بید فرش

بید فرش کدام نوع فرش ها را مورد حمله قرار میدهد؟

بید فرش چیست ؟

زمانی که وارد خانه می شوید از اولین اشیائی که نظر شما را به خود جلب می کند، فرش خانه است. به همین دلیل چه یک فرش گران بها در منزل خود داشته باشید و چه یک فرش عادی ، باید کاملا از آن مراقبت کنید. خطرات زیادی فرش خانه را تهدید می کند. یکی از مهم ترین آسیبی که ممکن است به فرش وارد شود ، بید فرش یا همان بیدزدگی است.

صدمات بید فرش

بید فرش که با نام علمی Trichophaga tapetzella نیز شناخته میشود معمولا به رنگ های قهوه ای ، خاکستری یا رنگ درخشان دیده می شود.بال جلویی در قاعده قهوه ای و بقیه به رنگ سفید کرمی ولی بال های عقبی خاکستری کم رنگ و در حاشیه ریشک دار است. قسمت سر این بید به رنگ سفید می باشد.

لارو های این بید شبیه کرم بوده و حالت شفاف دارد به طوری که دستگاه گوارش و محتویات داخل آن از خارج دیده می شود. سر لارو به رنگ قهوه ای می باشد. لارو های این بید بلافاصله بعد از خارج شدن از تخم شروع به تغذیه می کنند و ضمن تغذیه و پیشروی در جهات مختلف تاری های محکمی می تنند. علاوه بر این کل مدت لاروی را در داخل کیسه ای که از الیاف و بزاق خود ساخته اند سپری می کنند. همین دلیل مبارزه با این بید را مشکل کند.

لاروی بید فرشلاروهای بید فرش

این حشره به فرش حمله کرده و یک لارو به تنهایی می تواند مقدار زیادی از پشم یک فرش را نابود کند. این بید دشمن خطرناکی برای فرش های ابریشمی محسوب می شود. این حشره کوچک بدون اینکه صدایی تولید کند و یا حرکت قابل مشاهده ای از خود نشان بدهد قادر است به تنهایی یک فرش ابریشمی یا پشمی زیبا و نفیس را نابود کند.

بید فرش بیشتر به چه نوع فرشهایی حمله می کند؟

خسارت این بید بیشتر در فرش های تا شده (که بید های ماده معمولا در این قسمت های قالی شروع به تخم گذاری می کنند) و یا قسمت هایی از فرش که در زیر پایه های مبل و میز قرار دارد، دیده می شود. حتی اگر بخشی از فرش خود را به علت نبودن فضای کافی برای کامل پهن کردن فرش تا یا جمع کرده باشید، احتمال رشد بید در آن افزایش پیدا می کند.همچنین در انبار های پشم و قالی نیز خسارت این بید مشهود است.

همچنین در قسمتی از فرش که رفت و آمد کمتری بر روی آن انجام می شود، ممکن است شاهد رشد بیشتر بیدها باشید. همچنین وجود رطوبت یا نگهداری نادرست از فرش نیز می تواند از عوامل ایجادکننده بید فرش باشد.

فرش های لوله شدهبید فرش کدام نوع فرش ها را مورد حمله قرار میدهد

اگر در خانه و یا انبارتان این بید را که مشخصات ظاهری آن در بالا ذکر شد را مشاهده کردید، با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید و یا فرمون جذب بید را تهیه کنید و با روشی کاملا ارگانیک و بدون سم از شر بید فرش خلاص شوید.

حمله بیدها به فرش

منبع: 

Carpet moth – Wikipedia

دیدگاه های این مقاله بسته است.