حقایقی جالب و شنیدنی در خصوص عقرب ها

حقایقی جالب و شنیدنی در خصوص عقرب ها

حقایقی درباره عقرب ها

عقرب ها  (Scorpiones) از بستگان نزدیک عنکبوت ها هستند و به گروهی از جانوران نام عنکبوتیان (Arachnida) تعلق دارد.

عقرب ها) (Scorpiones

عقرب ها را می توان در سرتاسر سیاره به جز قطب جنوب، گرینلند، نیوزیلند و جزایر کوچک خاصی پیدا کرد. بیشتر گونه های عقرب در آب و هوای گرم زندگی می کنند. تعداد کمی از گونه ها در آب و هوای سرد نیز یافت می شوند. عقرب ها موجوداتی بسیار قدیمی هستند. براساس اطلاعات فسیلی، عقرب ها از 430 میلیون سال قبل بر روی زمین وجود داشته اند. عقرب های امروزی و ماقبل تاریخ شبیه یکدیگرند. البته عقرب های امروزی نصف عقرب های باستانی اند.

scorpiones

واقعیت هایی جالب درباره عقرب ها

  • عقرب ها بسته به نوع گونه اندازه های متفاوتی دارند. اندازه بزرگ ترین گونه های عقرب ها می تواند به 7 اینچ (18 سانتی متر) برسد در حالی که طول کوچک ترین گونه ها معمولا 0.5 اینچ (1.30 سانتی متر) است.

انواع عقرب

  • مرگبارترین گونه های عقرب ها (با قوی ترین سم) عقرب های با اندازه متوسط اند.
  • عقرب تا به بزرگسالی برسد، 5 تا 7 بار پوست اندازی می کند.
  • عقرب ها با استفاده از گیره ها شکارشان را می گیرند.
  • زهر هم برای حمله و هم برای دفاع استفاده می شود.
  • عقرب ها گوشتخوارند. آنها معمولا از حشرات تغذیه می کنند.
  • عقرب سم و آنزیم های گوارشی را به شکار تزریق می کند. هنگامی که هضم کامل می شود، عقرب مایع غذا را از بدن شکار می مکد.
  • نوع غذای عقرب ها نوع و قدرت سم شان را تعیین می کند. بیشتر گونه های مرگبار عقرب در آمریکای شمالی و خاورمیانه زندگی می کنند. حدود 30 تا 40 گونه عقرب برای انسان مرگبارند.
  • هنگامی که شکار کمیاب است، عقرب ها می توانند سوخت و ساز بدنشان را کاهش دهند و تنها با خوردن یک حشره در سال زنده بمانند. همچنین، عقرب های یخ زده پس از این که در معرض نور خورشید قرار می گیرند قادر به «احیا» هستند.
    • عقرب ها یکی از معدود جانورانی هستند که می توانند از انفجار هسته ای جان سالم در ببرند.
    • عقرب ها بچه زنده به دنیا می آورند. بر خلاف حشرات، که معمولاً تخم هایشان را خارج از بدن شان قرار می دهند، عقرب ها نوزادان زنده به دنیا می آورند. عملی که به عنوان زنده زایی شناخته می شود.

 

scorpiones childsبچه عقرب
عقرب های تازه متولد شده پشت مادرشان سوار می شوند که در آن جا مورد محافظت قرار می گیرند تا زمانی که برای اولین بار پوست اندازی می کنند. بعد از آن پراکنده می شوند.

 

عقرب ها قهرمان بقا هستند. یک عقرب می تواند یک سال تمام بدون غذا زندگی کند. از آنجایی که عقرب ها ریه های کتابی (همانند خرچنگ نعل اسبی) دارند، می توانند تا 48 ساعت در زیر آب غوطه ور شوند و زنده بمانند.

 

  • عقرب ها در تاریکی می درخشند. به دلایلی که هنوز بحث برانگیز است عقرب ها در زیر نور ماوراء بنفش می درخشند. کوتیکول عقرب یا پوست آن نور ماوراء بنفش را جذب می کند و آن را به صورت نور مرئی باز می تاباند. این موضوع کار محققان را ساده تر می کند. محققان می توانند در شب لامپ تیره را به محیط زیست عقرب بیندازند و سوژه را روشن کنند.

scorpiones in dark

بی شک، عقرب ها می توانند نیش بزنند اما حقیقت این است که، با چند استثناء، عقرب ها نمی توانند آسیب خیلی زیادی به انسان وارد کنند. از حدود 2،000 گونه شناخته شده عقرب های جهان، تنها زهر 25 مورد آنها به کافی قوی است که برای یک بزرگسال خطرناک باشد. بچه های کوچک تر به خاطر اندازه کوچک شان بیشتر در معرض خطرند. خوشبختانه پادزهر عقرب هم در دسترس است و بنابراین مرگ در اثر نیش عقرب پدیده نادری است.

وجود عقرب هرچند از نوع بی خطر باشد، ممکن است برای بسیاری از افراد دیدن عقرب در محیط زندگیشان وحشت آور باشد . اگر در محیط اطراف خود شاهد حرکت و وجود عقرب ها شدید می توانید با کارشناسان ما برای حل این مشکل تماس بگیرید.

 

منبع

https://www.beytoote.com/scientific/nature/facts2-about-scorpions2.html

دیدگاه های این مقاله بسته است.