susk

انسان و سوسک (سوسری ) بی پروا

سوسری آلمانی

با نام علمی : Blattella germanica

با نام انگلیسی :  (German cockroach)

سوسک (سوسری ) آلمانی یکی از سوسک هایی است که به طور گسترده در سراسر جهان پراکنش دارد .و یکی از گسترده ترین و رایج ترین سوسک ها در مناطق شهری می باشد .

زادگاه اصلی این سوسک شمال آفرقا (ایتیوپی و سودان ) میباشد و به طریق حمل و نقل (هوایی، دریایی، زمینی) در سراسر جهان به سرعت گسترش یافته است.

این سوسک در شرایط آب و هوایی معتدل و گرم به سرعت گسترش می یابد .

این سوسک در هتل ها، بیمارستان، مناطق مسکونی، بازار های محصولات کشاورزی، رستوران ها، انبار ها، مغازه ها و …. یافت میشوند و به دلیل داشتن جثه کوچکتر نسبت به سایر سوسک ها به آسانی میتواند در انواع درز ها و شکاف ها، داخل کمد ها وکابینت ها، داخل حبوبات و … یافت شود .

susk

سوسک آلمانی به رنگ قهوه ای تا قهوه ای تیره و دارای 2 خط طولی در پشت بدن می باشد . تخم های خود را به صورت دسته ای در یک کیسه تخم قهوه ای و کشیده ، تا زمان تولد نوزادان در انتهای بدن با خود حمل می کند .

Blattella germanica 2 Blattella germanica

سوسک آلمانی با اینکه از انسان و فعالیت های انسانی گریزان نمیباشد و به این علت به سوسک بی پروا مشهور است ولی تحمل شرایط سرما و دمای پایین را ندارد. این سوسک معمولا به صورت تجمعی تغذیه انجام میدهد. و در جاهایی که رطوبت نسبی پایین است نسبت به جایی که رطوبت بالا دارد به صورت تجمعی تر زندگی می کنند.

انسان و سوسک

 

تغذیه :

سوسک آلمانی همه چیز خوار بوده و از همه مواد از جمله ضایعات چوبی ، شکر ، گندم ، آرد و فراورده های آن ، غذای مانده و …. و تغذیه می کند .  این نوع سوسک قادر به زنده ماندن به مدت 130 الی 150 روز میباشد .

 susk 2

طریقه انتقال بیماری :

این سوسک (سوسری ) علاوه بر این که یک گونه آفت ( تغذیه از مواد غذایی ) میباشد یکی از سوسک های بهداشتی (حامل بیماری) است که باعث ایجاد بیماری های بالقوه مثل آلرژی ها و برخی عفونت ها در انسان شود.

با تغذیه سوسک از مواد غذایی و به جا گذاشتن پوسته های حاصل از پوست اندازی سوسک در طی دوره رشدی و برخی مواد مترشحه از بدن باعث ایجاد آلرژی خفیف تا شدید در انسان شود و حتی میتواند برخی بیماری های گوارشی را نیز در پی داشته باشد. سوسک آلمانی به علت داشتن زندگی تجمعی از مهم ترین سوسک ها در ایجاد استرس روانی و ترس در انسان می باشد .

این گونه سوسک به سرعت در برابر بسیاری از سموم میتواند مقاومت پیدا کند و به علت داشتن سرعت رشد بالا به سرعت گسترش یافته و همه جا را فرا می گیرد؛ بنابراین بهترین گزینه برای رهایی از این سوسک (سوسری ) بکارگیری روش های غیر سمی می باشد .

این سوسک یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری آسم در سراسر جهان می باشد .این بیماری در شهر ها و مناطق مسکونی که این سوسک ها در آن جا لانه کرده اند ، بیشتر می باشد . مواد مترشحه از سوسک ها (آلرژن ) به مدت طولانی در محیط باقی می مانند و این یکی از دلایل مهمی می باشد که باید این سوسک ها را کنترل کرد.

یکی از این روش ها استفاده از فرمولاسیون ها مثل طعمه ها برای جلوگیری از گسترش و ایجاد مزاحمت این سوسک ها می باشد . یکی از این طعمه ها ژل خوراکی فیبروکیل (fibrokill jel)  می باشد که با دوز سمی پایین و بدون بو و بدون هر گونه خطر برای کودکان و حیوانات خانگی میتواند شما را از این سوسک ها خلاص کند . 1

منابع :

https://www.cabi.org/isc/datasheet/9408#toDistributionMaps

https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1865-2

دیدگاه های این مقاله بسته است.