anti pests asazist 2

اثرات سموم بر سلامتی انسان

پنج واقعه بزرگ انقراض هایی را باعث شده اند که کل کره زمین را تغییر شکل داده اند . آخرین مورد انقراض دایناسورها بود. امروز  ما ششمین فاجعه بزرگ را تجربه می کنیم. از هر ده زیست شناس ، هفت نفر معتقدند که انقراض دسته جمعی خطر بیشتری نسبت به گرم شدن کره زمین که به آن کمک می کند ، تهدید می کند.

این فاجعه بزرگ بر اثر به هم خوردن تعادل اکولوژیکی به وجود می آید . استفاده از آفت کش ها در سراسر جهان باعث بهم خوردن این تعادل شده است زیرا آفتکش ها علاوه بر از بین بردن آفت ، موجودات مفید را نیز از بین می برند و آن ها را با خطر انقراض مواجهه کند و چون هر موجودی در طبیعت نقش خاصی در زنجیره های غذای و تعادل اکولوژی دارد بنابراین هر گونه انقراضی در موجودات این چرخه تهدید انقراض دسته جمعی را به شدت افزایش می دهد.

anti pests asazist

سموم دفع کننده آفات شیمیایی هستند که در اراضی کشاورزی ، برنامه های بهداشت عمومی و مناطق سبز شهری به منظور محافظت از گیاهان و انسان در برابر بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

سموم دفع آفات به مواد یا مخلوطی از مواد گفته می شود که عمدتاً به منظور محافظت از گیاهان در برابر آفات ، علف های هرز یا بیماری ها و انسان در برابر بیماری های منتقله از قبیل مالاریا ، تب دنگی و شیستوزومیازیس ، در کشاورزی یا برنامه های حفاظت بهداشت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. حشره کش ها ، قارچ کش ها ، علف کش ها ، جونده کش ها ، نمونه های معمول این سموم هستند . این محصولات همچنین برای اهداف دیگری مانند بهسازی و نگهداری مناطق غیرکشاورزی مانند فضا سبز عمومی شهری و زمین های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند .

اگر آفت کش ها می توانند حشرات را از بین ببرند ، خطرات احتمالی آنها برای بدن و محیط زیست چیست؟

سموم شیمیایی تنها آفت کش نیستند بلکه زیست کش و زنده کش هستند و فقط سوسک ها و موش ها و مورچه ها و …. را مورد هدف قرار نمیدهند . تقریبا 98% کلیه سموم مورد مصرف در کشاورزی در مدل های حیوانی سرطان زا می باشد که هنوز این مسأله بزرگ توجه عمومی را به خود جلب نکرده است.

آفت کش ها انواع مختلفی دارند برخی از آن ها حتی به قدری سمی برای انسان می باشند که با یکبار در معرض آنها قرار گرفتن میتواند حتی برای انسان کشنده نیز باشد .

اثرات سموم بر سلامتی انسان

از جمله علایمی که سموم میتواند بعد از استنشاق یا در تماس مستقیم قرار گرفتن در انسان ایجاد کند :

  • گلودرد و / یا سرفه
  • حساسیت ( آلرژیک)
  • سوزش چشم و پوست
  • حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال
  • سردرد ، از دست دادن هوشیاری
  • ضعف شدید ، تشنج و / یا مرگ

می باشد . این گونه اثرات ، اثرات آنی گفته میشود که در مدت چند ثانیه تا 48 ساعت میتواند بروز کند .

حال آن که سموم علاوه بر اثرات آنی ، اثرات طولانی مدت (سمیت مزمن) نیز دارند که بر اثر در معرض قرار گرفتن مکرر و مداوم در تماس با دوز های کم ، ایجاد میشوند . دوز های پایین همیشه اثرات فوری و آنی ایجاد نمی کنند اما تماس طولانی مدت با آن میتواند بیماری های بسیار جدی را ایجاد کند .

از جمله اثرات طولانی مدت سموم :

تماس طولانی با آفتکش ها باعث پیشرفت بیماری پارکینسون می باشد . آسم؛ افسردگی و اضطراب (کمبود توجه و اختلال بیش فعالی ) و سرطان از مضرات آفت کش ها می باشد .

بیشترین اثر آفتکش ها بر روی کودکان است زیرا پوست کدکان نفوذ پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد و سطح پوست کودکان نسبت به وزن بدنشان بیشتر می باشد و میزان تنفس کودکان در دوازده سال اول تقریبا دو برابر بزرگسالان است بنابر این مواجهه کودکان با این مواد بیشتر است و در برابر اثرات آن ها آسیب پذیرتر هستند. همچنین از بیماری های کودکان از جمله بیش فعالی اوتیسم و مشکلات عاطفی و رفتاری را می توان اشاره کرد.

منابع

https://www.pan-uk.org/health-effects-of-pesticides/

https://www.pan-uk.org/effects-pesticides-women-children/

https://www.bobvila.com/articles/best-insecticide/

http://www.panna.org/resources/environmental-impacts

دیدگاه های این مقاله بسته است.