفت‌ کش‌ها برای از بین بردن آفت‌ ها طراحی شده‌اند، اما برخی از آفت‌کش ‌ها نیز می‌توانند بر سلامتی افراد تاثیرات منفی داشته باشند. بسته به نوع آفت کش و سایر مواد شیمیایی موجود در محصولی که استفاده می کنید و همچنین مدت زمانی که در معرض آن قرار می گیرید و دفعات قرار گرفتن در معرض آن  اثراتی که بر سلامتی می تواند داشته باشد، متفاوت خواهد بود.

میوه و سم

نکته :

اصطلاح “آفت کش” گروه بسیار بزرگ و متنوعی از مواد شیمیایی یا محصولات را شامل می شود. بسیار مهم است که همیشه اطلاعات خاصی در مورد محصولی که استفاده می کنید به دست آورید.

برخی از اثرات قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها ممکن است فوراً رخ دهد، زیرا در معرض قرار گرفتن هستید. برخی از علائم ممکن است چند ساعت پس از مواجهه ظاهر شوند. سایر اثرات ممکن است برای سال ها مشاهده نشود، به عنوان مثال سرطان.

 

آفت کش ها چگونه وارد بدن ما می شوند؟

آفت کش ها به طور کلی از سه طریق می توانند وارد بدن شوند:

 

  • از طریق پوست (پوستی)
  • از طریق ریه ها (استنشاق)
  • از طریق دهان (بلع)

سموم و خطرات آن

پوستی (جذب از طریق پوست یا چشم)

در اکثر موارد جذب از طریق پوست رایج ترین راه قرار گرفتن در معرض آفت کش ها است. افراد ممکن است در هنگام آماده سازی یا استفاده آفت کش در معرض پاشش یا غبار قرار بگیرند. تماس پوستی همچنین ممکن است هنگامی که یک قطعه تجهیزات، لباس محافظ یا سطحی را که بقایای آفت کش روی آن وجود دارد، لمس کنید.آفت کش ها از طریق چشم ها نیز جذب شوند.

تنفس (از طریق ریه ها)

استنشاق ممکن است هنگام کار، قطرات معلق در هوا (مه) یا بخارات رخ دهد. خطر استفاده از سموم کم فشار نسبتاً پایین است زیرا بیشتر قطرات آنقدر بزرگ هستند که نمی توانند در هوا باقی بمانند. سمومی که احتمال آلودگی به آن ها از طریق تنفس هم وجود دارد، هنگام استفاده از آن ها حتما باید از ماسک های مخصوص استفاده شود.

بلع (از راه دهان)

هرچند آلودگی از طریق بلع (از راه دهان) خیلی کم اتفاق می افتد، اما می تواند منجر به شدیدترین مسمومیت ها شود. گزارش‌های متعددی از مصرف تصادفی آفت‌کشی که در یک بطری یا فنجان یا ظرف نوشیدنی بدون برچسب (از جمله قوطی یا بطری‌ های نوشابه) گذاشته شده است، وجود دارد. کارگرانی که با آفت کش ها کار می کنند نیز ممکن است به طور ناخواسته این ماده را هنگام غذا خوردن یا سیگار کشیدن مصرف کنند اگر اصول ایمنی را رعایت نکنند.

 

چگونه بفهمیم که آفت کش مضر است؟

از آنجایی که انواع مختلفی از آفت کش ها وجود دارد، سمیت آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد. احتمال ابتلا به بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض آفت کش ها به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • نوع آفت کش (بعضی از آفت کش ها مضرتر از بقیه هستند)
  • مقدار آفت کشی که در معرض آن قرار گرفتید (چه مقدار)
  • غلظت/ دوام (دوز/ باقی ماندن در محیط)
  • طول مدت قرار گرفتن در معرض (چقدر/زمان)
  • “مسیر ورود” به بدن (پوست، بلع یا تنفس )و
  • سایر حامل ها یا مواد شیمیایی موجود در محصول آفت کش.

به طور کلی، خطر ابتلا به بیماری با افزایش غلظت (قدرت) آفت کش و مدت (طول) قرار گرفتن در معرض افزایش می یابد.

سموم اثرات جبران نا پذیری بر محیط زیست و سلامتی انسان وارد می کنند که در ادامه مطالب به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. برای دوری از این خطرات پیشنهاد ما به شما استفاده از محصولات هدفمند و کم خطر می باشد. شرکت آسازیست برای از بین بردن انواع آفات شهری محصولات منحصر بفردی را داشته که با توجه به مشکل شما محصول ویژه ای را پیشنهاد می کند تا از اثرات مخرب را محیط زیست وسلامتی شما جلوگیری کند.

 

 

دیدگاه های این مقاله بسته است.