حمله مگس به گاو

مشکلاتی که مگس ها در دامداری ها ایجاد می کنند( پارت 1)

یکی از مشکلات اساسی دامداری‌ها، خصوصا گاوداری‌های تمام نقاط کشور، با شروع فصل گرما ظاهر می شود. این مشکل گسترش روزافزون مگس ها در دامداری هاست که باعث مشکلات زیادی شده و  نیاز به مدیریت بهداشتی در گاوداری ها را ضروری می سازند.

همه مگس هایی که در گاوداری ها فعالیت می کنند متعلق به یک گونه نمی باشند. بلکه بسته به محل جغرافیایی فرق می کنند.گونه های غالبی که در دامداری های ایران مشکلات بهداشتی زیادی را ایجاد می کنند شامل:

مگس خانگی (Musca domestica)

مگس اصطبل (Stomoxys calcitranc)

مگس صورت (Musca automnalis)

به تعداد محدودخرمگس ها  Tabanidae

و مگس‌های رنگی جنس Calliphora و Lucilia هستند.

مگس خانگی

مگس خانگی

مگس اصطبل

مگس اصطبل

گونه های دیگری از مگس ها نیز در گاوداری‌ها یافت می‌شوند که بسته به موقعیت جغرافیایی ممکن است اهمیت پیدا کنند. برخی از این مگس‌ها صرفا آزار فیزیکی و بهداشتی دارند و برخی دیگر خون‌خوارند و نیش می‌زنند و تعدادی آسیب جدی‌تری وارد می‌کنند و باعث تولید میاز می‌گردند.

گاوداری

مضرات مگس‌ها

  • آزار و اذیت فیزیکی مگس بالغ
  • آزار و اذیت فیزیکی لارو مگس داخل بسترها، خصوصا برای گوساله‌ها
  • انتقال بیماری‌هایی مثل اسهال گوساله‌ها، سالمونلوز، IBR، انگل‌های خونی (مگس تابانوس عامل انتقال بیماری سورا است).
  • ایجاد میاز روی دام زنده در محل‌های تزریق و جراحی (نگارنده روی پوست سالم گوساله‌های زمین‌گیر نیز آنها را مشاهده کرده است.)
  • ورود به دستگاه‌ها و ظرف‌های شیردوشی و متعاقبا آلودگی شیر و بالا رفتن شمارش میکروبی شیر
  • ایجاد استرس در گاوهای بالغ، کم شدن اشتها و کاهش تولید شیر

آمگس ها در دامداری ها

گاوها برای دور کردن مگس‌ها اقدام به لگد زدن، حرکات شدید دم و عضلات پوست، تجمع در یک نقطه و پاشیدن مواد غذایی روی پشت خود می‌کنند که مورد اخیر می‌تواند تبدیل به یک عادت در تمام طول سال شود.

  • مگس‌ها در شیردوشی بیشترین مشکل را برای گاوها ایجاد می‌کنند. شیردوشی گاوهای نا آرام که با تکان‌های شدید دم سعی در دور کردن مگس‌ها می‌کنند بسیار مشکل و خسته‌کننده است. برای رهایی از مشکل مگس ها در دامداری های خود می توانید تله سطلی دلتراپ با پودر جاذب مگس ها را در تعداد مناسب بر حسب متراژ تهیه کنید و با خیال راحت مکانی بدون مگس داشته باشید.

سطل

دیدگاه های این مقاله بسته است.