خرمگس ها ، گزش دردناک آن ها

نحوه تغذیه خرمگس بر روی پوست انسان


خرمگس ها ، گزش دردناک آن ها و راه های از بین بردن آن ها

خرمگس ها چگونه حشراتی هستند؟

خرمگس ها از انواع حشرات دارای قابلیت پرواز هستند. این مگس‌ها، بیشتر در مناطق کشاورزی روستایی که در آن از حیوانات اهلی نگهداری می شود، به چشم می خورند. خرمگس ها خون لازم برای تخمگذاری را از حیوانات اهلی به دست می آورند.

به جز خون حیوانات اهلی، خرمگس ها می توانند از خون انسان نیز تغذیه کنند. بنابراین یافتن این حشرات در نواحی شهری نیز، دور از انتظار نیست. در شهرها، این حشرات نزدیکی مناطق پر آب و مناسب برای تخم‌گذاری همچون دریاچه‌ها را برای زندگی ترجیح می دهند.

شکل ظاهری خرمگس ها چگونه‌ است؟

خرمگس ها از لحاظ ظاهری دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • اندازه بزرگ
  • بدن تیره رنگ با سینه‌های راه راه و بخش شکمی‌ سیاه
  • چشم‌های بزرگ به هم پیوسته در جنس نر و مجزا در جنس ماده

انواع خرمگس

تغذیه خرمگس ها

تنها خرمگس‌های ماده و آن هم در بخشی از چرخه زندگیشان، برای تولید تخم، نیاز به تغذیه از خون دارند. جنس های نر این مگس ها از گرده و شیره گیاهان تغذیه می کند و مانند ماده‌ها اندام دهانی مناسب جهت گزیدن را ندارند.

خرمگس‌های ماده برای تولیدمثل به بیش از نیم میلی‌لیتر خون نیاز دارند. این مقدار خون، در مقایسه با سایز بدن خرمگس ها، مقدار زیادی به حساب می آید. این حشرات می‌توانند در کمتر از چند دقیقه، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم خون بنوشند.

این فرایند درست شبیه همان روشی است که بندپایان دیگری همچون پشه‌ها و کنه از آن طریق تغذیه می کنند. خرمگس های ماده  ترجیح می دهند تا جایی که ممکن است خون بخورند. به همین دلیل برای تسهیل فرایند تغذیه، در نقطه‌ای از پوست که گزیده‌اند مواد ضد انعقاد خون ترشح می کنند.

نحوه تغذیه خرمگس
نحوه تغذیه خرمگس بر روی پوست انسان

زمان شیوع خرمگس ها:

در طول دوره گرما در اواسط تابستان که هوا آفتابی و کم باد است، خرمگس ها بسیار شایع هستند. به ویژه زمانی که هوای گرم با رعد و برق همراه شود، خرمگس ها به مزاحمانی واقعی تبدیل می شوند.

راه های پیشگیری از خرمگس ها:

در فصل تابستان که سکونتگاه‌های خرمگس ها بسیار گسترده می‌شود، پیشگیری از این حشرات کار دشواری است. با این حال اقداماتی وجود دارد که با انجام آن ها می‌توان از خطر نیش خر مگس‌ها در امان ماند. (خطر نیش خر مگس هارو لینک بگیرید به چگونگی درمان نیش خرمگس ها)

 

  • پوشاندن کامل پوست بدن با استفاده از لباس‌های رنگ روشن دارای آستین‌ و پاچه های بلند
  • پرهیز از قدم زدن در میان علف‌ زارها
  • استفاده از کفش‌ها و جوراب‌ های ساق بلند
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی معطر، زیرا این مواد می‌تواند برای مگس‌ها جذاب باشد
  • دوری از مکان های مناسب برای تخم‌گذاری خرمگس ها در فصل تابستان، مانند دریاچه ها
  • استفاده از دفع ‌کننده حشرات برای در امان ماندن از نیش این مگس‌ها، چندان کارساز نیست. اگرچه می‌تواند در برابر نیش پشه‌، مفید باشد.

نیش دردناک خرمگس ها

همانطور که گفتیم، خرمگس ها گونه‌ای از حشرات گزنده هستند که نیش فوق العاده دردناکی دارند. در موارد نادر، حتی ممکن است نیش این حشره در برخی افراد به واکنش های آلرژیک شدید نیز، منجر شود.

درد شدید ناشی از نیش خرمگس، به دلیل نوع آسیب وارده از این حشره، ایجاد می شود. متفاوت بودن نوع آسیب وارده از گزیدگی خرمگس نسبت به سایر حشرات، تشخیص آن را راحت تر می کند. درنتیجه پروسه درمان نیز، سریعتر و مؤثرتر به جریان می افتد.

تغذیه این حشرات به گونه ای می باشد که حشره مستقیما خون را نمی مکد. قطعات دهانی این حشره از دو قسمت تشکیل شده است که یک قسمت آن تیز و برنده و حالت تیغه چاقویی داشته و با ایجاد برش هایی باعث خونریزی محل زخم شده و بعد از خارج شدن خون، قسمت دیگر قطعات دهانی که حالت اسفنجی دارد، عمل مکش خون را انجام می دهد.

یکی از راه های پیشگیری از نیش دردناک خرمگس ها، اجتناب از این حشرات است. برای به دام انداختن خرمگس‌ها میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

عفونت ناشی از گزش خرمگس

منبع

http://magaskosh.blog.ir/post/horsefly-and-its-painful-bite

 

دیدگاه های این مقاله بسته است.