تفاوت های زنبور نجار و زنبور عسل

تفاوت های زنبور نجار و زنبور عسل

نشانه های ظاهری زنبور نجار :

زنبور نجار شکم برهنه درخشان کاملا سیاه دارد . طول این گونه تقریبا 45/2 سانتی متر می باشد . قفسه سینه بعضی از گونه های زنبور نجار زرد می باشد و گونه های دیگر رنگ های سفید سیاه آبی و قهوه دارند .

نشانه های ظاهری زنبور عسل :

سر و قفسه سینه زنبور عسل دارای کرک بوده و یک باند نازک زرد رنگ قفسه سینه را پوشانده است و شکم زنبور عسل معمولا سیاه و زرد می باشد . طول این نوع زنبور از 8/3 تا 6/8 سانتی متر می باشد .

لانه زنبور نجار :

زنبور های نجار لانه های خود را در درختان ایجاد میکنند به گونه ای که با حفر تنه درختان و ایجاد یک تونل 90 درجه ای در داخل تنه درخت شروع به تخم گذاری می کند .

لانه زنبور عسل :

زنبور عسل لانه های خود را نزدیک به زمین در مکان هایی مانند تبه های کمپوست یا درختان و یا برگ های جمع شده و سوراخ های رها شده دیگر جوندگان می سازند .

کلونی زنبور نجار :

زنبور های نجار زندگی کلونی نداشته و به صورت انفرادی زندگی می کنند آنها در لانه های کوچکی که توسط یک زنبور مؤنث در تنه درخت حفاری شده و در چندین سلول کوچک تخم گذاری کرده است زندگی می کنند .

کلونی زنبور عسل :

زنبور عسل از گونه حشرات اجتماعی می باشد که در کلونی های 50 تا 400 زندگی می کنند . آن ها یک ملکه داشته و بقیه زنبور های عسل به جمع آوری غذا و مراقبت از تخم گذاری ها و توسعه تعداد کلونی خود می پردازند

عادات زنبور نجار :

زنبور نجار معمولا در اطراف درختان و یا برآمدگی دیوار های فنس حضور دارند تا با حفاری لانه های خود و تغذیه کرم های خود به دنبال ادامه حیات باشند .

عادات زنبور عسل :

زنبور عسل معمولا در اطراف گل ها برای جمع آوری شهد و گرده حضور دارند و سرعت بال های زنبور عسل موجب گرده افشانی گل ها می شود .

شیوه های دفاعی زنبور نجار :

جنس مذکر زنبور نجار معروف به وز وز درون سر انسانها به شدت بسیار زیاد می باشد اما آن ها توان نیش زدن ندارند جنس مؤنث زنبور های نجار در صورت وجود تهدید نسبت به لانه شان قابلیت نیش زدن دارند .

شیوه های دفاعی زنبور عسل :

جنس مؤنث این گونه حیوان قابلیت نیش زدن داشته و به کرات میتواند بدون از دست دادن این مزیت خود نیش بزند این گونه حشرات غالباً حشرات پرخاشگری نبوده و در صورت در خطر بودن لانه های خود از شیوه دفاعی نیش زدن استفاده می کنند .

برای تعداد زیادی از افراد پیش آمده که حضور زنبور نجار باعث ضرر مالی بسیاری نسبت به جثه کوچکشان شده است به همین دلیل شرکت آسا زیست اردم سطل های کاملا ارگانیک کنترل زنبور ها را وارده بازار کرده تا قبل از هرگونه خسارتی با این نوع آفات مبارزه شود .

دیدگاه های این مقاله بسته است.