گزش حشرات

راه حل‌هایی برای دفع گزش حشرات در فصل بهار

با فرار رسیدن فصل گرما یکی از مشکلات همیشگی در این فصل پشه‌ها هستند. برای مقابله با این مشکل این مطلب را مطالعه کنید. گزش یک اصطلاح عمومی است و به نیش زدن حشرات و جانوران به پوست بدن مربوط می‌شود. در اثر واکنش بدن به بزاق یا زهر نیش جانور علائمی همچون درد، قرمزی، تورم، خارش و… تظاهر می‌کند که البته در مواجهه با نیش زهرآگین مار و عقرب و… علائم تهدیدکننده خواهد شد.برخی از حشرات و جانورانی که نیش می زنند حتی می توانند بیماری های خطرناکی را نیز منتقل کنند و سلامت شما را به خطر بیاندازند. از جمله این حشرات می توان به پشه مالاریا و آئدس اشاره کرد.

گزش پشه آئدس

درمان‌های فوری پشه‌زدگی

پشه‌گزیدگی نسبت به گزش سایر حشرات شیوع بیشتری دارد گزیدگی‌ها توسط پشه ماده صورت می‌گیرد که با تحریک سیستم ایمنی بدن خارش، تورم و قرمزی تظاهر می‌کند. در مورد گزش‌های بی‌خطر مانند گزش پشه یا حتی کک می‌توان از دارو‌های ضدالتهاب و ضدخارش موضعی و مصرف خوراکی آنتی‌هیستامین کمک گرفت. اگر به محلی می‌روید که پشه زیاد است خوردن مکمل ویتامین ب‌کمپلکس به دور شدن پشه کمک خواهد کرد.

زنبورگزیدگی پس از پشه‌زدگی شیوع بالایی دارد. زنبور عسل ماده اغلب سریع تحریک شده و نیش می‌زند و، چون کیسه زهر خود را در پوست جا می‌گذارد پس از یک‌بار گزش می‌میرد، اما زنبور‌های معمولی یا وحشی نیش خود را در پوست رها نمی‌کنند و می‌توانند تا چندبار نیش بزنند و علائمی همچون حساسیت شدید، تنگی‌نفس، خارش، درد و کهیر ایجاد کنند.

نیش زنبور

مهم‌ترین اقدام خروج نیش متصل به کیسه زهر از محل گزش و شست‌وشو با آب و صابون، بالا نگه داشتن عضو و استفاده متناوب از کمپرس سرد برای کمک به کاهش تورم، خارش و تاخیر در جذب سم است. برای کاهش درد و حساسیت می‌توانید از مسکن‌ها و آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

کدام گزیدگی‌ها خطرناکند؟

گزیدگی‌های خطرناک آن‌هایی هستند که با درد و تورم شدید یا عفونت و مرگ بافت زیر پوست همراه باشند. گزیدگی در کودکان، سالمندان، بیماران و زنان باردار باید مورد توجه قرار گیرد. خطرناک‌ترین گزیدگی‌ها گزش با نیش مار و عقرب با علائم گفته‌شده است. مهم‌ترین اقدام شست‌وشوی محل گزش با آب و صابون و حرکت ندادن مصدوم است. جنب‌ وجوش سبب گردش سریع‌تر سم در جریان خون می‌شود. می‌توانید عضو آسیب‌دیده را با آتل بی‌حرکت کنید. عضو گزیده شده را پایین‌تر از سطح قلب نگه دارید و بالای محل گزش را با باند با فشار کمی ببندید تا سم دیرتر در بدن منتشر شود.

گزش زنبور

هر ۲۰ دقیقه یک بار باند را باز کنید تا خون رسانی به عضو انجام شود. برای کاهش التهاب و انتشار سم، محل گزش را با کیسه یخ یا یک حوله نم‌دار سرد کمپرس کنید. استفاده از کمپرس سرد در مارگزیدگی توصیه نشده است. بریدن محل زخم و مکیدن و فشردن آن روش مناسبی برای خارج کردن سم نیست. باید در کمتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مصدوم را به مراکز درمانی برسانید. در برخی منابع مطرح است اگر مصدوم دو ساعت تا مراکز درمانی فاصله داشته باشد می‌توان از دستگاه مکش برای خروج سم استفاده کرد.

دفع گزش حشرات در فصل بهار

اگر در این فصل برای تفریح به باغ یا ویلای خود میروید و از حضور برخی حشرات در آن جا اطلاع دارید می توانید با کارشناسان آسازیست تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. و با پیشنهاد کارشناسان از شر حشرات رها شوید.

منبع

Bite Definition & Meaning – Merriam-Webster

دیدگاه های این مقاله بسته است.