دستگاه مه پاش سرد

مه پاش سرد بهترین گزینه برای ضد عفونی و سم پاشی

مه پاش دستگاهی است که محلول یا آب را توسط نازل در فضا اسپری می کند که از این دستگاه برای ضدعفونی کردن کارخانه های تولید مواد غذایی،سالن های پرورش دام و طیور ،تنظیم دماو رطوبت گلخانه ها و رستوران هاو … استفاده می شود.

  • یکی از دستگاه های بسیار مفید برای ضدعفونی محل های آلوده به انواع ویروس از جمله ویروس کرونا یا کوید 19 ، مه پاش سرد می باشد.

مه پاش سرد دارای ویژگی هایی است که استفاده از آن را برای ضدعفونی مناسب تر می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این دستگاه آشنا سازیم. به این منظور ابتدا تعریفی از دستگاه مه پاش ارائه می نماییم.

دستگاه مه پاش سرد

مه پاش سرد وسیله ای است که با تلفیق فشار هوا و محلول، قطراتی با سایز 20 الی 50 میکرون تولید می نماید. این دستگاه ها مجهز به یک موتور 2200 یا 1400 وات هستند که پمپی را در داخل حرکت می دهد. این پمپ سبب مکش و تزریق مایع به نازل می شود. علاوه بر این دستگاه های مه پاش هوا را نیز با فشار به محفظه خروجی تزریق کرده و سبب اسپری قطرات به بیرون می شود. دستگاه مه پاش سرد دارای مخازن با سایزهای مختلف می تواند باشد. معمولا در انواع قابل حمل ، مخزن 3 ، 5 و 10 لیتری تعبیه می گردد. در مدل های بزرگتر از مخازن ماده با ظرفیت بیشتر و تعداد نازل های بیشتری استفاده می شود. مثلا مه پاش مدل 5 لیتری دارای یک موتور و نازل است.

 

دستگاه مه پاش سرد بهترین گزینه برای ضد عفونی و سم پاشی

نحوه عملکرد مه پاش سرد

وقتی قطراتی با سایزهای کمتر از 50 میکرون از مه پاش خارج می شوند، به راحتی مانند مه می توانند برای مدتی در هوا معلق مانده و در اثر برخورد با ویروس های موجود در هوا، باعث نابودی آنها شود. برد مه پاش های سرد قابل حمل به بیش از 7 متر می رسد. باید توجه داشت که فشار هوای خروجی از دستگاه مه پاش باعث ایجاد جریان هوا در محیط های کوچک می گردد و نیازی به حرکت دستگاه نیست. ( منظور از محیط کوچک مساحت های کمتر از 50 متر می باشد. مانند مطب های پزشکی و درمانگاه ها، آمبولانس های اورژانس و .. می باشد ).

دستگاه مه پاش
دستگاه مه پاش

ضد عفونی سطوح

قطراتی که در هوا پراکنده می شوند پس از مدتی روی سطوح نشسته و سبب ضدعفونی سطوح افقی نیز می شود. مدت زمان استفاده از دستگاه های مه پاش در محیط بستگی به مساحت محیط دارد. اما توصیه می شود به گونه ای استفاده شود که مه رقیقی در محیط قابل مشاهده باشد. از منظر نوع ماده مورد استفاده محدودیتی در دستگاه های مه پاش وجود ندارد. اما توصیه می شود از موادی استفاده شود که شرکت تولید کننده یا وارد کننده استفاده در دستگاه های ULV را برای آن ماده تایید نماید. این امر بر روی بسته بندی ضدغفونی کننده ها درج می شود.

دستگاه های مه پاش به دستگاه های ULV نیز معروف هستند. Ultra Low Volume  به معنی حداقل حجم مورد استفاده است. با توجه به تولید قطرات ریز بسیار زیاد توسط دستگاه و پخش آن در مساحت بالا، میزان مصرف ماده به حداقل می رسد.

ویژگی دستگاه مه پاش

متوسط سایز قطرات خروجی از دستگاه با دبی آن ارتباط مستقیم دارد. یعنی هر چقدر میزان خروجی زیاد باشد، متوسط سایز قطرات ایجاد شده به 50 میکرون تغییر می بابد. و اگر میزان دبی خروجی کمتر شود، متوسط سایز قطرات به 20 میکرون نزدیک تر می شود.

چرا مه پاش سرد برای ضد عفونی مناسب است ؟

  • چون قطرات ایجاد شده توسط مه پاش مدتی در هوا معلق بوده و بعد به طور یکنواخت بر روی سطوح قرار میگیرد و تمامی سطوح را به خوبی ضد عفونی می کند.
  • میزان مصرف ماده ضد عفونی به حداقل کاهش می یابد زیرا قطرات خروجی از مه پاش به تعداد زیاد می باشد.

دیدگاه های این مقاله بسته است.