سوسک در مراکز بهداشتی

انواع گونه های سوسری ها

بیش از 4000 گونه مختلف سوسری وجود دارد. برخی از آن ها آفت محسوب می شوند در حالی که برخی دیگر در محیط طبیعی خود مفید هستند. پنج نوع اصلی سوسک که معمولاً در خانه ها در یافت می شود به شرح زیر است:

  • سوسری آمریکایی (Periplaneta americana)
  • سوسری نوار قهوه ای یا آفریقایی (Supella longipalpa)
  • سوسک آلمانی (Blattella germanica)
  • سوسک شرقی (Blatta orientalis)
  • سوسری سیگار (Periplaneta fuliginosa)

برای اطلاعات دقیق تر در مورد ظاهر و عادات هر گونه سوسری، مطالب زیر را مطالعه کنید.

انواع گونه های سوسری ها

نحوه تشخیص انواع سوسری ها

وجود بیش از 4000 نوع مختلف سوسری، شناسایی آنها نیز بسیار دشوار کرده است. خوشبختانه تنها حدود 1.5 درصد از گونه های سوسک در ایالات متحده یافت می شود. در این جا 5 گونه سوسری که بیشتر مشاهده شده اند، بررسی می کنیم. مرکز کنترل بیماری ها یک کلید تصویری ایجاد کرده است که برخی از تفاوت های کلیدی بین این گونه ها و نحوه تشخیص آنها را برجسته می کند، این کلید تصویری برای کنترل سوسک ضروری است.

سوسری آمریکایی

سوسری های آمریکایی در سراسر جهان یافت می شوند. سوسری آمریکایی یکی از بزرگترین سوسری های آفتی است که به خانه ها و املاک تجاری حمله می کند. سوسری های آمریکایی مجموعه ی کاملی از بال ها دارند که گاهی اوقات از آن ها برای پرواز در مسافت های کوتاه استفاده می کنند. با این حال، پرواز روش مورد علاقه آن ها برای رفت و آمد نیست. سوسری های آمریکایی تمایل خاصی به غذاهای تخمیر شده دارند، بنابراین معمولاً در ساختمان های تجاری بزرگ که غذا را انبار می کنند، یافت می شوند.

سوسری های بالغ نه تنها دوست دارند در نزدیکی منابع غذایی پرسه بزنند بلکه ماده ها اغلب کیسه های تخم خود را در درزها و شکاف های اطراف غذا نیز می چسبانند. از رستوران‌ها گرفته تا کارخانه ‌های فرآوری غذا و بیمارستان‌ها، این آفت به جایی هایی کشیده می شود که غذا وجود داشته باشد.

مشخصات

اندازه: 35-40 میلی متر

رنگ: قهوه ای مایل به قرمز براق با نوار زرد در

نزدیکی سر

پرواز: بال‌ها در نرها بلندتر از بدن هستند و در

ماده‌ها فقط روی شکم را می پوشانند، در دمای

بسیار بالا ممکن است پرواز کنند.

سوسری آمریکایی

سوسری نوار قهوه ای یا آفریقایی  

به سمت مناطق گرمتر (ترجیحاً 80 درجه فارنهایت) جذب می شوند. این سوسری ‌ها دارای نوارهای قهوه‌ای رنگ هستند که روی بال‌هایشان گسترش یافته و دز قسمت جلویی روی سپر  (نزدیک سر) به شکل «زنگ آزادی» در آمده است. سوسری نوار قهوه ای به احتمال زیاد گاز نمی گیرد، اما هنوز هم می تواند خطرناک باشد زیرا به عنوان حامل باکتری های بیماری زا بر روی پاها و بدن خود شناخته می شوند و در هنگام رفت و آمد آنها را در سراسر خانه یا محل کار شما انتقال می دهند.

مشخصات

اندازه: 10-15 میلی متر

رنگ: قهوه ای روشن تا متوسط، ماده ها تیره تر

پرواز: نرها می توانند پرواز کنند، اما بال ها در

ماده ها توسعه نیافته اند و نمی توانند پرواز

کنند.

سوسری آفریقایی

سوسری آلمانی

سوسری آلمانی در سراسر جهان یافت می شود و رایج ترین سوسری موجود در جهان است. این سوسری ها دوست دارند در آشپزخانه و حمام پنهان شوند، زیرا گرما و رطوبت دوست هستند. در این نوع محیط‌ها، سوسری ‌های آلمانی حتی سریع‌تر رشد می‌کنند و هجوم را تسریع می‌کنند. هر ماده در طول زندگی خود به طور متوسط 5 کیسه تخم 30-40 تایی تخم تولید می کنند.

سوسری های آلمانی بال دارند، اما ترجیح می دهند به جای پرواز بدوند. اگر سوسری های آلمانی دارید، ممکن است در مناطقی که آنها پنهان شده اند، مدفوع یا لکه هایی از مدفوع پیدا کنید. اگر تعداد زیادی از آنها وجود داشته باشد، ممکن است بوی ملایم و ترشیده ای را استشمام کنید.

مشخصات

اندازه: تقریباً 12-15 میلی متر

رنگ: قهوه ای روشن تا خرمایی

پرواز: دارای بال بوده اما بندرت پرواز می کنند.

سوسری آلمانی

سوسری شرقی

سوسری شرقی فوق العاده مقاوم است و می تواند در دوره های طولانی هوای سرد زنده بماند. برخلاف سایر گونه ها، محیط های خنک و مرطوب را ترجیح می دهند و دمای بسیار سرد ممکن است آنها را به زیرزمین ها و دیگر فضا های کوچک و غیر قابل دسترس سوق دهد. این سوسک ها زمان زیادی را در خارج از منزل در میان زباله ها و باقی مانده مواد غذایی می گذرانند. از آنجایی که این سوسری ها از مواد آلوده تغذیه می کنند، حتی بیشتر از سایر گونه ها احتمال انتقال باکتری ها را دارند و به عنوان حامل ارگانیسم هایی شناخته شده اند که باعث گاستروانتریت می شوند.

مشخصات

اندازه: 20-25 میلی متر

رنگ: قهوه ای تیره یا سیاه

پرواز:دارای بال بوده اما پرواز نمی کنند

سوسری شرقی

سوسری قهوه ای سیگاری

سوسری قهوه ای سیگاری معمولاً در فضای باز یافت می شود. محیط مرطوب برای این نوع سوسری ایده آل است زیرا رطوبت خود را بسیار راحت تر نسبت به سایر گونه ها از دست می دهد، بنابراین رطوبت به جلوگیری از خشک شدن آن ها کمک می کند. برای جلوگیری از کاهش بیشتر رطوبت، آن ها سعی می کنند حرکت خود را به حداقل برسانند. این سوسری به ندرت گاز می گیرد مگر اینکه به دنبال غذا باشد.

مانند سوسری آلمانی، اعضای بدن و مدفوع به جا مانده از این سوسری می توانند آلرژن های مهمی باشند. اما بر خلاف بسیاری از همتایان سوسکی خود، سوسری قهوه ای سیگاری پروازگر بسیار خوبی است. بال های آن فراتر از شکم گسترش یافته و امکان پروازهای مکرر، به ویژه به سمت نور را فراهم می کند.

مشخصات

اندازه: 25-38 میلی متر

رنگ: قهوه ای تیره و براق

پرواز: پروازگر های قوی هستند.

سوسری سیگاری

منبع

https://www.westernexterminator.com/cockroaches/species/

دیدگاه های این مقاله بسته است.