وضعیت گلخانه ها در زمستان

وضعیت گلخانه ها در زمستان چگونه است

گلخانه ها در زمستان

احداث گلخانه براي توليد ميوه هاي خارج از فصل و همچنين گل و گياهان زينتي از قرن 17 ميلادي در اروپا آغاز و در سال هاي اخير به منظور استفاده بهينه از منابع خاك وآب و يا اشتغال زايي در سراسر جهان گسترش يافته است.

اين صنعت در استان اصفهان از سال 1340 در منطقه فلاورجان با گلخانه هاي چوبي شروع شــــده و هم اكنون با احداث گلخانه هاي مدرن در سراسر کشور, انواع محصولات نظير خيار, گوجه فرنگي, فلفل دلمه اي رنگي, طالبي گلخانه اي, توت فرنگي, انواع گل هاي شاخه بريده مانند رُز, ژربرا و. . . در حال توليد است كه علاوه بر تأمين بازارهاي داخلي مقداري نيز به خارج از كشور صادر مي گردد.

گلخانه ها در زمستان

باتوجه به رطوبت و دمایی که در گلخانه ها حاکم است ( البته بسته به نوع گلخانه می تواند متفاوت باشد) شرایط را برای فعالیت آفات گیاهخوار و بیمارگر گیاهی فراهم می کند.

این آفات و بیماری ها به ویژه در گلخانه هایی که در مناطق با زمستان های سرد احداث شده اند بیشتر خسارت وارد می کنند. به هر حال آفات و بیماری ها در همه فصول سال به راحتی می توانند بر روی محصولات گلخانه ای فعالیت داشته و به محصولات کاشته شده خسارت وارد کنند.

خسارت وارده از آفات و بیماری ها دو نوع کمی و کیفی می باشد که یا میزان محصول برداشتی کاهش می یابد و یا محصول کیفیت و بازارپسندی خود را از دست می دهد.

  • با روش های پیشگیری مناسب از جمله بهسازی و اعمال روش های قرنطینه ای می توانید از وارد شدن آفات و بیماری ها تا حد زیادی بکاهید. اما اگر یکی شاهد آفات و یا بیماری هایی بر روی گیاهان خود شدید باید نسبت به کنترل آن ها اقدامات لازم را انجام دهید.

در ادامه به برخی از آفات مهمی که در گلخانه ها فعالیت دارند، می پردازیم.

شته ها

شته ها بدنی نرم و گلابی شکل دارند. معمولاً سبز رنگ هستند اما ممکن است بسته به گونه شان صورتی، آبی، قهوه ای، زرد و یا سیاه باشند. شته ها معمولاً در قسمت های در حال رشد جدید یا بر روی سطح زیرین برگ های جوان مستقر می شوند و شیره سلولی گیاه را می مکند و عسلک از خود دفع می کنند. در برخی موارد نیز باعث پیچش برگ ها نیز می شوند.

شته ها شته ها در گلخانه

شته ها معمولاً حشراتی بدون بال هستند، امادر شرایط مجتمع و کلنی شکل بالدار هم ایجاد می کنند. برای مبارزه با شته ها علاوه بر نصب توری در ورودی گلخانه، نصب کارت های زرد حشره گیری و از بین بردن مورچه ها می توان از سموم شته کش با دوره کارنس کم استفاده کرد.

تریپس ها

تریپس ها حشراتی کوچک و بلند و باریک هستند و در فصل گرم وارد گلخانه می شوند. حشرات بالغ و لاروهای آفت بر روی انتهای شاخه ها، گل ها و برگ ها به وسیله مکیدن شیره گیاهی و محتوای سلول تغذیه می کنند و باعث بد شکل شدن و پیچیدگی برگ ها به طرف پایین می شوند. جهت کنترل آن ها از حشره کش می توان استفاده کرد.

تریپس ها تریپس در گلخانه

سفید بالک ها (مگس سفید)

این حشرات از لحاظ ظاهری شبیه شب پره های کوچک می باشد که در مناطق سردسیر و در فصول سرد در گلخانه فعالیت می کند و در زیر برگ می چسبندو با تغذیه از برگ های پایینی باعث ضعف گیاه شده و عامل انتقال بیماری های ویروسی می باشند. جهت پیشگیری از آن و مبارزه با آن ها استفاده از ارقام مقاوم، نصب توری و سموم حشره کش مناسب که دوره کارنس مناسبی داشته باشد پیشنهاد می شود.

مگس سفید سفید بالک ها

 

آفات دیگری نیز در گلخانه ها فعالیت می کنند ولی این سه مورد از مهم ترین و زیانبار ترین آفات بوده و همیشه در گلخانه ها حضور دارند.

بیشتر آفات گیاهان گلخانه ای مکنده هستند با توجه به میزان مکیدن شیره سلولی گیاه از برگ ها و ساقه ها سبب  از رشد بازماندن، تغییر رنگ برگ و مرگ بافت می شود. در اثر تغذیه این آفات از بافت های گیاه یک ماده چسبنده به نام عسلک دفع می شود که این ماده یک محیط مناسبی برای رشد قارچ هایی موسوم به کپک سیاه می باشند. همچنین عسلک از رسیدن نور به سطح برگ های گیاه نیز جلوگیری می کند.

مبارزه با حشرات به روش های مختلفی انجام می پذیرد که از همه مهم تر روش های شیمیایی و بیولوژیکی است. سموم حشره کش به سه دسته گوارشی، تماسی و انتقالی تقسیم می شوند.

سموم تماسی بیشتر بر علیه حشرات جونده به کار می روند. ولی بر روی مکنده ها نیز موثرند. سموم انتقالی(سیستمیک) توسط گیاه جذب شده و از راه شیره پرورده در تمام قسمت بدن حشره حرکت می کنند.

در مورد هر آفت خاص بهترین زمان سمپاشی مرحله ای است که در آن آفت آسیب پذیرترین حالت زندگی خود را دارد. زیرا سمپاشی بی موقع نه تنها نتیجه مطلوبی در پی ندارد، بلکه باعث از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت نیز می گردد.

با توجه به این که حشرات موجود در گلخانه ها ریز بوده و احتمال تماس آن ها با قطرات درشت سموم در محیط پایین می باشد بنابراین باید قطرات سموم به ریزترین حد ممکن برسند. پیشنهاد آسازیست برای شما جهت از بین بردن آین آفات به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی استفاده از دستگاه مه پاش سرد می باشد. این دستگاه قطرات سموم را به قدری ریز می کند و در محیط پخش می کند که احتمال تماس سم با حشره آفت افزایش پیدا می کند و حشره آفت از بین می رود.

دیدگاه های این مقاله بسته است.