زنبور عسل طلایی

حقایقی جالب درباره زنبورها که باید بدانیم

زنبور ها

زنبورها مجموعه ای بسیار متنوع از حشرات را تشکیل می دهند ، با حدود 30،000 گونه شناسایی شده. نیش زدن زنبورها می تواند بسیار دردناک باشد و در صورت حساسیت فرد به نیش زنبور ، حتی می تواند زندگی فرد را با مرگ تهدید کند. هرچند می توان با پیشگیری های مناسب زنبور های وحشی و زنبور عسل را کنترل کرد و از تهدیدات آن برای افراد حساس جلوگیری کرد.

کندوی زنبور عسل

مردم معمولا زنبور های وحشی را با زنبور های عسل و سایر حشرات گزنده اشتباه می گیرند. زنبور های وحشی لانه های خود را در مکان هایی مانند حیاط خلوت و یا اتاق زیر شیروانی و یا سقف زیر شیروانی ایجاد می کنند و می توانند بدون ایجاد مزاحمت در لانه های خود بمانند و بهار سال آینده ناگهان ظاهر شوند.

زنبور های ملکه در بهار از دیاپوز (خواب زمستانی) خارج می شوند. وقتی روزها طولانی و هوا گرمتر می شود زنبور ها شروع به ساختن لانه می کنند و  با پیشرفت تابستان تعداد بیشتری زنبورهای کارگر  بیرون می آیند. زنبورها بیشتر در ماه های گرم تابستان فعال هستند.  زنبورهای وحشی و زنبور آلمانی بیشترین آزار و اذیت و دردناکترین گزش ها را ایجاد می کنند.

فقط زنبورهای ماده نیش دارند که اگر احساس خطر یا تهدیدی کنند می توانند  از آن استفاده کنند. از بین بردن لانه زنبورها اغلب کارآمدترین راه برای کنترل مشکل زنبورها و کاهش تهدید به گزش توسط آن ها می باشد.

زنبوران عسل (Honey Bees)

رنگ این زنبورها از قهوه ای طلایی تا تقریباً سیاه هستند و نسبت به زنبورهای وحشی پر مو تر هستند.

زنبور عسل طلایی

حقایقی درباره زنبور ها

  • بیشتر زنبورها کمتر از یک سال زندگی می کنند و برخی فقط چند ماه زندگی می کنند.
  • حشرات نیش دار مانند زنبورهای عسل و زنبورهای وحشی سالانه بیش از 500000 نفر را نیش مس زنند و راهی به اورژانس می کنند.
  • درمان های خانگی معمول برای نیش شامل : پوشاندن محل گزش با یک ماده شستشو دهنده وخمیر جوش شیرین و یا حتی مالیدن یک دئودورانت بر پایه آلومینیوم می تواند مثمر ثمر باشد.
  • زنبوران کارگر بعد از نیش زدن میمیرند.

(مرگ این زنبور‌ها بعد از نیش‌زدن به دلیل نوع نیش آنهاست. نیش زنبور‌های کارگر خاردار است، به این معنی که پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارند، نیش درمحل گزش گیر می‌کند و زنبور تمام تلاش خود را برای بیرون آوردن نیش خود می‌کند که این تلاش با پاره شدن شکم، در ‌‌نهایت منجر به مرگ زنبور پس از چند دقیقه بعد از گزش می‌شود.)

نیش زنبور عسل

  • درحالی که ملکه و سایر زنبورهای کندو به علت داشتن نیش بسیار نرم و انعطاف‌پذیر پس از نیش زدن نمی‌میرند و این ویژگی، این قابلیت را به این زنبور‌ها می‌دهد تا بصورت پیاپی از نیش خود استفاده کنند، بدون آنکه نیش آن‌ها در محل مورد گزش گیر کند.
  • نکته قابل ذکر این‌که علت قرمزی و سوزش در محل گزیدگی مربوط به اسید فرمیک موجود در زهر زنبور است که این اسید در گیاه گزنه نیز وجود دارد.

حقایقی جالب درباره زنبورها

دیدگاه های این مقاله بسته است.