چرخه زندگی کک

چرخه زندگی یک کک چگونه است ؟

مراحل رشدی کک ها

کک ها گروهی از حشرات هستند که 3 جفت پا دارند و مانند بقیه حشرات دارای 4 مرحله زیستی : تخم، لارو، شفیره و حشره کامل هستند. در ادامه این مطلب به مشخصات هر یک از این مراحل می پردازیم.

چرخه زندگی یک کک

تخم کک ها

شروع چرخه زندگی یک کک زمانی اتفاق می افتد که  کک ماده بالغ پس از یک وعده غذایی خون از میزبان (به عنوان مثال، حیوان خانگی شما) تخم می گذارد. خون برای تولید مثل کک بالغ ضروری است. این تخم ‌ها کوچک و سفید رنگ هستند (کمی کوچکتر از یک دانه شن) که در دسته‌های 20 تایی در پوست حیوان خانگی گذاشته می‌شوند. یک ماده بالغ می‌تواند هر روز حدود 40 تخم بگذارد.

تخم‌ ها در حین حرکت حیوان خانگی شما، از روی آن می‌افتند و به آن ها اجازه می‌دهند در محیطی که حیوان خانگی شما وقت خود را در آن می‌گذراند، پراکنده شوند.  تخم ها حدود نیمی (50 درصد) از جمعیت کل کک های موجود در یک خانه را تشکیل می دهد.

تخم‌ها بین دو روز تا دو هفته طول می‌کشد تا رشد کنند، زمانی که شرایط محیطی برای آن ها مناسب باشد لارو از تخم خارج می شود. اگر دما سرد و خشک باشد، تخم‌ها بیشتر طول می‌کشد تا تبدیل به لارو شوند. اگر دما گرم و سطح رطوبت بالا باشد، تخم ها با سرعت بیشتری بیرون می آیند. سپس لاروها به عنوان مرحله بعدیاز زندگی کک ها، ظاهر می شوند.

تخم کک اندازه تخم کک

 

لارو کک ها

لاروهای تازه ظاهر شده کور هستند و از نور گریزان هستند. آن ها در طی چند هفته با خوردن خون از قبل هضم شده (معروف به  “لکه”) که کک های بالغ همراه با سایر مواد باقی مانده در محیط از خود به جا می گذارند، ایجاد می شوند.

از نظر ظاهری، لارو کک می تواند تا ¼ اینچ طول داشته باشد و سفید (تقریباً شفاف) و بدون پا می باشند. لاروها حدود 35 درصد از جمعیت کک را در خانواده تشکیل می دهند. اگر شرایط مساعد باشد، لاروها در حدود 5 تا 20 روز پس از بیرون آمدن از تخم به دور خود پیله می سازند. این منجر به مرحله بعدی زندگی می شود که به آن مرحله پیله یا شفیره می گویند.

لارو کک لارو کک ها

شفیره کک

مرحله شفیره در چرخه زندگی کک حدود 10 درصد از جمعیت کک در یک خانه را تشکیل می دهد. این مرحله آخرین مرحله رشد قبل از ظهور کک بالغ است. پیله چند روز یا چند هفته قبل از ظهور کک بالغ از شفیره محافظت می کند. اگر شرایط محیطی برای ظهور مناسب نباشد، پیله می تواند ماه ها و در برخی موارد سال ها از کک در حال رشد محافظت کند. پیله ها دارای یک پوشش خارجی چسبنده هستند که به آن ها اجازه می دهد تا در اعماق فرش پنهان شوند و به راحتی با جاروبرقی یا جارو کردن پاک نشوند. پیله همچنین برای محافظت از بزرگسالان در حال رشد در برابر مواد شیمیایی عمل می کند.

کک بالغ تا زمانی که حضور یک میزبان بالقوه آشکار نشود – با ارتعاشات، افزایش سطح دی اکسید کربن و گرمای بدن – ظاهر نمی شود. این ممکن است با راه رفتن حیوان خانگی شما یا افرادی که در خانه حرکت می کنند به کک هشدار دهند که از پیله خود بیرون بیاید و تغذیه کنند.

شفیره کک شفیره کک

 

کک بالغ

هنگامی که کک از پیله خارج شد، باید ظرف چند ساعت از میزبان شروع به تغذیه کند. مدت کوتاهی پس از اولین وعده غذایی، کک های بالغ رشد می کنند و در عرض چند روز شروع به تخم گذاری می کنند. کک های ماده تا زمانی که غذای خونی به دست نیاوردند قادر به تخم گذاری نیستند.

محصولات مرتبط با این مقاله

کک های بالغ جدید ظاهری تخت و مسطح دارند و بسیار کوچک و به رنگ تیره هستند. هنگامی که آن ها فرصتی برای تغذیه از حیوان خانگی شما داشته باشند، بزرگتر و رنگ روشن تر می شوند و شکل قابل تشخیص تری به خود می گیرند. کک بالغ کمتر از 5 درصد از کل جمعیت کک در یک خانه را تشکیل می دهد. آن ها بیشتر وقت خود را برای تغذیه، تولید مثل و تخم گذاری روی میزبان می گذرانند و می توانند از چند هفته تا چند ماه روی حیوان میزبان زندگی کنند.

کک کک بالغ

از بین بردن کک ها

با دانش خود در مورد چرخه زندگی کک ها می توانید  برای از بین بردن آن ها استفاده کنید. استفاده از جاروبرقی به صورت منظم به مدت چند هفته و شستن کامل ملافه ها و اسباب بازی ها در آب گرم و صابون برای از بین بردن تخم ها، لاروها و شفیره ها.

به یاد داشته باشید که کیسه های جاروبرقی را بعد از یک جلسه تمیز کردن محکم ببندید و خارج کنید. حتی می‌توانید با یک دستگاه بخار ساز و با افزایش دمای خانه، ظهور شفیره‌های باقی‌مانده سریعتر کنید. هنگامی که تمام شفیره ها ظاهر شدند، می توانید مطمئن شوید که همه آن ها از بین رفته اند. خانه را می توان (با احتیاط) با یک سم بی خطر کنترل کنید.پیشنهاد ما به شما استفاده از سم بی خطر و بسیار هدفمند آلفاکیل می باشد.

منبع

https://www.petmd.com/dog/parasites/evr_multi_understanding_the_flea_life_cycle

دیدگاه های این مقاله بسته است.