مقاومت در آفات به سموم شیمیایی

مقاومت آفات به آفتکش ها


بروز مقاومت در آفات یکی دیگر از مهم ترین مضرات و اثرات سو آفتکش هاست

مقاومت آفات به آفتکش ها :

یکی دیگر از مهم ترین مضرات و اثرات سو  آفتکش ها ، بروز مقاومت در آفات می باشد .

فرار از محل های مورد سم پاشی

مقاومت یک پدیده پویاست. بنابراین با کاربرد بیشتر این سموم که علاوه بر انسان و محیط زیست اثرات آن غیر قابل انکار می باشد بروز مقاومت در آفات را  نیز باعث میشود .

این حشرات مقاوم، با مکانسیم های مختلفی مقاومت خود را نشان می دهند از جمله : فرار از محل های مورد سم پاشی و یا عدم تغذیه و …

پشه ی ناقل بیماری مالاریا به محض متوجه شدن سم در محیط زندگیشان فورا آن جا را ترک کرده و در محیط های دیگر و به دور از سم  به سر میبرند .

آفات بعد از مدتی به دلیل قرار گرفتن مداوم در برابر آفتکش ها نسبت به آن ها مقاومت پیدا می کنند و ما ناچار به استفاده از دوز های بالای آفتکش برای از بین بردن آفات می باشیم و این امر باعث میشود مقدار بیشتری سم مصرف شود . گاهی آفات به ویژه آفات بهداشتی و خانگی در برابر برخی آفتکش ها به شدت مقاومت پیدا کرده و دیگر با سم پاشی هم حتی از بین نمیروند و این پدیده باعث میشود که این آفت به سرعت گسترش یافته و همه جا را فرا میگیرد .

حشره کش

فرض کنید مگس ها و پشه هایی که در ماه های گرم سال ما را کلافه می کنند ؛ به مواد داخل اسپری (افشانه) ها که برای از بردن آن ها در خانه ها و کارخانه و رستوران ها استفاده می کنیم مقاومت پیدا کنند و با استفاده این آفتکش دیگر نمی میرند .

ولی اگر به جای استفاده از مواد شیمیایی از مواد ارگانیک و غیر سمی ولی بسیار کش موثر برای از بین این آفات استفاده کنیم دیگر مقاومت در آفات بروز نخواهد داد چون این مواد ارگانیک بوده و به راحتی میتوانیم محیط خانه یا محل کار و رستوران بدون مگس و پشه داشته باشیم .

بنابراین برای سلامتی خود و محیط اطرافمان بهتر است استفاده از آفتکش ها را کنار گذاشته و روش های کاملا سالم و فیزیکی و … را به کار برد .

از جمله این روش ها میتوان به دستگاه چراغ سایلنت جذب حشرات (EFC)   اشاره کرد که با مکانسیم جذب حشرات به سمت نور بدون هیچگونه  بو، آلودگی صوتی و هر گونه آلودگی دیگر شما را از دست حشرات موذی خلاص می کند . 1

مکانسیم جذب حشرات به سمت نور

منابع

https://pesticidestewardship.org/resistance/insecticide-resistance/insecticide-resistance-mechanisms/

دیدگاه های این مقاله بسته است.