سوسک چهار نقطه ای

سوسک چهار نقطه ای چه نوع آفتی است و چطور به زندگی انسان آسیب می زند؟

سوسک چهار نقطه ای حبوبات

این حشره که با نام علمی Callosobruchus maculates نیز شناخته میشود یکی از مهمترین آفات حبوبات مخصوصا لوبیا چشم بلبلی در انبار و مزرعه می باشد. سوسک چهار نقطه ای همه ساله خسارت زیادی به محصولات وارد می کند. آلودگی از مزرعه آغاز شده و آفت همراه با محصول در مراحل مختلف  نشو و نما به انبار،منتقل می شود. در شرایط مناسب از نظر دما و رطوبت، نشو و نما و خسارت حشره در انبار ادامه می یابد. به منظور جلوگیری از انتقال آفت به انبار و همچنین برای کاهش خسارت، مبارزه در مزرعه باید انجام شود، ولی با این وجود همراه محصول برداشت شده با آلودگی زیاد به انبار منتقل می شود.

سوسک چهار نقطهصدمات سوسک به حبوبات

مشخصات سوسک چهار نقطه

حشرات کامل این آفت به رنگ قرمز قهوه ای و بدنی کشیده و به طول حدود 3 میلیمتر است در روی هر کدام از بالپوش ها دو لکه وجود دارد که یکی در وسط به رنگ سیاه و دیگری در انتها به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه می باشد.رنگ عمومی بالپوشها نیز  قهوه ای مایل به قرمز است. پیش قفس سینه به شکل مخروط ناقص و به رنگ قرمز روشن و یا قهوه ای دیده می شود.در قسمت عریان بند های شکمی نیز دو لکه سیاه رنگ وجود دارد.در طرفین صفحه، این دو لکه بزرگ شده و در  انتهای شکم نوارهای تیره قهوهای تیره مایع به سیاه دیده میشود که در حشرات نر این به قهوه ای روشن است.

مشخصات تخم سوسک چهار نقطه

تخم ها به شکل نیمه کروی است که یک طرف آنها گرد و به طرف دیگر نوک تیز می باشد.طول تخم در حدود 5/0 میلیمتر  می باشد. که حشرات کامل آن ها را به سطح حبوبات می چسباند.

تخم سوسک حبوباتسوسک بالغ چهار نقطه

سوسک چهار نقطه ای از حبوبات انباری مانند لوبیا چشم بلبلی، نخود و عدس و … تغذیه میکند. منشا اینگونه نواحی حاره ای و نیمه حاره ای می باشد. روی محصولات فوق در مزرعه و انبار خسارت وارد می آورد. بر خلاف سایر گونه های آفات انباری حشرات کامل سوسک چهار نقطه ای دو شکل مرفولوژیک دارند گروهی بالدار بوده و قادر به پرواز در حالی که گروه دیگر بدون بال می باشند.غالبا در انبارها فرم بی بال دیده میشود.

وجود سوراخ بر روی حبوبات به ویژه لوبیا چشم بلبلی از علائم آلودگی به این سوسک می باشد. اگر در انبار یا محیط خانه خود این سوسک ها را مشاهده کردید برای از بین بردن آن ها می توانید محصول کنسانتره آلفاکیل را تهیه کرده و با دز مخصوص سوسک، از شر آن ها خلاص شوید.

منبع

Callosobruchus maculatus – Wikipedia

دیدگاه های این مقاله بسته است.