موش ها در بنادر کشتی

راهکار های کنترل و مبارزه با جوندگان در بنادر و کشتی ها

به منظور موفقیت در برنامه مبارزه با جوندگان توجه به اجراي دقیق سه اصل زیر از اهمیت خاصی برخورد ار است :

  • اقدامات بهداشتی
  • نوسازي اماکن و نفوذ ناپذیر نمود ن آنها در مقابل موش
  • اقدامات کاهش دهنده جمعیت موش

موش ها در کشتی

 اقدامات بهداشتی(Sanitation)

یکی از ابتدایی ترین و بنیادي ترین اقدامات در جهت آغاز مبارزه با جوندگان آموزش و ایجاد آگاهی و نگرش مناسب در جامعه هدف می باشد که دراین راستا انتقال اطلاعات ضروري وتخصصی بر اساس میزان انتظاري خواهد بود که تیم مبارزه از مخاطب در جهت همکاري سازنده دارد.

  • رعایت دائمی و مستمر بهداشت یکی از اصول پایه اي به منظور کنترل موش ها است چرا که اگر این اقدامات مرتبا و بطور مناسبی انجام نگیرد با تحت شعاع قرار دادن دیگر اقدامات مبارزه اي از تاثیر آنها کاسته و موجب بازگشت سریع موش ها به منطقه خواهد شد.
  • کاهش منابع آب قابل دسترس از دیگر اقدامات بهداشتی و بهسازي محیط است که موجب نامساعد شدن شرایط زیستی خصوصا براي موش هاي نروژي میگردد. به این منظور حذف ماندابها و چاله هاي آب و تعمیر نشتی آب تانکرها و شیر لوله هاي آب حائز اهمیت است.
  • پوشش گیاهی متراکم نظیر شمشاد در نزدیکی انبارها و دیگر اماکن بدلیل استتار جونده و دهانه لانه پناهگاه مناسبی براي جوندگان می باشد . درختان بلندي که شاخه هاي آنها نزدیک و یا متصل به ساختمان است نیز یکی از مسیرهاي ورود موش به درون ساختمان است لذا حذف پوشش گیاهی متراکم وحذف یا هرس درختان مذکور موجب کاهش پناهگاه و مسیر تردد موش ها خواهد شد.

بازسازي بنا ها و نفوذ ناپذیر نمودن آنها در مقابل موش (PROOF RAT)

بهسازي و نفوذ ناپزیر کردن اماکن یکی از پر دوام ترین اقدامات جهت مبارزه با موش ها می باشدو شامل کلیه اقداماتی است که مانع از ورود موش به داخل انبارها، سیلوها و دیگر تاسیسات بندري گردد. بدین منظور کلیه اماکن خصوصا انبارهاي مواد غذایی بایستی داراي کف مقاوم از جنس بتون با ضخامت بیش از 15 سانتیمتر باشند و پایه دیوارها از عمق 60 سانتیمتري درون زمین تا ارتفاع 30سانتیمتري بالاي سطح زمین از مصالح مقاوم نظیر بتن مسلح ساخته شود در صورت مرمت انبارهاي قدیمی بایستی از بتن به ضخامت لااقل 15 سانتیمتر و عمق 60 و ارتفاع 30 سانتیمتر در اطراف پی ساختمان استفاده نمود .

کانال ها ومجاري فاضلاب یکی از جمله مناطقی است که موش نروژي از آنجا به عنوان پناهگاه جهت زندگی و تولید مثل و ورود به اماکن استفاده مینماید؛لذ ابازدید مستمروحفاظت این کانال ها در مقابل نفوذ موش ها و استفاده از دریچه هاي کف شوي یا توري هاي سیمی مناسب به منظور ممانعت از تردد شبانه موش ها از این مجاري حائز اهمیت است.

مبارزه با جوندگان در بنادر و کشتی ها

کنترل جمعیت موش ها (Control Population)

با اجراي صحیح اقدامات بهداشتی و بهسازي محیط و غیر قابل نفوذ نمودن اماکن در مقابل موش ها عملا سه فاکتور مهم بقاء این جانوران که شامل آب، غذا و پناهگاه میباشد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نموده ودر این مرحله عملیات مبارزه با موش از کارایی بسیار بالاتري برخوردار خواهد بود. به منظور مبارزه با موش روش هاي مختلفی بکار می رود که بسته به شرایط هریک کارایی خاص خود را دارا می باشند.

برای کنترل جوندگان می توانید با مشاوران آسازیست تماس بگیرید.

 

دیدگاه های این مقاله بسته است.