بید غلات

بید غلات

همانطور که قبلا اشاره شد، بید ها نیز یکی از مهم ترین آفات انباری می باشند که سالانه خسارات زیادی را به محصولات انبار شده و یا حتی محصولاتی که در خانه دارید، وارد می سازند. شاید بسیاری از شما با دیدن پروانه ای که در خانه و یا انبار شما پرواز می کند، چندان احساس نگرانی نکنید. ولی بهتر است بدانید که وجود لارو ها در داخل گونی های برنج، نخود، لوبیا و … لارو های (نوزادان) این پروانه ها (بید ها) می باشند.

از آن جایی که هر پروانه در طول زندگی خود قادر به تولید چندین تخم می باشد بنابراین وجود حتی تعد اندکی از بید ها زنگ خطری برای از بین رفتن و وارد شدن خسارت برای محصولات می باشد. انواعی از بید ها که باعث خسارت می شونداز جمله : شب پره هندی، بید آرد، بید موم خوار، بید غلات، بید خز و لباس و .. می باشند.

بید غلات

بید غلات آفتی همه جازی بوده و در هر مکانی ممکن است یافت شود بنابراین بهتر است برخی از مشخصات و ویژگی های این بید را بدانیم.

در این مطلب می خواهیم درباره بید غلات که دامنه میزبانی وسیعی دارد و روی انواعی از محصولات تغذیه می کند بپردازیم و مشخصات ظاهری و رفتار های تغذیه ای این آفت را بررسی می کنیم.

مشخصات ظاهری بید غلات

مرحله توضیحات عکس
تخم این بید تخم های خود را به صورت انفرادی یا توده ای قرار می دهد. تخم ها ابتدا سفید هستند و به سرعت به رنگ قرمز تغییر می کنند. تخم ها بیضی شکل با انتهای قدامی و دارای برجستگی های طولی و برجستگی های عرضی می باشد. تخم بید
لارو چون لارو ها کل مراحل رشد خود را در داخل یک دانه کامل سپری می کنند بنابراین به ندرت دیده می شوند. بدن لارو ها تنومند و به رنگ سفید متمایل به زرد است و محل سوراخ های تنفسی قهوه ای است. سر کوچک و قهوه ای مایل به زرد بوده و به سمت قفسه سینه جمع شده است. لارو
شفیره لارو سن آخر یک پیله ابریشمی به دور خود می تند و به شفیره قهوه ای مایل به قرمز تبدیل می شود. شفیره
حشره کامل شب پره اي است كه اندازه بالهاي آن 2/1 تا 3/ 2 اينچ ،بال هاي جلويي تقريبا به رنگ كرم و بالاي عقبي خاكستري كمرنگ و درحاشيه بال ها داراي ريشك هاي بلند است. حشره کامل

زیست شناسی بید غلات

ماده هر چند صد عدد تخم خيلي كوچك به رنگ سفيد مايل به قرمز و به طور انفرادی و يا 20 عددي بر روي غلاتي كه لارو ها می توانند از آن ها تغذیه کنند، می گذارند. 4 روز تا 4 هفته بعد تفريخ مي شوند و لاروها وارد دانه هاي غلات شده و از آن ها تغذيه مي كنند . در هر دانه گندم فقط يك لارو قرار دارد ولي در دانه هاي ذرت ممكن است چند لارو زندگي كنند.

لارو در ابتدا سفيد رنگ و داراي سه جفت پاي سينه اي و چهار جفت پاي شكمي است . قبل از شفيره شدن پوست دانه را به صورت گرد مي برد تا بعدا حشره بالغ خارج گردد .دوره لاروي 20 تا 24 روز طول مي كشد و تمام چرخه زندگي حشره در حدود 5 هفته طول مي كشد در مناطق سرد تا2نسل در سال و در مناطق گرم ممكن است تا 6 نسل در سال ايجاد كنند. حشرات کامل قدرت پرواز خوبی داشته و به راحتی پراکنده می شوند. حشرات بعد از جفتگیری در سطح توده انباری و دانه ها تخم ریزی می نمایند .چرخه زندگی بید غلات

علائم خسارت بید غلات

با توجه به اینکه لارو آفت، داخلی دانه فعالیت می کند تشخیص خسارت آفت در مراحل اولیه آلودگی مشکل است. به محض خروج حشره کامل از داخل دانه ذرات آرد در مرحل فعالیت آفت پراکنده می شود که در کنار سوراخ های گرد روی دانه ، علایم شناسایی این آفت است.

بید مردهخسارات بید غلات

محصولات اصلی مورد حمله این آفت عبارتند از : ذرت ، یولاف، جو ، برنج ، ارزن ،چاودار ،سورگوم و گندم. بید غلات به محصولات انباری حمله نموده و با این حال روی تعدادی از میزبان ها آلودگی میتواند در مرحله تشکیل میوه نیز شروع گردد.

اگر هرگونه مشکلی با این آفت چه در محیط خانه و یا محیط انبار دارید می توانید با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید و یا می توانید فرمون جذب این آفت و چسب مخصوص آن تهیه کنید و با خیال راحت از شر این آفت خلاص شوید و از خسارت آن در امان بمانید.

منبع

Grain Moth Identification And Control Guide (suburbanexterminating.com)

دیدگاه های این مقاله بسته است.