گاو بیمار گاو سالم

انتقال بیماری از مگس به دام و اهمیت بالای مبارزه با آنها در دامداری

مگس از مهمترین عوامل انتقال بیماری های عفونی به بدن دام و انسان ها می باشند. بنابراین رعایت بهداشت و حذف عوامل انتقال بیماری یعنی مگس ها  ضروری می باشد تا اپیدمی رخ ندهد.

وجود تعداد زیادی مگس در دامداری ها امکان انتقال عفونت به دام های بالغ و جوان را به شدت افزایش میدهد. از طرفی موجب سلب آرامش از دامها می شود. استرس در دامها تاثیرات مخربی بر روند رشد آنان دارد. میزان شیردهی را کاهش میدهد به طوری که ۵ تا ده درصد از میزان تولید شیر دام ها خواهد کاست.

بنابراین مبارزه با مگس ها و لزوم کاهش تعداد آنها در دامداری ها مساله ای مهم برای حفظ سلامتی دامهاست. بی توجهی به این عامل مهم احتمال انتقال بیماریهای مشترک و عفونی بین دام و انسان را افزایش می دهد. به طور کلی هر گاوداری و دامداری صنعتی باید پروسه ای مشخص برای مبارزه با افزایش تعداد جمعیت مگس ها داشته باشد تا از ضررهای اقتصادی هنگفت جلوگیری کند.

انتقال بیماری از مگس به دام

نحوه مبارزه با مگس ها در دامداری

سم پاشی کردن جایگاه پرورش دام ها یکی از مرسوم ترین روش برای مبارزه با افزایش تعداد جمعیت مگس هاست. برای این کار از سموم مختلفی استفاده می شود. در این میان سموم سایپرمترین پرکاربردترین سم ها برای این کار است. برای نتیجه گرفتن از این روش سمپاشی کردن باید در چند نوبت انجام شود.

سموم سایپرمترین مستقیما بر روی حشرات اثر گذاشته و آنها را از بین می برند. عملیات سمپاشی باید شب هنگام صورت گیرد زیرا مگس ها در شب تجمع پیدا میکنند. در این هنگام حشرات را بیشتر میتوانید در زیر سقف ها و روی پاهای دام ها پیدا کنید.

سمپاشی باید در بخش های مختلف جایگاه پرورش اعم از روی آخورها، انبارهای علوفه و اطراف سیلوهای علوفه انجام شود. هنگام سمپاشی دقت لازم را داشته باشید و نگذارید سم وارد آب و خوراک دام ها شود. زیرا دام ها در صورت خوردن این سم ممکن است تلف شوند. سم پس از ورود به بدن دام به کبد رفته و در نتیجه شیر این دام ها را نیز مسموم می کند.

اما در متاسفانه در سال های اخیر مگس ها نسبت به این سموم مقاومت نشان داده اند و حتی در صورت استفاده از دز های بالاتر نیز موثر نبوده است. از آن جایی که دز های بالا سموم و استفاده مکرر از آن ها نیز برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک می باشد لذا استفاده از آن ها را در صورت وجود عوامل جایگزین باید به حاقل رساند.

راه های جایگزین

یکی از این عوامل جایگزین می توان به تله سطلی مگس ها با پودر جاذب اشاره کرد.این تله ها به شکلی طراحی و ساخته شده اند که مگس ها فقط می توانند وارد آن ها شوند و امکان خروج از داخل آن برای مگس ها ممکن نمی باشد. وجود پودر جاذب که پس از تخمیر در اثر مخلوط شدن با آب تبدیل به یک محلولی جاذب برای مگس ها می شود. با توجه به مساحت و میزان آلودگی محیط به مگس ها این سطل ها در تعداد مناسب و مکان های مناسب نصب شده و کنترل مگس ها را بدون سم و آلودگی میسر می سازند.

منبع

Flies of livestock (butox-info.com)

دیدگاه های این مقاله بسته است.